Hej! Vill att sockeln ska komma ut närmare panelen.
Ritade en bild med mitt bekymmer. Har ni något tips på hur man löser detta?

Limma fast cellplastskiva? Eller finns andra sätt?

Tack!

Handritad skiss av en byggnadssnitt med sockel, panel, spikregel och vindskiva markerade med siffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Hur löser jag detta??
2. Vindskiva träfiber 12mm
3. Spikregel 34x70
4. Lockläktspanel 22+22mm
5. Vattbräda/dropplist
 
Om det är rent estetiskt så kan du regla på sockeln och sätta valfri sockelskiva. Till exempel Steni Terra eller Cembrit. Se bara till att luftningen bakom panelen bibehålls.

Är det för något annat skäl kan det finnas andra lösningar som är bättre.
 
Bart Bart skrev:
Om det är rent estetiskt så kan du regla på sockeln och sätta valfri sockelskiva. Till exempel Steni Terra eller Cembrit. Se bara till att luftningen bakom panelen bibehålls.

Är det för något annat skäl kan det finnas andra lösningar som är bättre.
Tack för svar! Det är ett estetiskt problem. Huset ska passa in i befintlig miljö, ett kulturområde med enbart torpargrunder mm. Ligger byggnader väldigt nära.

Min tanke och förhoppning är att kunna putsa utsidan av sockeln och få ett mer livfullt utseende. Att regla upp under mark ,så lågt känns väldigt lurigt?
Jättesvårt att hitta lösningar på detta.

Min tanke var att fästa snedsågade 50mm xps skivor, borra igenom betongskiktet på kantelementet och fästa skivan på lämpligt vis.
Lämna ovansidan på xps skivan oputsad, och näta och putsa den synliga utsidan 10-25mm
Lämnar ca 10mm som luftspalt under vattbrädan för att bibehålla luftning

Tack igen! Håller på och ska göra k-ritningar och kört fast helt på detta.
 
Det är en beprövad metod att använda sockelskiva med träreglar eller plåtregel bakom på grundmurar. Du kan fylla upp med grus ca 10 cm upp på skivan. Kolla in sortimentet hos de olika tillverkarna och se om det finns något som känns rätt. Annars fungerar det med cellplast och puts också.
 
Varför inte bara flytta in stommen? Det finns sockelelement med betong utsida istället för skivor
 
Aha, fick för mig att det var en befintlig byggnad.
 
Bart Bart skrev:
Det är en beprövad metod att använda sockelskiva med träreglar eller plåtregel bakom på grundmurar. Du kan fylla upp med grus ca 10 cm upp på skivan. Kolla in sortimentet hos de olika tillverkarna och se om det finns något som känns rätt. Annars fungerar det med cellplast och puts också.
Vill gärna ha möjlighet att putsa utsidan, dessa skivor tror jag inte är till för detta? Om vatten skulle rinna in bakom panelen åker mellan skiva och grund eller fyller man detta? Känns känsligt med tomrum och ett material som är svårt att underhålla?

Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför inte bara flytta in stommen? Det finns sockelelement med betong utsida istället för skivor
Hej igen, Matti!! Om man flyttar in stommen, säg 40mm. Då kommer nästan betongen fram i plattan, om inte väldigt nära? Inte risk för köldbrygga genom betongen då?

Eller tänker du att man börjar med panelen en bit ovanför kantelementet?

Jag vill gärna ha att grundsockeln går ut jäms med utsida underbräda på panelen. (Lockläktspanel)

Tack så jättemycket!!
 
W Wallawhoa skrev:
Vill gärna ha möjlighet att putsa utsidan, dessa skivor tror jag inte är till för detta? Om vatten skulle rinna in bakom panelen åker mellan skiva och grund eller fyller man detta? Känns känsligt med tomrum och ett material som är svårt att underhålla?



Hej igen, Matti!! Om man flyttar in stommen, säg 40mm. Då kommer nästan betongen fram i plattan, om inte väldigt nära? Inte risk för köldbrygga genom betongen då?

Eller tänker du att man börjar med panelen en bit ovanför kantelementet?

Jag vill gärna ha att grundsockeln går ut jäms med utsida underbräda på panelen. (Lockläktspanel)

Tack så jättemycket!!
Det fins sockelelement utan fasningen i överkant
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det fins sockelelement utan fasningen i överkant
På vilket sätt kan man få panelen likt bilden?
Låta panelen gå ovanför panelen?
 
W Wallawhoa skrev:
På vilket sätt kan man få panelen likt bilden?
Låta panelen gå ovanför panelen?
Låta panelen gå ovanför kantelementet, menade jag.
 
Montera ett tätband mellan stommen och ut på kantelementet och sedan dit med vattbrädan
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Montera ett tätband mellan stommen och ut på kantelementet och sedan dit med vattbrädan
Tack! Har sett en del andra köra med plåtbleck, är det en fördel eller nackdel?

Ritning som visar användning av plåtbleck vid en byggkonstruktion detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ såhär?
 
Det är skitfult!!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är skitfult!!
haha! Förstår inte hur du menar man ska montera tätbandet. Ska spikregeln ner dikt an tätbandet, mot kantelementet? Man måste få lutning från syllen? Förstår inte hur man får det att se mindre illa ut
 
Redigerat:
Finns det fler sätt att göra på? :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.