carolinutane carolinutane skrev:
Inte ens tänkt tanken faktiskt men det är ju också en idé :) bara det inte blir att se udda ut eftersom man är van att uttagen oftast sitter åt andra hållet.
Byt till envägs om du inte har behov av två?
 
I och med att lägenheten är från 57 hade jag inte satt något annat än en slät låg list, som går under uttaget. Lösningarna med högre lister och mdf är något som återfinns i sekelskifteslägenheter med högt i tak. Det bli i mitt tycke helt feldimensionerat med 2,50 i tak. Jag hade även funderar över en annan taklist men jag är rätt petig med tidstypiskhet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
I och med att lägenheten är från 57 hade jag inte satt något annat än en slät låg list, som går under uttaget. Lösningarna med högre lister och mdf är något som återfinns i sekelskifteslägenheter med högt i tak. Det bli i mitt tycke helt feldimensionerat med 2,50 i tak. Jag hade även funderar över en annan taklist men jag är rätt petig med tidstypiskhet.
Ja man vill ju att det ska passa in med huset också förstås och takhöjden... Och det är ju även den billigaste och enklaste lösningen så det är också ett plus.

Jag köpte bara den där taklisten till hallen och köket där de där 5 kablarna är dragna, den täckte precis. Till de andra rummen tänkte jag köra en liknande fast mindre taklist. Jag har ingen uppfattning om vilket årtionde den hör hemma, tyckte den var fin bara :) väggar och tak i kök och hall är ljusa så förhoppningsvis smälter den in, även tsm med den låga sockeln.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Byt till envägs om du inte har behov av två?
Nja.. Jag föredrar nog att ha dubbla. Fyller upp dom rätt snabbt med diverse prylar och sen härjar man ju loss med borrhammaren här och där och då är det skönt att alltid ha tillgång till uttag :)
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Det kan man så klart, men då får man en skarv som blir svår att få snygg mellan list och MDF. Lättare att sätta MDF först och sedan lister. Dock spar man med den idéen lite tjocklek längst ner, eftersom listen inte behöver sitta innanför MDF:en.
Både MDF och övre och undre list kan monteras med bara sättlim. Möjligen några småspik. Spackla och sätt latexfog i fogarna.
Montera sedan tillbaka uttagen med förhöjningsringar på några millimeter (motsvarande MDF:ens tjocklek). Vill man undvika att totalhöjden blir för hög, kan man som någon förslog vända uttagen 90 grader. Men helst inte…
Tack för råd och beskrivning :)
 
carolinutane carolinutane skrev:
Ja man vill ju att det ska passa in med huset också förstås och takhöjden... Och det är ju även den billigaste och enklaste lösningen så det är också ett plus.

Jag köpte bara den där taklisten till hallen och köket där de där 5 kablarna är dragna, den täckte precis. Till de andra rummen tänkte jag köra en liknande fast mindre taklist. Jag har ingen uppfattning om vilket årtionde den hör hemma, tyckte den var fin bara :) väggar och tak i kök och hall är ljusa så förhoppningsvis smälter den in, även tsm med den låga sockeln.
Ja, förlåt, hus var det. I normalfallet hade jag valt 69 mm list, då jag tycker 43 är i minsta laget. Vi fick precis in 69 under våra lägsta uttagshål från 60-talet. Dock har vi stora ytor, vardagsrummet är större än 55 kvm, 50-tal tenderar att vara lite mer pyttigt och då skulle jag säga att även 43 funkar. Av nämnda lösningar hade jag nog gått på det iaf. I talet hade vårt hus den här listen skulle jag tro:

https://www.byggmax.se/skugglist-21...ZNs4QWBphK6oflJVvYt1BogqBoCrlYQAvD_BwE#298=68

Men då får man försöka fräsa ut för eventuella kablar. Jag är ju personligen ett fan av det enkla och avsaknaden av utsmyckningar från just den tiden Sen blir min plånbok just i det avseendet lite gladare.
 
M Manfreds skrev:
Ja, förlåt, hus var det. I normalfallet hade jag valt 69 mm list, då jag tycker 43 är i minsta laget. Vi fick precis in 69 under våra lägsta uttagshål från 60-talet. Dock har vi stora ytor, vardagsrummet är större än 55 kvm, 50-tal tenderar att vara lite mer pyttigt och då skulle jag säga att även 43 funkar. Av nämnda lösningar hade jag nog gått på det iaf. I talet hade vårt hus den här listen skulle jag tro:

[länk]

Men då får man försöka fräsa ut för eventuella kablar. Jag är ju personligen ett fan av det enkla och avsaknaden av utsmyckningar från just den tiden Sen blir min plånbok just i det avseendet lite gladare.
Nej du sa rätt, det är en lägenhet. Jag menade lägenhetshuset :)

Ja det stämmer också, det är inte så stora rum här, inte jättesmå heller. Det är en 3a fördelat på 70 kvadrat. Jag tänker att jag börjar med att köra 43-listerna och om man inte känner sig nöjd med dom så får man komplettera med egenbyggd list av mdf på nåt vis i efterhand som en eller ett par tipsade om tidigare i tråden.

Taklisterna har jag redan beställt och fått hem så känns lite drygt att skicka tillbaka dom.. Taklisten från bauhaus känns lite osäker om den sväljer 5 kablar, men det kanske finns fler likande i större format förstås.
 
Jag skulle nog säga att det blir tidstypiskt. Särskilt som det satt sådana lister innan.
 
J Johan456 skrev:
Jag skulle nog säga att det blir tidstypiskt. Särskilt som det satt sådana lister innan.
Ja precis.. Frågan är hur det blir med taklisterna men men
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.