MrMagic skrev:
...Där kommer godkännadet in i bilden.
Har själv ett CO trådlöst larm av typen som diskuteras här, och det är i alla fall godtjänt av Länsförsäkringar och berättigar dig till rabbat på hemförsäkringen.
 
Jag har nu mitt andra HA-981 (i 2 olika byggnader).  Kan konstatera att att under de åren jag använt dessa, så har det hittills bara funnits ett enda minus i protokollet. Och det är att batteriet måste bytas vart annat år. Annars fungerar det som utlovat. Man bör dock vara noga med att ha ett bra "blixtlås" (för strömpikar) på matningen.

I min installation hänger det ändå en förfärlig blandning av IR och annat
(olika fabrikat osv...)

Trots detta (pptit) så har jag inte haft några andra problem, det bara fungerar....
 
Verkar som om det blir trådbundet från CO för mig också. Det ultimata hade varit en kombi; både trådad o trådlöst (däckare trådat men fjärrmanöverboxar trådlösa), men detta finns väl inte.

På CO larmen, kan man med fjärrmanöverdosan ändra larmstatus på de olika zonerna? Finns det en sådan dosa/box med display, så att man kan se felmeddelande tex?
 
S
zniff skrev:
Verkar som om det blir trådbundet från CO för mig också. Det ultimata hade varit en kombi; både trådad o trådlöst (däckare trådat men fjärrmanöverboxar trådlösa), men detta finns väl inte.

På CO larmen, kan man med fjärrmanöverdosan ändra larmstatus på de olika zonerna? Finns det en sådan dosa/box med display, så att man kan se felmeddelande tex?
Om det är ovan nämnda HA-981 du menar så ser fjärrpanelen likadan ut och har samma funktioner som panelen på larmskåpet.
 
Har inte orkat läsa igenom hela tråden, det ballade ur någonstans på mitten...

Men har jag förstått det hela rätt om försäkringsbolagen kräver "godkända larm" för att sänka premie och självrisk?

I så fall är väl det ett av de vettigaste argumenten mot larm från CO m.fl. Annars tycker jag att de verkar helt OK om man söker ett larm för funktion och inte för att ha roligt och koppla upp mängder med tekniska finesser... (Inget fel i det iofs)
 
S
Vissa försäkringsbolag kräver dessutom att larmet ska installeras av certifierade larminstallatörer.

Vad är egentligen viktigast, några kronor billigare premie och självrisk eller att avstyra ett inbrott? Jag anser att både billiga och dyra larmapparater fyller samma grundfunktion, nämligen att larma vid inbrott. Dessutom medföljer dekaler båda varianterna för att upplysa hugade intressenter om larmets förekomst.
Jag har själv ett ovan nämnt Clas Ohlsson-larm installerat och det uppfyller alla krav jag har på ett inbrottslarm, d.v.s det larmar när detektorerna blir påverkade, det larmar inte utan att detektorerna blir påverkade, det ringer upp min mobiltelefon, det har batteribackup, det har programmerbara sektioner där man själv bestämmer om man vill ha 24h övervakning eller bara när man är borta, jag kan ringa till larmapparaten och kontrollera status och aktivera/avaktivera etc.
 
Det var precis vad jag menade. Det är nog inte särskilt stor skillnad på larmen i sig, utan det som möjligen motiverar den högre kostnaden för ett godkänt larm är sänkta avgifter m.m.
 
Premierabatten på försäkringen kan även jag ha eller mista. Inga stora pengar det handlar om. Men jag tror även en del larmcentraler kan vara lite petiga med vilket larm man har, så utbudet kan minska betydligt om man tänkt att koppla upp sig mot en sådan.
 
F
Går det att koppla ett Clas Ohlsonlarm till väktarryckning? Godkänner bolagen det?
 
Jag har jobbat en del med det här mot småföretagare, och det finns en del enkla råd och fakta som gäller även hemmet.

Man skall veta att larm som man installerar är färskvaror. IR-detektorer tappar på fem år 50-75% av sin styrka, vilket gör att de inte täcker ett rum längre. Glaskrossdetektorer, magnetlås, backupbatterier etc åldras också och ger efter några år en hel del fellarm, och det oavsett om man har dyra larm eller billiga.

Därför skall en larminvestering "skrivas av" på tre-fem år, sedan är det dags att köpa en ny anläggning om man vill lita på den. Om man inte har väldigt dyra föremål hemma är det svårt att motivera några mer avancerade anläggningar kostnadsmässigt.

