galento
Beställde nyss en bränsle pump från ett företag i Texas och Ebay har ju sitt
Global Shipping Program , GSP att leverera varor. På " check outen " ser man
ju att "Import charges" är dragna och har man fattat detta rätt så tillkommer inga
andra avgifter när paketet är här.

Nån som handlat via GSP ?? Har köpt grejer från US i många
år via nätet men vore intressant att läsa andras erfarenheter om
Ebay och GSP.
 
Har bara använt det en gång men det va inga problem, hyffsat snabb hantering och så.
 
tommib
Har också använt det en gång när jag köpte en larmmodul från USA. Inga konstigheter, fungerade smidigt.
 
C
Var många som sågade det när det var nytt, men för mig har det också fungerat alldeles utmärkt, men då handlar det inte om några större mängder paket.

Men det väl är säljaren som väljer att skicka genom GSP? Inte väljer man väl det som köpare?
 
galento
C cpalm skrev:
Var många som sågade det när det var nytt, men för mig har det också fungerat alldeles utmärkt, men då handlar det inte om några större mängder paket.

Men det väl är säljaren som väljer att skicka genom GSP? Inte väljer man väl det som köpare?
Ja , tror det är säljaren som väljer detta. Verkar vara smidigt så vi får se :D
 
R
Funkar bra förutom till kemikalier, dessa fastnar direkt och skickas tillbaka till avsändaren.

skickas det utanför deras gsp brukar sånt slinka igenom.

med kemikalier menar jag t.ex Harris stay clean liquid flux (överlägset när det gäller att mjuklöda rostfritt, rostfritt mot koppar etc.)
 
galento
R RalleB skrev:
Funkar bra förutom till kemikalier, dessa fastnar direkt och skickas tillbaka till avsändaren.

skickas det utanför deras gsp brukar sånt slinka igenom.

med kemikalier menar jag t.ex Harris stay clean liquid flux (överlägset när det gäller att mjuklöda rostfritt, rostfritt mot koppar etc.)
Ok har inte beställt kemikalier nån gång vad jag kommer ihåg men en
hel del reservdelar och tillbehör.
 
Efter en initial inkörningsperiod där de öppnade alla paket och packade om i mindre förpackningar (vilket de nu slutat med) har jag inte haft några problem. Vet dock inte hur det gick med switchen som jag vägrade hämta ut på grund av transportskada, fick tillbaka från PayPal så jag behövde inte lägga mer energi på det...

Edit: Kan ju tillägga att det inte tillkommer mer kostnader efter att import charges lagts till. Dessa tillkommer dock vad jag minns det efter man klickat commit-to-pay, vilket gör det lite svårt att beräkna exakta kostnader. Därför undviker jag oftast att handla från USA och tar det istället direkt från Kina där man i alla fall vet vad som tillkommer som mest i Postnords hantering...
 
GSP kanske är ok för privatpersoner, men det har varit en katastrof för företagsköpare som vill dra av momsen. Momsen specificeras inte, utan är dold inuti "import charges". Ebay har nyligen gjort förändringar i momshanteringen, men om detta blivit löst vet jag inte. Jag använder från USA forwardern Jetcarrier och de redovisar svenska momsen korrekt. Jag kan dessutom handla av säljare som inte levererar utanför USA.
Som kontrast till Ebay kan jag nämna att Amazon under lång tid gjort allt rätt när det gäller moms.
 
galento
Idag kom bränslepumpen och det var
bara att hämta ut så det verkar fungera.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
C
B b_hasse skrev:
GSP kanske är ok för privatpersoner, men det har varit en katastrof för företagsköpare som vill dra av momsen.
eBay har alltid varit katastrof när det gäller företag på köparsidan. De har inte haft någon funktion för att hantera EU-moms heller. Det är nog helt enkelt inte en särskilt intressant målgrupp.
För B2B-handel verkar det vara rätt vanligt att man gör upp affären utanför eBay.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.