Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Testa att läsa inlägget igen.
Oavsett om du hittar hur jag formulerat mig eller ej kommer du ändå inte få någon statistik från mig eftersom det inte hör till sakfrågan. Som jag skrivit, det är inte därför jag är intresserad.
Jag tror att det framgår ganska tydligt, vill du bemöta det är du helt fri att göra det, men du vinner inga poäng i min bok på att undergräva mitt resonemang med att vilja ha källhänvisningar till delar som inte har med sakfrågan att göra.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
P
D jonas_t skrev:
Testa att läsa inlägget igen.
Eftersom du nämnde covid-pass i samma mening som smittade hemvändare (och kopplade ihop dem med "just dessa") så är det inte orimligt att utgå från att du påstod att det var hemvändare med covid-pass som är en anledning till att smittan ökar i Sverige.

Tack för dementin (om det nu är en …).
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
R
E EPG skrev:
Jag är varken läkare eller epidemilog så de flesta av dina frågor kan ju inte jag svara på men om vi tänker oss ett diagram där din ålder är på X-axeln och risken att dö eller bli allvarligt sjuk är på Y-axeln så får vi en kurva med ökad risk med stigande ålder. Om vi sen på samma diagram lägger in risken med att ta vaccinerna (som ett horisontellt sträck på Y-axeln) så får vi ju någonstanns en skärningspunkt. Varken jag eller någon annan har ju facit om var denna skärningspunkt ligger men min högst personliga bedömning är att den ligger en bra bit över 60 år.

Sen finns det visst alternativ, det är ingen garanti för att du ska hålla dig frisk (men det är å andra sidan inte vaccinerna heller) men ett ökat intag av D-vitamin under de delar av året när solen står lågt är ett sätt. Ett annat är C-vitaminer men de kommer inte till sin fulla rätt förrän den dagen när man väl har blivit smittad.
Varför måste det finnas en brytpunkt? Kan inte riskerna med vaccin vara lägre än riskerna av covid för alla åldersgrupper? Min fråga är så klart retorisk.

Och att du jämför dvitamin med vaccin bekräftar tydligt att du inte är epidemiolog ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
E EPG skrev:
Jag är varken läkare eller epidemilog så de flesta av dina frågor kan ju inte jag svara på men om vi tänker oss ett diagram där din ålder är på X-axeln och risken att dö eller bli allvarligt sjuk är på Y-axeln så får vi en kurva med ökad risk med stigande ålder. Om vi sen på samma diagram lägger in risken med att ta vaccinerna (som ett horisontellt sträck på Y-axeln) så får vi ju någonstanns en skärningspunkt. Varken jag eller någon annan har ju facit om var denna skärningspunkt ligger men min högst personliga bedömning är att den ligger en bra bit över 60 år.

Sen finns det visst alternativ, det är ingen garanti för att du ska hålla dig frisk (men det är å andra sidan inte vaccinerna heller) men ett ökat intag av D-vitamin under de delar av året när solen står lågt är ett sätt. Ett annat är C-vitaminer men de kommer inte till sin fulla rätt förrän den dagen när man väl har blivit smittad.
Det var inte mycket till svar på mina frågor. Kan du försöka en gång till?
Du borde ju ha funderat över just det för att komma fram till att du inte ska vaccinera dig.

Nej, skärningspunkten ligger verkligen inte över 60 år. Även i åldersgruppen 20-39 år var risken att hamna på sjukhus om man blev smittad under tredje vågen över 1 %. Det är långt under 1 % i den åldersgruppen som hamnar på sjukhus efter att ha vaccinerat sig.

Man har inte lyckats få fram några vetenskapliga studier i modern tid som visar att C-vitaminer har någon som helst påverkan på sjukdomsförloppet för något virus vare sig för risken att bli sjuk eller när man väl har blivit smittad.

Jag har inte sett någon studie som visar att D-vitamin skulle ha betydelse heller utan bara löst framkastade tankar att det kanske är så. Har du någon länk till en sån studie?
 
  • Gilla
Tullen127 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju statistik på att det är unga vuxna som återvänt smittade. Det är ju ovanligt att de var fullvaccinerade i juli.
Det är överhuvudtaget åldersgruppen 20-29 år som är överrepresenterad. Tror egentligen problemet är större med festande ungdomar i Sverige än utomlands.
 
BirgitS
M mojjen skrev:
Det är överhuvudtaget åldersgruppen 20-29 år som är överrepresenterad. Tror egentligen problemet är större med festande ungdomar i Sverige än utomlands.
Enligt smittspårarna så är det en rätt stor del som har sagt att de har blivit smittade utomlands (på nattklubbar etc.), typ 10-20 %. Sen sprider de förstås viruset vidare genom att festa i Sverige också.

