Hej,

Vi har ett klassiskt enplans-hus c:a 90 kvm (med delvis inredd källardel). Byggt 1979. Nu har vi gjort en tillbyggnad av huset c:a 25 kvm (Öppnat upp i ena väggen och förlängt huset. Dvs källare, entréplan och vind är förlängd så huset har exakt samma utseende och form bara längre). Nya delen innehåller 1 sovrum, 1 badrum samt ett liten del där trappan går ner till källaren.

Vi har haft totalentreprenad och s.k. “nyckelfärdig” tillbyggnad.

Min fråga gällar ventilationen. Vi har i gamla delen som är från 1979 mekanisk till- och frånluft (Systemet heter "Rexovent ventilation & värmeåtervinning" och sitter på vinden med tilluftsdon i taket i alla rum och frånluftsdon i badrum och kök).

Vad byggfirman har gjort i nya delan är att de satt in friskluftsventiler i både nya sovrummet och i nya badrummet. Friskluftsventil i badrummet är ju fel vilket vi påpekat då det behöver vara frånluft där. De nämnde då nåt om att byta tilluftsventilen till en frånluftsventil. Min fråga är. Kan man bara göra så? Blir det någon form av självdragsprincip då plötsligt? Hur tycker ni bygg-firman bör lösa detta? Är det OK att byta till ett frånluftdon bara och anse att självdrag är en standardlösning. Är det ens godkänt eller bra för miljö/energi/ventilation när det redan finns mekanisk från/tilllufts-ventilation i övriga huset och då sätta in någon form av självdrag i en helt ny del med nytt badrum?

Exempelbild på hustypen:
a25fefea5f7b5e06eae2b86c52ab9cb0.jpg
 
Min första tanke är att ansluta tillbygget till det befintliga ventilationssystemet (eftersom det befintliga systemet verkar vara bra med värmeåtervinning osv)
Men det kanske inte går eller är svårt?
 
R roke skrev:
Min första tanke är att ansluta tillbygget till det befintliga ventilationssystemet (eftersom det befintliga systemet verkar vara bra med värmeåtervinning osv)
Men det kanske inte går eller är svårt?
Det nya badrummet ligger vägg i vägg med det gamla så det ser inte ut att vara svårt.
 
T tc77 skrev:
Det nya badrummet ligger vägg i vägg med det gamla så det ser inte ut att vara svårt.
Då skulle jag nog försökt få in badrummet på den befintliga frånluften.
Tilluften i de övriga rummen kan man ju kanske lösa med separat tilluft direkt utifrån, om det nu inte går att tillufta dem från det befintliga aggregatet, vilket skulle vara att föredra. Tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.