Har någon tips på hörnskåp i badrummet? För att få bättre tillgänglighet ur handikappsynpunkt funderar vi på att sätta hörntvättställ o letar hörnskåp men har inte hittat några alternativ.

Till badrum två letar vi efter fristående tvättställ, runt kanske, som kan stå direkt på en bänkskiva. Dansani har ett (COOP -Bygg) men det var ganska dyrt. Fast just den sorten kanske inte är budget direkt?

Kjell G
 
Kände mig tvingad att lyfta min gamla fråga. Det börjar dra ihop sig. Ingen som har nåt tips? Det kanske är extremt ovanligt med tvättställ i hörnet o skåp ovanför?

Tacksam för tips.

Kjell G
 
Har faktiskt aldrig sett det. Alternativt kan man ju bygga en egen hörngrejs med lux elements och sedan fälla in tvättstället.
 
Japp, det går säkert om man har tid o lust, är händig osv. Hörntvättställ finns iofs, det har jag sett i sortimentet hos byggbo, sigro mfl. Men inget hörnskåp nånstans, IKEA hade en hörnhylla men den var kanske tänkt i duschen.

Jag får leta vidare.

Kjell G
 
Hörnfrågan:
Jag har själv precis köpt Ifös minsta hörntvättställ (via Sigro) till min minimala nybyggda "stockholmsdusch", fungerar perfekt.

Ido har hörnskåp, men de är inte direkt gratis. Jag lär tillverka något motsvarande själv, konstruktionen är ju speciellt krånglig och jag kan undvika laminat i våtrummet...
mvh
 
Finns ju tvättställ man fäller in i bänkkiva man kan använda kösstommar med, fast jag vet inte vad det är du/ni vill ha??

Svårt att ge bra tips har du nån skiss etc? antar att du vill att en rullstol skall gå in under?

Gustavsberg har en del handikapp anpassade serier dessa börjar bli snyggare med. Måste ju inte vara fult för man är rörelsehindrad, hoppas fler tillverkare tänker på det.

//Patrik
 
Patrik: har ingen skiss men måtten är följande; från fönster till vägghörna är det 90cm, från det hörnet till toastolen är det ca 110 cm. Fönsterväggen blir inte så bra att ha tvättställ på, och ja, det är för att en ev rullstolsburen ska kunna använda toaletten på ett bra sätt.

Tyvärr har jag själv ställt till det genom att flytta ritningens toastol från att ha varit placerad framför fönstret till nuvarande plats. Då insåg jag inte konsekvenserna fullt ut, frågade inte heller arkitekten som kanske haft andra förslag på planlösning utan handlade lite väl impulsivt.
Tack för tips om Gustafsberg, ska söka på dom. Att göra en egen variant har jag varit inne på men vill helst inte ha skåp under just för tillgänglighetens skull. Får se hur det blir, det börjar närma sig nu.

Kjell G
 
Du kan ju alltid ta ett infällbart tvättställ och fälla in i en skiva, sen göra en ram runt i rätt höjd så att stolen går in under.

Har du kollat med komunen och rehabcenter? Vet att en del i Göteborg / Kungsbacka fått bidrag till vissa saker även fått en del av kommunen.

Annars hör med nåt större bad och vvs varuhus om de har några kataloger.

Kolla in tillverkarnans hemsidor, ring och kolla be dem skicka kataloger.

Jag har bara 2 år gamla kataloger mm.

//Patrik
 
Tror inte jag får bidrag, det finns inget faktiskt behov i dagsläget. Det är ju bara så att kommunen gärna ser att toaletten är handikappanpassad, men exakt vad det innebär förutom att rullstolsbunden ska kunna använda toalett, dusch o handfat har jag dålig koll på. Ritningen passerade genom bygglovet i sitt original, får skylla mig själv som ändra på det.

Det här hittade jag på Sigro Sigro Internet - golvvärme varmvattenberedare bänkskivor diskbänkar centraldammsugare

Ska försöka se det nånstans i verkligheten. Nu vet jag att det finns alternativ iaf.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.