Det har stått en del om utlandssmitta i Fohm:s veckorapporter.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var inte mycket till svar på mina frågor. Kan du försöka en gång till?
Jag ska iväg och hjälpa en kompis med lite grejer nu men jag gör ett försök ikväll!
Okej?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt smittspårarna så är det en rätt stor del som har sagt att de har blivit smittade utomlands (på nattklubbar etc.), typ 10-20 %. Sen sprider de förstås viruset vidare genom att festa i Sverige också.

Det har stått en del om utlandssmitta i Fohm:s veckorapporter.
Ja jag lästa nu att genomsnittet är 17%. Främst Ovaccinerade.
Det blir ju en överrepresentation per capita även om 83% smittats nationellt:).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vänta bara tills det dyker upp demonstrationer mot körkort. :)
Där kanske jag är med. Tar A nu och det är lite krångel. Jag är övertygad om att jag kör bra utan körkort.
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Men mycket dödligare.
Vänta bara tills ebola och covid får barn tillsammans.
Ja. Då kan det vara dags för en chansning och låta vaccinera sig.

Staffans
 
Det saknas alternativ. Vi som ännu försöker få en tid. Alla kan inte göra en avstickare från jobb för vaccinering. Jag pendlar mycket. Det innebär att de enda tiderna jag kan klämma in i schemat är helger ev någon fredag kväll. Det är hopplöst att få tag i en tid. Det är inte så att man kan ställa sig i kö längre fram heller då det släpps ett gäng tider och det är först till kvarn som gäller. Folk är som gamar trots att de har alla möjligheter i världen att ta en tid mitt i veckan och inte tänker på oss som vill vaccinera oss men som bara kan på helgerna.
 
  • Ledsen
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
Tänker inte ge mig in i personliga åsikter om vaccination, men blanda inte in statistik i dina egna åsikter. Fakta är fakta.

Överdödlighet i EU + Sverige:
Linjediagram över överdödlighet per månad för EU och Sverige under 2020-2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ec.europa.eu/eurostat/datab...okmarkId=22df2744-9f37-4f0e-831f-bfe32824397d

Överdödlighet SCB (valde endast Sverige): https://experience.arcgis.com/experience/eb40f53292db48fbbd1a4c59e3ecf43b
Stapeldiagram över månatlig överdödlighet jämfört med Sveriges genomsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SCB kommentar: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/overdodlighet-i-europa-under-2020/
Skärmdump av en artikel som sammanfattar överdödlighet i Europa under 2020 på grund av Covid-19.

SCB dödlighet överlag: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Linjediagram visar antal döda per dag i Sverige jämfört mellan 2020, 2015-2019 och 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Bland annat.
Dessutom var det bara en delorsak* kan man säga. Hade Coronan genererat likhögar på gatorna som i den värsta Zombifilm, hade jag säkert resonerat annolunda. Men, nu är det inte så.

Staffans

*Jag klickade på att jag inte litar på det snabbutvecklade experimentella vaccinet. Men det är ett potpurri av orsaker som kan sammanfattas med att min riskkalkyl resulterar i att jag än så länge avstår därför att de osäkra fördelarna inte väger över de kända nackdelarna.
Bilder som detta räckte länge för mig:


Sedan har vi alla personliga berättelser och ånger. Visst är han fet och ohälsosam, men vaccinerade inte sig och fick betala ett högt pris:

 
Redigerat:
  • Ledsen
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
Bilder som detta räckte länge för mig:

[media]
Sedan har vi alla personliga berättelser och ånger. Visst är han fet och ohälsosam, men vaccinerade inte sig och fick betala ett högt pris:

[media]
Mer propaganda än det, är det inte lätt att hitta.
Att det är svårt att hitta plats för döda i en stad med över åtta millioner människor, men på en yta stor som min trädgård, är inte svårt att förstå. Likaså att en tillsynes rejält fet medelålders karl blir sjuk utan vaccin, är inte heller så svårt att förstå. Hur det varit ifall han varit vaccinerad, vet vi inte. Men att fetma är en av de största riskfaktorerna, det vet vi. Likaså att amerikanare är fetare än de flesta, det vet vi också. Så hur de filmerna kan avgöra någons beslut i Sverige. Det förstår jag inte.

Staffans
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
Inget av alternativen stämmer för mig.
Jag har inte vaccinerat mig för att jag inte kunnat.
Jag har varit utomlands sedan i mars och i Tanzania har inget vaccin funnits förrän nu.
Så nu är jag vaccinerad med janzen endos vaccin.
Sverige hjälper verkligen inte till att svenskar utomlands får tillgång till vaccin, skit- ambassaden svarar inte ens på telefon skulle dom mot förmodan svara måste man prata engelska med dom!
 
  • Wow
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.