É
Vi har en diskmaskin som nog är +10 år gammal. Vet ej märke då det suddats ut.
Den slutade plötsligt fungera igår. Den verkade inte fylla på något vatten. Kanske skönt med en ny tystare maskin men blev avskräckt när man läser att allt verkar vara skräp så undersökte gamla lite till.

Jag provkörde "aquastop" Bitron type 902 med en separat stickpropp och den funkade. Diskmaskinen tömmer sen vattnet den fått in när man startar om maskinen. Fått för mig den inte vill fylla vatten då den bara öppnar aquastop i en halv sekund.

Jag pillade/motionerade den blåa plastbiten som går till en microbrytare och efter detta så funkar diskmaskinen igen. Vad gör denna? Stänger av vid stopp, eller fullt, eller avsaknad vatten?

Den röda bredvid startar avloppspumpen. Antar den är för översvämming eller så...

Vattnet går ur i slang 2 och 3 från vänster och inkommande i slang 3. Ser inte så fräscht ut högst upp till vänster samt i behållaren under den blåa plastgrejen...

Närbild av äldre diskmaskins inre med fokus på den blåa plastbiten kallad för "aquastop".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intern vy av diskmaskinens undre del med synligt rörverk, vattenbehållare och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy under diskmaskin som visar en Bitron type 902 aquastop, slangar och elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ser där är en bosch motsv
Slangen som går i vänster framkant
Från nivåregulatoen till brunnen bör du ta bort och rengöra, d e n har fel färg
Även själva nivå regulatorn då att kammaren till v änster om den röda och den röda blir kliniskt rena
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
É
Menar du slangen på sista bilden där man ser en steckkod? Den är fylld med gegga längs insida så det kan stämma...

Så blåa är alltså nån nivåregulator? Hur fungerar denna? Ska den gå av/på jämt av något eller endast agera vid fel?
 
É
hade en bild till
Internt delvis genomskinligt värmepumpskomponent med synliga rör och elektriska anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É
Jag fick knacka lite på brytaren och/eller blåa armen vid ett par tillfällen för att den skulle gå vidare i programmet nu när jag körde ett. Det är ju en vit "plupp" som påverkar den blå armen, men jag har inte förstått hur den vita pluppen påverkas. Om ingen har ett svar så kanske jag förstår mer imorgon när jag försöker rengöra allt.
 
Första steg är som sagt att rengöra allt så noga du kan så lär din maskin fungera igen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
É
Nu är nivåregleringen och överfyllnadsskyddet rengjort i alla fall.
Vattenbehållaren för inkommande och avlopp gick dock inte lika bra då rören är så smala. Kan inte komma åt mekaniskt, och vet inga mirakelmedel. Uppe till höger där det var svart är det fortfarande lite gegga. Det verkar dock bara vara längs ytorna, för "backventilen", som verkar släppa in luft åt ena hållet, fungerar i alla fall.

Nivåregleringen som jag ville ha förklaring på har jag i alla fall förstått hur den jobbar nu efter att ha plockat isär den. Eller jag vet inte exakt vad det är för mekanisk rund platta, men det är nån platta/blåsa som åker ut när det blir tryck underifrån. Inte nödvändigtvis vattnet i sig, men vattnet trycker i sin tur upp luften som påverkar plattan, som då åker ut med piggen och trycker på blåa armen. Och blåa armen påverkar microbrytaren som stoppar fyllningen.

Rengjord vattenbehållare och nivåreglering med synlig överfyllnadsskydd, rör och mekanisk arm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre komponenter av en vattenbehållare med synliga rör och nivåregleringsmekanismer, en del områden med lite gegga kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjord nivåreglering med överfyllnadsskydd, gula och blåa komponenter, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
É ÉlPon skrev:
Nu är nivåregleringen och överfyllnadsskyddet rengjort i alla fall.
Vattenbehållaren för inkommande och avlopp gick dock inte lika bra då rören är så smala. Kan inte komma åt mekaniskt, och vet inga mirakelmedel. Uppe till höger där det var svart är det fortfarande lite gegga. Det verkar dock bara vara längs ytorna, för "backventilen", som verkar släppa in luft åt ena hållet, fungerar i alla fall.

Nivåregleringen som jag ville ha förklaring på har jag i alla fall förstått hur den jobbar nu efter att ha plockat isär den. Eller jag vet inte exakt vad det är för mekanisk rund platta, men det är nån platta/blåsa som åker ut när det blir tryck underifrån. Inte nödvändigtvis vattnet i sig, men vattnet trycker i sin tur upp luften som påverkar plattan, som då åker ut med piggen och trycker på blåa armen. Och blåa armen påverkar microbrytaren som stoppar fyllningen.

