Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
@Staffans2000, det vore intressant om du ville replikera på det påstådda sambandet mellan utvecklingstakten på vaccinen och deras tillförlitlighet.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
utvecklingstakten på vaccinen
Är det verkligen så att utvecklingen har gått så snabbt i detta fall? Jag har fått förklarat för mig att det är andra ledtider som kapats än just testerna av vaccinet.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Man måste skilja på de som inte vill vaccinera sig mot corona och de som är emot vaccin ? generellt. Det går inte att komma undan skillnaden i tid, att ta fram ett vaccin. Normalt mellan 5-10 år. Nu tog det ett. Man måste förstå att folk är skeptiska.
Jag är övertygad om att om man skulle hård granska vaccinen att man inte har varit riktigt lika tuff. Astras vaccin blev godkänt sen dog folk av det. Visst det var inte många som dog. Men tillräckligt. Pfizer och moderna där har jag inte hört om några dödsfall. Det finns men media har inte skrikit så mycket om det.
Men med tanke på hur många som vaccinerats med dessa och antalet med astras. Då framställs det som livsfarligt.
Många länder stoppade Astra direkt men inte Sverige.
En del som argumenterar för att man ska vaccinera sig verkar enbart tänka på alla andra.
Men varför ska jag inte få bestämma över min egen kropp? Varför ska inte jag få tveka?
Det finns biverkningar av vaccinet. Därför måste jag få tänka på mig själv också. Vi är individer. Vi har egna liv.



Jag är inte helt övertygad om vaccinet.
Jag anser att man måste få tänka själv.
Man kan inte kräva att man bara ska tänka på alla andra.

Nu antar jag att ni är övertygad om att jag inte är vaccinerad.
Men, jag är vaccinerad. Jag gjorde det av ganska egoistiska skäl. Jag var trött på alla konstiga stängningar. Nej jag funderade inte över biverkningarna, alla mediciner har biverkningar. Jag hade inte velat ta astras trots allt. Jag gillar inte när döden finns med som biverkning. Även om risken är liten
Men finns det vaccin som inte har vad jag vet inte döden med på listan så varför ska jag utsätta mig för en onödig risk? Om det inte funnits alternativ hade jag kanske tänkt olika
Men eftersom massa gick ut och sa att det är ofarligt att dö:D så tänkte jag, varför inte skicka samtliga astra vacciner till våra länder som behöver hjälp med vaccin. Och mycket annat.

Underbara dubbelmoral...
Jag är dessutom övertygad om att 5G sprider corona.:p
Fördelen är att 2G motverkar det. Så ring mer med ,2G
 
  • Gilla
SnickareHobb och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen så att utvecklingen har gått så snabbt i detta fall? Jag har fått förklarat för mig att det är andra ledtider som kapats än just testerna av vaccinet.
Jag är inte insatt i frågan, men när argumentationen för att inte vaccinera sig baseras på att det är tiden som avgörande för vaccinets säkerhet och inte testresultaten vill jag gärna bli upplyst om vad sådana påståenden baseras på.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden med tanke på nivån av argumentation, men kunde inte låta bli att kommentera frågan om det ”välstuderade” tbe-vaccinet som någon valde att ta.
Tittar man i den cochrane review som gjordes för drygt 10 år sedan lyckades man hitta drygt 8000 individer som deltagit i olika studier av tbe-vacciner. Man drog av detta slutsatsen ”Tick-borne encephalitis vaccines appear to be highly immunogenic, but the relationship between seroconversion and clinical protection has not been established. Although adverse effects were commonly reported, none were serious or life threatening.” https://www.cochrane.org/CD000977/INFECTN_vaccines-preventing-tick-borne-encephalitis

Intressant nog finns inte ens data på att det skyddar mot klinisk sjukdom, utan man har räknat på serokonvertering, dvs att man fått antikroppar.

Jämför det med exempelvis Astra-studierna som inkluderade totalt 23000 personer.
När man sen gick ut brett och vaccinerade dök den numera välkända biverkan upp. Jag skulle sätta mycket pengar på att ingen kunnat göra kopplingen mellan vaccinet och propparna om det inte vore för att vi vaccinerade så många samtidigt. Det hade blivit enstaka fall där någon kliat sig i huvet och undrat om det var något lurt med vaccinet man fick för två veckor sedan, men när det dröjer 14 månader till nästa ”konstiga fall” är det första glömt.
Astras proppbiverkan drabbar 8/miljon, dvs man behöver en studie som inkluderar nästan 100 000 för att hitta ett enda fall. Så stora studier är knappast genomförbara.

