F fsn skrev:
Ja, men vad kan du om fysik? Det jag frågade dig var om din glasslåde-is är kallare i samma frys som denna ”budget is”.

Men du har rätt i att isen inte håller överdrivet hög kvalite från den här maskinen. Det är ingen kärn-is eller klar-is och den är rätt porös. Däremot så är det röris så mantelytan är stor i förhållande till kubstorlek så den kyler ner en flaska vatten extremt fort. Jag har experimenterat med vattnet och även med ambient air ( med lägre lufttemp blir isbitarna större) för att få klarare is med ”högre densitet men utan framgång.

Men jag kan en del om drinkar och grogg och isen duger bra som den är men det finns förbättringspotential.
Älskar att du har experimenterat med det ändå. Givetvis håller is i samma frys samma temp men någon klagade på isens temp i tråden. Jag vet att vissa fryser block som de sedan såga istället för att hacka, jag verkar inte ha korrekt verktyg för detta då jag inte lyckats speciellt bra med mina tandade knivar. Annars är silikonformar för muffins ett najs alternativ för snygga ispuckar, men det kräver mer plats i kylen. Blocken är det perfekta budgetalternativet och jag har ingen lust med ännu en köksmaskin men kul att du tycker den funkar bra ändå och ställer lite krav på din is .
Jag tycker isutbudet har breddats rejält i Sverige på senaste. För några år sedan gick det knappt att köpa i butik men nu finns det överallt men också bra alternativ för leverans av is. Fest utan bra is är en skam. Drar nyfångad fram ispåsar eller vita istråg är det vin som gäller.
 
F
M Manfreds skrev:
Älskar att du har experimenterat med det ändå. Givetvis håller is i samma frys samma temp men någon klagade på isens temp i tråden. Jag vet att vissa fryser block som de sedan såga istället för att hacka, jag verkar inte ha korrekt verktyg för detta då jag inte lyckats speciellt bra med mina tandade knivar. Annars är silikonformar för muffins ett najs alternativ för snygga ispuckar, men det kräver mer plats i kylen. Blocken är det perfekta budgetalternativet och jag har ingen lust med ännu en köksmaskin men kul att du tycker den funkar bra ändå och ställer lite krav på din is .
Jag tycker isutbudet har breddats rejält i Sverige på senaste. För några år sedan gick det knappt att köpa i butik men nu finns det överallt men också bra alternativ för leverans av is. Fest utan bra is är en skam. Drar nyfångad fram ispåsar eller vita istråg är det vin som gäller.
Grejen med ismaskin är snabb generering av mycket is vilket är extremt praktiskt vid större bjudningar. Jag har en hemmabyggd kylbox, byggd av 50mm XPS, nersänkt i altanen. Det är ganska många som jublat och tycker det är trevligt att slänga i tre kylklampar i botten och sen ner med en ishink full med ismaskin-is och 12 kalla pilsner.

jag har lyx-is formar med som gör 4st 45x45 kuber och jag har en form som gör stavar på 30x30x80 och dom är klara som fönsterglas men ärligt talat var det ett tag sen jag använde dessa.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Grejen med ismaskin är snabb generering av mycket is vilket är extremt praktiskt vid större bjudningar. Jag har en hemmabyggd kylbox, byggd av 50mm XPS, nersänkt i altanen. Det är ganska många som jublat och tycker det är trevligt att slänga i tre kylklampar i botten och sen ner med en ishink full med ismaskin-is och 12 kalla pilsner.

jag har lyx-is formar med som gör 4st 45x45 kuber och jag har en form som gör stavar på 30x30x80 och dom är klara som fönsterglas men ärligt talat var det ett tag sen jag använde dessa.
Ja, genereringen av is är givetvis svårslagen.
 
Hemmakatten
@fsn , Du har säkert rätt att det är samma maskin. Men tror du fått ett måndagsexemplar. Jag är inte lika proffsig som dig vad gäller is och dess kvalitet. Men jag får torr is och den är genomskinlig och klar. Min maskin står ute året om, iofs under tak och nära väggen.

Men lite surt att jag fått betala så mycket mer för min maskin (googlade dessutom innan köpet). Men alla vitvaror och hushållsmaskiner är dyrare här än i Sverige, vet inte varför.

Men, trots det, är jag väldigt nöjd med min maskin.
 
Redigerat:
Ngn som har tips på ismaskin som kan göra solida bitar utan hål i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.