Hej,

Jag fick mitt nya hus för ca 3v sedan med en tomt som skulle vara förberedd för att så eller rullar gräs på.

Har tyvärr inte haft tid att göra något med tomten ännu då jag varit borta på jobb, men nu ser tomten ut som på bilderna.

Är detta normalt efter 3 veckor eller är tomten dåligt förberedd med dålig jord. Den har också blivit väldigt hård på vissa ställen (mycket lera?)

Vad jag undrar är egentligen hur jag ska komma tillbaka till ett läge där jag kan rulla en gräsmatta. Är det bara börja plocka ogräset eller ska man fräsa?
Eller kan jag kanske åberopa att tomten inte var så bra förberedd och markplaneringsföretaget gör om jobbet?
 
  • Nybyggd tomt med ogräs och ojämnheter intill en trottoarkant, indikerar potentiellt dålig jordförberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hus med ojämn och ogräsövertagen tomt med hård lera och en trätrall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn och delvis ogräsbeklädd tomt med spår av hård, lerkantig jord, intill byggarbetsplats med containrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn tomt med sparsamt gräs och hårda jordklumpar, behov av markberedning inför grässådd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ogräs kommer direkt, den väntar inte på att du ska så något annat.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skaffa ett skyffeljärn och gå över ytan en solig dag. Upprepa efter några dagar o s v.

Pendelhacka eller bygelhacka kan vara ett alternativ till skyffeljärnet.

Du kan också hålla ytan steril med hjlälp av att spruta allt som är nygrott med ogräsättika. Köp en pumpsflaska och ett antal 5 L-dunkar ogräsättika. Men det ser ut som att det har gått för långt nu för ogräsättika, behövs något som river upp rötterna, annars kommer det bara igen.
 
  • Gilla
August Eriksson
  • Laddar…
Min erfarenhet är att om man inte vill göra för stor grej av det hela så få du gräs om du rensar det värsta med järn och för hand sedan sår i omgångar i samband med regn.
Sedan så försvinner vissa sorters ogräs vid gödsling och gräset trivs bättre och tar över.
Rulla ut matta är ju en quickfix men sämre för plånboken. Det är ju trots allt bara en gräsmatta. Jag har lyckats göra gräsmatta av rena ogräshärdarna utan särskilt mycket arbete. Mattan blir däremot ingen golfgreen utan good enough.
 
  • Gilla
patriciskevi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.