De 8000 som varit med i TBE-studierna kan möjligen fortsätta följas för att se om något mer händer på längre sikt, men sannolikt görs det oftast inte.
När vaccinet väl är godkänt kan förstås en ovanlig biverkan noteras, men att en så ovanlig fågel som 8/miljon fångas upp är osannolikt. Det kan mycket väl finnas en hittills okänd biverkan av det ”välstuderade” tbe-vaccinet som är dödlig.

En viktig anledning att det gick så fort att göra vaccinstudierna och med så mycket data är att det fanns många fall av covid-19 att studera. En vanlig sjukdom med många fall ger bra data.

Vilket vaccin är således säkrast att ta? Jag tvivlar på att det är tbe.

disclaimer: Jag är vaccinerad med astra, Pfizer och mot TBE.
 
  • Gilla
  • Älska
keeej och 15 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden med tanke på nivån av argumentation, men kunde inte låta bli att kommentera frågan om det ”välstuderade” tbe-vaccinet som någon valde att ta.
Tittar man i den cochrane review som gjordes för drygt 10 år sedan lyckades man hitta drygt 8000 individer som deltagit i olika studier av tbe-vacciner. Man drog av detta slutsatsen ”Tick-borne encephalitis vaccines appear to be highly immunogenic, but the relationship between seroconversion and clinical protection has not been established. Although adverse effects were commonly reported, none were serious or life threatening.” [länk]

Intressant nog finns inte ens data på att det skyddar mot klinisk sjukdom, utan man har räknat på serokonvertering, dvs att man fått antikroppar.

Jämför det med exempelvis Astra-studierna som inkluderade totalt 23000 personer.
När man sen gick ut brett och vaccinerade dök den numera välkända biverkan upp. Jag skulle sätta mycket pengar på att ingen kunnat göra kopplingen mellan vaccinet och propparna om det inte vore för att vi vaccinerade så många samtidigt. Det hade blivit enstaka fall där någon kliat sig i huvet och undrat om det var något lurt med vaccinet man fick för två veckor sedan, men när det dröjer 14 månader till nästa ”konstiga fall” är det första glömt.
Astras proppbiverkan drabbar 8/miljon, dvs man behöver en studie som inkluderar nästan 100 000 för att hitta ett enda fall. Så stora studier är knappast genomförbara.

De 8000 som varit med i TBE-studierna kan möjligen fortsätta följas för att se om något mer händer på längre sikt, men sannolikt görs det oftast inte.
När vaccinet väl är godkänt kan förstås en ovanlig biverkan noteras, men att en så ovanlig fågel som 8/miljon fångas upp är osannolikt. Det kan mycket väl finnas en hittills okänd biverkan av det ”välstuderade” tbe-vaccinet som är dödlig.

En viktig anledning att det gick så fort att göra vaccinstudierna och med så mycket data är att det fanns många fall av covid-19 att studera. En vanlig sjukdom med många fall ger bra data.

Vilket vaccin är således säkrast att ta? Jag tvivlar på att det är tbe.

disclaimer: Jag är vaccinerad med astra, Pfizer och mot TBE.
Okej, så tbe vaccinet har inte gått igenom samma tester som corona vaccinet?
Intressant. Varför har man då inte ställt så låga krav på ett mycket viktigare vaccin. Eller har du missuppfattat något?
De har inte gått presenterat hur många som testades innan vaccinet vart godkänt?
Tror att du missat något. Men vill du vara en halv anti vaxxer så är det ok för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är inte insatt i frågan, men när argumentationen för att inte vaccinera sig baseras på att det är tiden som avgörande för vaccinets säkerhet och inte testresultaten vill jag gärna bli upplyst om vad sådana påståenden baseras på.
Det är väl enkelt att förstå. Om du har en produkt som tagit 5år att utveckla sen har du en sak som tog 1år att utveckla.
För min del är det självklart, Något som man jobbat med ,i 5år så borde den vara mer testad och mer utvecklad.
Det är större chans att biverkningar har minskat om man har 5år på sig .
Corona vaccinet där blir vi försökskaniner.

Men jag trodde att det var lätt förstå att det finns en skillnad. Och varför man då reagerar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
remrag och 1 till
  • Laddar…
Såväl Astra, som Pfizer och de båda tbe-vaccinen är säkra och godkända av läkemedelsverket, det är den test som alla läkemedel ska passera.
Exakt hur studierna är gjorda skiljer mycket mellan olika läkemedel, men det är upp till myndigheten att granska resultatet. Håller det inte måttet godkänns det inte.
Vilka krav som ställts på vetenskapen bakom ett läkemedel kan förstås förändras över tid, tbe-vaccinen är väl ca 20år nu.