När man väljer larm är det viktigt att dimensionera rätt. Teori och praktik går inte alltid ihop. Den teoretiska anslutningen kan anges till 24 larmpunkter, men i praktiken börjar det komma falsklarm redan när 10-12 punkter är anslutna därför att elektroniken inte hänger med. Därför, hellre färre, men strategiskt korrekt placerade larmpunkter än något slags totalt skalskydd med mängder av larmpunkter.

En villa är i praktiken omöjlig att göra särskilt inbrottssäker, i synnerhet som vi gärna eftersträvar insynsskyddade tomter och avskiljda platser där vi kan sitta och grilla i fred.

Om man skall satsa på larm så är det helt klart så att det är bäst att först gå runt sitt hus och tänka som en inbrottstjuv, och sedan larma upp de punkter där det är lättast att ta sig in. Det är väldigt sällan ytterdörren som bryts upp, men däremot är källarfönster bakom buskage, dörrar och fönster mot altanen, baksidan, garaget, via utrymningsstegar och grovingången vanliga ställen att ta sig in på.

Det är på dessa ställen man vinner mest på att ha larm, med ljudsignal. Vissa fönster i t.ex. källare och garaget skall kanske också skyddas med galler.

Grundkurs 1A i säkerhetstänkande är att se till att sådant som man absolut inte vill bli av med förvaras så att det är så svårt som möjligt att komma över det.

Extranycklar är otrevligt och dyrt att bli av med, de skall inte hänga lätt åtkomliga på en krok. Bankkoder, password till aktiedepån, spelkontot till Unibet etc skall heller inte finnas åtkomliga för Nisse Pundare som brytit sig in hos dig. Datorer låses med fördel fast, liksom platt-TV och projektorn.

Dyrbara antikviteter förvaras med fördel i en låst glasmonter med tjockt härdat glas. Smyckena, guldkolockan, pass och kreditkort som inte ligger i plånboken skall ligga i kassaskåpet. Vapen skall alltid förvaras i vapenskåp enligt reglerna, och det gör inget om man har ett låst skåp i garaget eller källaren för sina dyra verktyg.

Principen är enkel, bryter sig någon in, skall de inte få med sig något som är oumbärligt för dig.

Brottsförebyggande rådets statistik för 2006 visar att bostadsinbrotten i villor och radhus gick ned med 18% förra året. Jag tillskriver dock det att fler och fler skaffat larm, att grannsamverkan fungerar och att försäkringsbolagen ställer allt tuffare krav. Tyvärr var trenden ökande de sista månaderna under 2006, vilket inte bådar gott. I lägenheter, där man tyvärr sällan investerar i larm och lås, ökade antalet inbrott med 2% under föregående år.
 
Lägger mig i denna sträng. Jag har arbetat med säkerhet, allt från väktare till ordningsvakt och sett en del, detta innan jag blev akademiker.

Jag skulle vilja säga att OLHA är rätt ut när han skriver att "Man utgår från funktioner man vill ha. Inte tekniken."

Och bäste dräng att ta fram behoven för att senare även prova teknikens funktionalitet är just du själv som känner ditt hus utan och innan. Jag har gått på företag där varje kortläsare kostar 70 000 kr per st men där byggnaden har helt olarmade fönster fullt åtkomliga från taket. Jag har sett företagare som installerat larm för 100-tusentals kr komma på måndag morgon och upptäcka att bredvid den fina kortläsaren var det visst en oförstärkt gipsvägg som var mycket lätt att passera igenom utan att något larm utlöstes (stenhus har sina fördelar, finns även stålförstärkta gipsskivor).

Och har man sett ingångshål 4 våningar upp i luften på en platå som högst var 20 cm bred utan något på fasaden att hålla sig fast i, förstår man att man i princip aldrig kan uppnå någon tillförlitlig säkerhet.

Larm i sig ger långt ifrån den säkerhet som säkerhetsbolagen vill inge.

Larm utan omedelbar åtgärd är i princip värdelöst ur inbrottsperspektiv, ett villainbrott tar på sin höjd 2 minuter att genomföra och Polisen åker aldrig innan det konstaterats att ett inbrott skett, pga av det stora antalet fellarm/felaktigt tillhandahavande, såvida inte larmet är klassat som A-larm (två oberoende larmsystem som larmar inom samma område). Den största högen som hanteras är B-larm med 99% falsklarm/felaktigt tillhandahavande, städare etc. och detta trots att säkerhetsbolagen såvitt jag förstår det alltid har ställt dessa typgodkännandekrav. Därför är jag väldigt skeptiskt till att tekniken i sig skulle skilja sig åt så markant.

