Kom hem från semestern och i uthuset hade det blivit stopp i avloppet utanför huset, av ännu okänd anledning så har avloppsvatten tryckts upp i en golvbrunn invändigt och hade avloppsvatten stående på ett klinkergolv samt ett par brädgolv.

Under alla golv finns 10cm isolerad betongplatta. Plockade bort alla golvbrädor och svabbade all betong torr och kör nu med 28gr varmt samt avfuktare för att torka ur. Detta går säkert bra även om det tar lite tid.

Men det är skarpa urinlukter, nu har det bara gått en dag så förstår att det kommer ta veckor innan det är torrt. Någon som har tips på bra kemprodukt att applicera på betonggolv för att ta bort lukt? Jag har hittat jape saneringsmedel "sanera lukt" som jag tänkt prova. Men kanske någon här som har andra tips och egna erfarenheter av liknande utmaning?

Senare blir det ozonrenare för att gå bort lukter som satt sig i väggar, tak etc etc men jag tänkte att när plattan börjat torka ur så måste jag lukt neutralisera plattan innan jag lägger golv igen.

Tilläggsfråga, stod även avloppsvatten på ett klinkergolv där det även där är betongplatta under. Kan jag få tips om produkt där också.
Jag planerar alltså inte att ta bort klinkergolvet.

Tack på förhand (y)
 
Var på ett liknande jobb, men vet inte hur länge vattnet låg kvar då det var en sportstuga, där revs allt golv ut, vi fräste betongen och flytspacklade. Snickarna bytte all syll, reglar och isolering ca 40-50cm upp

Jätteprojekt så klart men det var försäkringsjobb
 
Här är putsade tegelväggar, oisolerat.
Inga träreglar eller isolering varken i golv eller vägg. Så det är "bara" att få bort den lukt som jag gissar kommer vara där efter några veckor när betongen torkat upp.

Så har lite bättre förutsättningar, tror jag.

Hoppas på fler tips angående kemprodukter eller liknande, fräsa av betong och flytspackla är verkligen sista utvägen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…

Bästa svaret

Claes Sörmland
Du är med ozonet inne på helt rätt kemi, oxidation. Men mycket enklare om man inte är i besittning av en ozonisator är Klorin eller väteperoxid. Båda är starka oxidationsmedel och reducerar avloppsstanken.

Så spruta på Klorin spätt till 1:5 med vatten. Det skadar inte betong, klinkers, tegel eller puts.

Stäng av avfuktaren när du gör detta, upptorkad Klorin har ingen verkan. Efter att det fått verka några timmar och eventuellt att du sprutat igen så torkar du upp rummet med avfuktaren.

Jag har testat detta i en ursköljd slamavskiljare i betong. Den var mer än äcklig och pisstinkande. Två dagar efter behandlingen var det så pass luktlöst att jag utan äckelkänslor klättrade ned i brunnen.

Ett alternativ till Klorin är väteperoxid. Jag har mindre erfaren av det men i princip är det ett luktlösare alternativ som borde fungera bra. Säljs som miljövänlig ersättaere till Klorin.

Ozon fungerar också men det är ju en gas så den hamnar lite överallt och måste lösa sig i vattnet för att kunna angripa källan till lukten. Det kan nog ta tid, men jag spekulerar har inte testat på avloppsvatten.
 
  • Gilla
stefan812 och 2 till
  • Laddar…
Tack Claes,

Har du någon uppfattning om när det är lagom att börja med klorinbehandlingen?
Betongen är nu snart yttorr, jag funderar på att stänga av värme och avfuktare inatt och köra en klorin behandling som får stå under natten om du inte avråder.

Sen vädra ut på morgonen sen kör jag vidare med värme och avfuktare igen.

Kommer även att prova jape sanera lukt i koncentrat som jag späder 1:7 med vatten innan det sprayas ut. Är för dålig på kemi men om det är någon som förstår de verksamma substanserna så kanske man redan nu kan säga om klorin eller japes produkt är den bästa.

Har 3 olika rum som är skadade så kan utvärdera längre fram vilket som var bäst.

Kommer säkert bli många behandlingar men ska skriva här igen framöver om hur det gick.
 
Claes Sörmland
P PåLandet skrev:
Tack Claes,

Har du någon uppfattning om när det är lagom att börja med klorinbehandlingen?
Betongen är nu snart yttorr, jag funderar på att stänga av värme och avfuktare inatt och köra en klorin behandling som får stå under natten om du inte avråder.

Sen vädra ut på morgonen sen kör jag vidare med värme och avfuktare igen.

Kommer även att prova jape sanera lukt i koncentrat som jag späder 1:7 med vatten innan det sprayas ut. Är för dålig på kemi men om det är någon som förstår de verksamma substanserna så kanske man redan nu kan säga om klorin eller japes produkt är den bästa.

Har 3 olika rum som är skadade så kan utvärdera längre fram vilket som var bäst.

Kommer säkert bli många behandlingar men ska skriva här igen framöver om hur det gick.
Kör igång!

Jag vet inte vad Japes produkt innehåller (hittade inget säkerhetsdatablad vid snabb googling) men det verkar vara ett oxidationsmedel och pepparmintslukt för att lura näsan. Jag gissar på väteperoxid om det inte luktar pool då är det samma kemi som Klorin.
 
Nu har det gått en vecka sen jag upptäckte olyckan.

En dag efter avloppsvattnet uppdagades var allt under upptorkning med öppnade golv etc samt avfuktare etc.

Två dagar efteråt var det fortfarande en riktig stank av avlopp/piss. Denna kväll slig jag av värmen och avfuktare och gjorde första klorinbehandlingen, duscha med ryggspruta 5 liter utspädd räckte till de 20m2 som är skadade.

Rejäl förbättring i lukt redan morgonen efter. Höjde värmen igen och på med avfuktare igen. Sedan två dygn efter första klorinbehandlingen upprepade jag samma procedur igen. Åter en förbättring i lukt morgonen efteråt men det luktade fortfarande avlopp.

Två dygn med enbart avfuktare, sedan igår kväll körde jag en behandling med jape sanera lukt spädd 1:7.
Kraftigt parfymerad så svårare att säga denna morgon om avloppslukten minskat.
Har kört vidare med avfuktare, ska vädra ut om ett par dagar och se då hur jag går vidare.

Är övertygad om att jag kommer få bort lukten permanent, men det kräver säkert ytterligarr ett par behandlingar med klorin eller japes produkt.

Sedan om en vecka hyr jag en ozonrenare ett par dagar, efter det får det stå en vecka sen utvärdera om det är dags att täcka golven igen, tänkte vänta ett par veckor till så betongen får torka upp ordentligt, har platon ovan betongen så är inte orolig för fukt men vill vara säker på att lukten är borta innan jag stänger igen.

Är väldigt nöjd såhär långt, hoppas att jag kan skriva här om ett par veckor igen att lukten är borta.

Tack Claes för tips om klorinbehandling.
 
  • Gilla
avdpos och 1 till
  • Laddar…
Letade efter en annan tråd och hittade min egen, för den som behöver sanera betongplatta så fungerade det jag gjorde ovan helt perfekt. Otroligt bra resultat, det var helt luktfritt ett par veckor efter jag påbörjade behandlingen.
 
  • Gilla
JOB The Builder och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.