Hur du kan få inlägget till anti-vaxx får stå för dig.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl enkelt att förstå. Om du har en produkt som tagit 5år att utveckla sen har du en sak som tog 1år att utveckla.
För min del är det självklart, Något som man jobbat med ,i 5år så borde den vara mer testad och mer utvecklad.
Det är större chans att biverkningar har minskat om man har 5år på sig .
Corona vaccinet där blir vi försökskaniner.

Men jag trodde att det var lätt förstå att det finns en skillnad. Och varför man då reagerar.
så om man tex har väntat i ett år på att få en studie godkänd av någon myndighet så är detta vaccin säkrare än ett vaccin som behandlats utan väntetid och med prioritet?

Jag uppfattar det som att verkligheten är mer komplex än den enkla logik du beskriver.
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
För min del är det självklart, Något som man jobbat med ,i 5år så borde den vara mer testad och mer utvecklad.
När övergår det från obeprövat till beprövat? Drygt 2 miljarder doser covidvaccin har getts i hela världen under snart ett års tid. Det är väl betydligt fler och under längre tid än vid traditionella läkemedelstester?
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är väl enkelt att förstå. Om du har en produkt som tagit 5år att utveckla sen har du en sak som tog 1år att utveckla.
För min del är det självklart, Något som man jobbat med ,i 5år så borde den vara mer testad och mer utvecklad.
Det är större chans att biverkningar har minskat om man har 5år på sig .
Corona vaccinet där blir vi försökskaniner.

Men jag trodde att det var lätt förstå att det finns en skillnad. Och varför man då reagerar.
Om du ska bygga ett hus själv tar det lång tid. Om du anlitar en firma med flera snickare går det mycket fortare, men kostar mer.
I de flesta studier följer man inte patienter speciellt länge och långsiktiga biverkningar upptäcks ändå inte, oavsett om man segat sig fram i flera år.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
M
Vi har en pandemi som utsätter personer i riskgrupp för livsfara. Vårdpersonal kämpar för att rädda liv trots urusla förutsättningar från våra politiker. Det finns vaccin som minskar spridning och nästan helt förhindrar allvarlig sjukdom, samtidigt finns det folk som kan kosta på sig lyxen att göra riskanalyser gränsande till konspirationsteorier?

Helt ofattbart enligt min mening. Det handlar om solidaritet, något vi behöver mer av i vårt samhälle (och nej, jag tillhör faktiskt ingen äldre generation för er som får det intrycket).
 
  • Gilla
  • Älska
Hank_Ö och 14 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett någon studie som visar att D-vitamin skulle ha betydelse heller utan bara löst framkastade tankar att det kanske är så. Har du någon länk till en sån studie?
https://www.bmj.com/content/356/bmj.i6583
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen så att utvecklingen har gått så snabbt i detta fall? Jag har fått förklarat för mig att det är andra ledtider som kapats än just testerna av vaccinet.
Utvecklingen har gått rätt fort, men det kan delvis bero på att utvecklarna "stood on the shoulders of giants". mRNA-tekniken har utvecklats under flera decennier och nyckelupptäckten för att få den att fungera bra gjordes av Katalin Karikó och Drew Weissman för 15-20 år sen. En fantastisk upptäckt som jag tror hade mycket att göra med god fantasi. Det blir nog Nobelpris om några år.

Utprovningen av vaccinen har definitivt gått fortare än brukligt. Delvis beroende på att man till viss del har testat parallellt och inte sekventiellt , men mest tror jag pga att myndigheter i många länder har skapat en gräddfil för covidvaccinutvecklingen.

Jag vet inte om den här artikeln har nämnts i den här tråden. Det kan ha varit i en av de andra covidtrådarna jag såg den, men här är den i alla fall. Den är åtta månader gammal, men beskriver vaccinutvecklingen ganska bra.
https://tyngre.se/artikel/forskning/information-kring-vaccinerna-mot-sars-cov-2-aka-coronaviruset/
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MathiasS MathiasS skrev:
Den enkla lösningen på problemet är att införa krav på vaccinpass för att åka buss, gå på restaurang, gå in i köpcentrum osv. Alt endast för att gå in på systembolaget. Kräva att folk vaccinerar sig går inte, men varför ska det vara utan konsekvens.

tror problemet löser sig av sig självt på detta sätt, på några veckor.
Helt rätt. Det är den enkla lösningen. Förbjud det icke önskvärda beteendet av innevånare som inte blint följer statens norm på vad som kännetecknar en god medborgare. Såsom homosexualitet, politisk opposition, utomäktenskapliga graviditeter och aborter. Det är en god gammal tradition i många länder. Kanske något att ta efter?

Staffans
 
  • Gilla
  • Arg
jim_b och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.