[bild]
[bild]
[bild]
Snyggt
Funkar den nu?
 
É
Nja sådär. Första igår gick bra. Sen nu ikväll så blev programmet klart utan att nåt vatten kommit typ, såg torrt ut och tabletten löste inte upp sig.

Jag petade lite för fort på grejorna men jag tror ”piggen” på nivåregulatorn hade fastnat i yttre läget (vilket stoppar vattenpåfyllning) trots att det var tomt i behållaren under.

Kan man öppna upp nivåregulatorn ytterligare? Nåt verkar ju kärva. Smörja med silikon eller så? Det var en liiiten svart prick på baksidan inuti den vita ”plattan” som reagerar på nivån. Visste inte om den gick att öppna upp och det var så lite att jag lät den vara förut. Men ska se om det går öppna upp mer kanske.

Just nu går den om sitt program och har fått vatten denna gång.
 
É
Bälg såg jag i en annan tråd att nån kallade ”plattan” jag pratade om. Kanske inte passar smörja då? Men bättre än att kassera allt. Av nån anledning fastnar bälgen i sitt yttre läge ibland.

edit: finns som reservdel sågjag med. Om det av nån anledning inte blir bra. Gäller att det inte är nåt annat bara om man nu ska investera i en gammal maskin:

https://www.nettoparts.se/shop/tryc..._snKS3E2hoCWLYQAvD_BwE&CookieConsentChanged=1
 
A
É ÉlPon skrev:
Bälg såg jag i en annan tråd att nån kallade ”plattan” jag pratade om. Kanske inte passar smörja då? Men bättre än att kassera allt. Av nån anledning fastnar bälgen i sitt yttre läge ibland.

edit: finns som reservdel sågjag med. Om det av nån anledning inte blir bra. Gäller att det inte är nåt annat bara om man nu ska investera i en gammal maskin:

[länk]
Mycket billigare på bosch e-shop
 
É
Tack för tipset. Nu har jag även hittat att diskamskinen heter SGI3005/13. Lite imponerande sida ändå med alla reservdelar på gamla saker. Men det kanske är standard bland tillverkarna...
Ja hela enheten var 200kr billigare där plus fri frakt:
https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00263186

Jag plockade isär nivåregleringen helt, men det var inga skit där utan det var en liten stämpel på bälgen bara. Finns inte direkt nåt som kan kärva där. Det får dock inte finnas nån vätska bakom för då blir det trögt. Jag kom då att tänka på att bälgen åker ju inte in av sig själv om man håller i blåa armen. Såvida det inte blir ett sug när nivån sjunker så måste det alltså vara microbrytaren som trycker ihop blåsa/bälg igen? Den kan man väl tänka sig blir sliten/svag med tiden... Tyvärr säljer de inte just den microbrytaren separat (märkt D149-YGAC), och nivåregulatorn var inte så mycket billigare än hela paketet, plus att man då inte uppnått fri frakt (500kr) än:
https://www.bosch-home.se/eshop-produktlista/00263185

Får se om jag satsar på att investera i nån av reservdelarna eller köper ny maskin för pengarna... Idag efter att jag plockat ihop regulatorn igen så funkade diskmaskinen. Men vågar inte tro på att det håller i sig.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
É
Nu stannade den igen. Bälgen var inte ute, så inte samma som sist.
Mätte på microbrytaren som bör ha en växlande kontakt, men varken slutande eller brytande stiftet gav spänning ut. Om man petade lite på den så glappade den lite fram och tillbaka med spänningen (utan att bälg och blåa arm var med och tryckte).

Så min slutsats är att det är microbrytaren som är felet till det hela. Men har inte bestämt om jag ska lägga 500kr på det eller köpa en ny lite tystare maskin som vi längtat efter.
Nåja det var en lärorik erfarenhet oavsett om det blir en ny maskin.
 
É
För sent editera förra inlägget… Kan lägga till att det fanns spänning in i brytaren. Verkar som att det inte alltid är det, men va i alla fall det när jag mätte.
 
A
É ÉlPon skrev:
För sent editera förra inlägget… Kan lägga till att det fanns spänning in i brytaren. Verkar som att det inte alltid är det, men va i alla fall det när jag mätte.
det är en standard mikrobrytare
titta på elfa motsv så kan du hitta en billigare, mycket billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.