Jag har gått på larm med trötta hundförare som inte ens orkar röra på benen lite snabbare fastän man hör buset springa en våning upp.

Om prisbilden stämmer ovan, vilket jag inte betvivlar, skulle jag välja att bygga upp kameraövervakning som skickar larmbild till mig direkt, och/eller köpa gps-spårsändare och lägga in i typsikt stöldbegärlig egendom som förstärkning i inbrottsskyddet.

Om larmet går och man får en bild där det går att konstatera att det är pågående inbrott är det ju bara att ringa farbror blå direkt. Laga fönster kan du ringa glasjouren för på egen hand. Då slipper man ju månatliga kostnader år ut och år in till något som ändock hjälper väldigt lite.

Och många bör börja med att förstärka first line of defence som det kallas, nämligen tomtgränsen där det gäller avgränsa din egendom, kombinerat med lite närvarostyrd belsyning som tydligt visar att detta område är någon annans.

Att Polisen skulle åka som det påstås på ngt annat än A-klassade larm eller redan konstaterade inbrott/pågående för att någon larmcentral ringer dem är rent noncens. Polisen är idag klart underbemannade och arbetar hela tiden efter att prioritera.
 
Swetrot skrev:
Därför skall en larminvestering "skrivas av" på tre-fem år, sedan är det dags att köpa en ny anläggning om man vill lita på den. Om man inte har väldigt dyra föremål hemma är det svårt att motivera några mer avancerade anläggningar kostnadsmässigt.
Det är ju inte bara värdet av föremålen som spelar in. Jag vill vara någorlunda säker på att ingen obehörig varit inne i mitt hus när jag kommer hem efter jobbet. Hur mycket är det värt? Jag vill kunna aktivera ett skalskydd på nedervåningen för att kunna sova någorlunda tryggt på övervåningen. Hur mycket är det värt? Jag vill vara säker på att brandlarmet går vidare någonstans. Hur mycket är det värt?
 
Lekkamraten skrev:
Lägger mig i denna sträng. Jag har arbetat med säkerhet, allt från väktare till ordningsvakt och sett en del, detta innan jag blev akademiker.
Samma här (drygt 10 års erfarenhet av väktarbranschen). :)

Lekkamraten skrev:
Om larmet går och man får en bild där det går att konstatera att det är pågående inbrott är det ju bara att ringa farbror blå direkt. Laga fönster kan du ringa glasjouren för på egen hand. Då slipper man ju månatliga kostnader år ut och år in till något som ändock hjälper väldigt lite.
Under förutsättning att du har möjlighet att ta emot bilden när larmet går.

Håller dessutom inte med om att en anslutning till larmcentral hjälper väldigt lite. Det stoppar inte buset från att göra inbrott, det är sant. Men de vet att de har begränsat med tid på sig. Och inte ens bus gillar att bli stressade. Det kan ju råka finnas en väktarbil i närheten så de kan aldrig veta exakt hur lång tid de har på sig. Så om inte just jag har något extra värdefullt hemma så går de troligen till grannen som inte har sitt larm kopplat till larmcentral (eller kanske inte ens har larm).

Det är illa nog att få inbrott. Men jag har sett tjuvar som gjort sina toalettbehov på köksgolvet där de gjort inbrott. Bara för att djävlas. Sådant slipper man förhoppningsvis om sirenen står och tjuter och de vet att väktare är på väg.
 
Går också i larmtankar men vill inte gärna betala 2-300 i månaden för väktare.
En tanke som ändå slog mig är de här extra detektorerna som dom tar en liten summa per månad för, vad är det som säger att man inte kan köpa dom på eget håll och koppla in mot larmcentralen, och slippa månadskostnaden för dom?

Hittills har jag sparat många tusenlappar på att INTE ha vare sig larm eller abbonemang.
Jag tror att ett enklare larm men vidrigt starka siréner gör att tjuven inte stannar kvar speciellt länge.
Men larm blir det nog, och tryggahem.se verkar ha en del bra larm till skapliga priser om man är med i Villaägarna.
 
Varje enhet som kopplas in utgör en möjlig felkälla som behöver åtgärdas med service. Eftersom larm dessutom åldras relativt snabbt och enheterna behöver bytas ut med intervall om 3-10år så är månadskostnaden ett sätt att finansiera detta. Eftersom de tar ett totalansvar med fri service och fria väktarutryckningar så länge du abbonnerar på tjänsten är det rimligt att månadskostnaden stiger med en större anläggning. Kopplar du in saker själv så är det också rimligt att du står för service och kostnader för falsklarm. Kostnaden för en väktarutryckning är 3-4000kr beroende på när på dygnet den sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.