S SvanteC skrev:
Snyggt! Jag är imponerad!
Stort tack !
 
Snyggt, följer tråden med intresse!
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Så här tänker jag "typ". Fördelar som jag ser med att anlägga en altan här
- Får fönster på gavelsidan => extra sida för ljus (kvällssol sommarhalvår)
- Närmare markplan => mindre trappa = snyggare
- Närmare markplan => skymmer inte dagsljus på källarplan
- närmare en stor del av tomten med kvällssol.

[bild]
[bild]

Låter det vettigt ?
Hej, vilken spännande projekt att följa! Vi gjorde en likadan lösning med altan på sidan och ångrar oss inte en sekund. Fördelarna som du nämner att ha den på sidan istället dör rakt framifrån är oändliga. Om ni funderar på dränering är mitt tips att göra den först och därefter bygga altan. Tänk på att om ni skall bila bort golvet i källaren för att få plats med isolering samt värmegolv så skall den nya dräneringen ligga i nivå under det nya golvet för att inte få omvänd fuktbekymmer framöver. Lycka till!
 
D Dino84 skrev:
Hej, vilken spännande projekt att följa! Vi gjorde en likadan lösning med altan på sidan och ångrar oss inte en sekund. Fördelarna som du nämner att ha den på sidan istället dör rakt framifrån är oändliga. Om ni funderar på dränering är mitt tips att göra den först och därefter bygga altan. Tänk på att om ni skall bila bort golvet i källaren för att få plats med isolering samt värmegolv så skall den nya dräneringen ligga i nivå under det nya golvet för att inte få omvänd fuktbekymmer framöver. Lycka till!
Tack för infon.

Ja det är klurigt det där. Vi kommer dränera till våren, efter det bygger vi altanen och tanken var först att bila bort hela golvet i källaren, isolera, EPS, vattenburen golvvärme etc. Men nu har vi börjat fundera på att lägga den tiden och de pengarna på att lämna källaren "som den är fast renoverad" vilket skulle innebära att vi behåller en stor tvättstuga, pannrum, garage etc. Golvet blir kallt på vintern men det är ju då "en källare" och det känns OK. Istället så bygger vi ut ovanför jord, det är antagligen inte riktigt samma pengar, men plöjer vi ner massa pengar i källaren så har vi definitivt inte råd att bygga ut och vi har "endast" fått något rum extra med låg takhöjd och dessutom tappat andra funktioner i källaren.

Så därför känns det nu som att vi kommer dränera efter bef. sula och eventuellt golv som behöver tas bort och bytas byts mot likadant. Samtidigt kanske det inte skadar att gå ner 25-30 cm under sulan när man dränerar så man har lite marginal om man vill fläska på med isolering vid ett senare tillfälle.

Hur som, det hade jag inte tänkt på så tack för inputen ! :)
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Igår hade jag endast några timmar tillgodo p.g.a. ordinariejobb och dåligt väder. Men jag han täta skorstenen klart (det kommer ju en plåtkappa på senare) samt börja få på bärläkten, det tar tid att spika 3,4x100 :)
Det är Vittinge T11 lertegel och manualen säger 375mm +- 2mm så jag följer det slaviskt och hoppas det blir bra !
'
Skorsten täckt med tätning på tak under renovering med bärläkter synliga och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärläkterna på ett tak under konstruktion med en skorsten i bakgrunden och träd i horisonten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NalleSW och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Funderar på om källaren blir såpass mycket torrare efter dränering att den inte känns lika rå och kall?:thinking:
 
AXS
Kul projekt! Bra dokumenterat med.

Ang. källaren skulle jag testa en luftavfuktare och någon typ av luftrenare. Mer cirkulation brukar göra underverk.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Igår hade jag endast några timmar tillgodo p.g.a. ordinariejobb och dåligt väder. Men jag han täta skorstenen klart (det kommer ju en plåtkappa på senare) samt börja få på bärläkten, det tar tid att spika 3,4x100 :)
Det är Vittinge T11 lertegel och manualen säger 375mm +- 2mm så jag följer det slaviskt och hoppas det blir bra !
'
[bild]
[bild]
Har man ändrat instruktionerna för att spika bärläkt? När jag la om taket spikade jag bärläkt med 75x2,8.. enligt då gällande instruktion (det var ju några år sedan, förstås).

