chip chop. Ny här på denna utmärkta faktaspäckade sajten och har nog läst varenda post, finns alltid nåt att lära sig. Nu till min undran. Ska investera i ny anläggning då min exonom från 1960 har gjort sitt. Har fått offert på en anläggning med en innova 30 och 2250liter vatten men det går att pressa in mer. Ringde till tanksvets som hade 1350liter tankar, med två sådana blir det proppfullt. Det blir bara 12,5cm över på varje långsida till isolering. Letar febrilt efter det effektivaste att isoler med. Men det jag mest undrar över är om jag ska isolera imellan tankarna. Min rörkrökare vill helst seriekoppla tankarna och då dom ska stå tight mot varandras långsidor så kommer ju denena tanktoppen att bli helt kall innan det tas nån värme ur den andra.
 
Du får inte plats med en stor istället?
 
det går inte att få in större i dörrarna, det är två dörrar i 90graders vinkel till varandra. jag vart rätt nöjd att jag hitta så pass stora som 1350 som går att få in. Måste ju va bättre än 3*750.
 
Isolera lite tunnt emellan, det är ju ingen energi som bara försvinner. Det är bättre att isolera runt om.

Prototypen
 
Isolerar du noga med tex gullfiber får du ett bra resultat även med bara 125 mm. Framsidorna kan du isolera med tex 70 mm + 45 mm mellan regelstomme 45x45 och klä med gips. Se till att det blir lufttätt överallt. Och glöm inte rörisolering. Tanksvets eller Extuna kan göra måttbeställda tankar så att du utnyttjar utrymmet max.

Hur har rörkrökaren tänkt sig att du ska få tappvarmvatten på sommaren om du sätter tankarna i serie??
 
Isolerade mina två tankar med lösull.
Började med att bygga en ram av av råspont upp en 50 cm sedan fyllde med lösull, råspont en bit till och mera lösull.

Med råspont i väggarna är det lätt at få till rörgenomförningar m.m.

Isolerar man med skivor så blir det väldigt svårt att få dessa runt tankarna utan att det glipar isär även med 45 mm.
 
Förutsatte att det var rektangulära tankar, men det kanske va fel tänkt? I så fall borde du välja det istället för runda eftersom det var trångt.

Skivisolering har bättre isolerförmåga (förutsatt att det inte glipar) annars har ju lösullen de fördelar du nämner.
 
det är rektangulära tankar, ska ställas dikt an mot varandra. Varmvatten på sommaren löses med nåra kranar antar att det blir parallellkopplat när man öppnar kranarna. Isånafall kan man ju testa vilket som funkar bäst serie-parallell. Om man jämför min rörmockares system, baxi bonus+2*750 baxi blå tankar seriekopplade, och mina föräldrars, effecta panna och 2*750 färdigisolerade effecta tankar, parallell kopplade så funkar den seriekopplade anläggningen bättre. Husen är väl inte identiska men gott o väl jämförbara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.