Känns lite over-kill att spika 20-25 mm genom yttertaket. Eller.. har du extra tjock läkt? Jag använde 25 mm ströläkt och 25mm bärläkt + 21 mm råspont i yttertaket.. innebär att 75mm spik nätt och jämnt går genom.
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderar på om källaren blir såpass mycket torrare efter dränering att den inte känns lika rå och kall?:thinking:
Det är fuktig från och till. I dagsläget är den orörd sedan 45 så det finns en hel del putssläpp p.g.a. fukt. Det finn singen dränering i dagsläget och det ligger i ett sutterängläge med berg bakom. Så regnar det på "fel sätt" så kan det nog bli lite vattentryck. Men utöver det så upplevs källaren inte speciellt kall eller rå. det finns 3 st element där nere (80 kvm) och möjlighet att sätta in mera om man vill.
 
A AndersY skrev:
Har man ändrat instruktionerna för att spika bärläkt? När jag la om taket spikade jag bärläkt med 75x2,8.. enligt då gällande instruktion (det var ju några år sedan, förstås).

Känns lite over-kill att spika 20-25 mm genom yttertaket. Eller.. har du extra tjock läkt? Jag använde 25 mm ströläkt och 25mm bärläkt + 21 mm råspont i yttertaket.. innebär att 75mm spik nätt och jämnt går genom.
Tror inte (vet inte riktigt) om det finns några tydliga riktlinjer som alla följer. Men Svenskt trä rekomenderar 3,4x100mm så jag körde på det :)
 
AXS AXS skrev:
Kul projekt! Bra dokumenterat med.

Ang. källaren skulle jag testa en luftavfuktare och någon typ av luftrenare. Mer cirkulation brukar göra underverk.
Tack. Jag har en Woddy avfuktare som står där nere. Så småningom så kommer jag också dra ner den mekaniska frånluften via murstocken att dra luft från tvättstugan som i sin tur sitter i hop med stora delar av källaren.

Så tanken är att Dränera, utöka ventilation, ha luftavfuktare och se hur klimatet blir innan man går på för hårt. Dessutom så om vi behåller källaren som "källare" dvs. tvättstuga, pannrum, garage, matkällare, badrum etc. Så behöver det ju inte vara superbra kvalité på luften. :)
 
  • Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Tegeltak under konstruktion med bärläkt och ojämnt utspridda tegelpannor på takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teglet är uppe och bärläkt på plats. Dock så behöver jag kapa sista raden ganska mycket så för att inte få en halvpanna så har jag tagit ut diffen över de två översta raderna på varsin sida. Så jag kommer få kapa ca 7 cm per panna, vilket borde se bättre ut. Tyvärr så blir det en hel del pannor, ca 200 st som behöver kapas på längden.

Sedan så la jag ut en rad på bredden och det verkar inte heller gå ihop sig. När jag provar att justera pannorna på bredden så känns det som att det finns "ett läge" som dom vill ligga i. Jag ska prova lite till men hade gärna sluppit att behöva klyva kanterna också :)
 
Tjena.
Har du tilläggsisolerat fasaden?
/estwing
 
estwing estwing skrev:
Tjena.
Har du tilläggsisolerat fasaden?
/estwing
Nej, däremot så har jag tilläggsisolerat 45mm med träfiber på insidan. Väggen består idagsläget av (om jag minns helt rätt).... Innifrån - Gips, osb, ångbroms, 45mm träfiber från Hunton, 1-2 lager av råspont, stående spontat 2x4" plank, asfaltspappa, 13 mm tretex, råspont, vindduk, luftspalts, ytterpanel.

H/Viktor
 
Ok. det du gör är att du förskjuter brytpunkten i väggfn när man iso innefrån i ett äldre hus.
kan medföra tråkigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.