Hej, har idag en termostat till styrning av en luft/vatten värmepump som styr innetemperaturen i huset, som jag ändrar manuellt, bild1. Har skaffat en ny som man kan styra via en app, bild2-4. Hur ska jag koppla trådarna till den nya? Vad jag förstår så är det inställning GA som ska kopplas!
Manuell termostat med skala och anslutna kablar på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsinstruktioner för termostat med schematiska bilder av anslutningar och steg-för-steg-guide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rumstermostat i vit färg för elektrisk uppvärmning, modell BHT-6000GBLW, med Wi-Fi-funktion i sin originalkartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny termostat för värmestyrning med tydliga etiketter för kablage och inställningar, inklusive MODBUS-anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionshandbok för termostat med modelldefinitioner och installationskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den nya termostaten kräver 230 V för att funka. Bef. termostat bryter/sluter ansluten last utan någon spänningsmatning.
Du får fundera ut hur du får spänningsmatning till din nya termostat.
Sedan lägger den nya termostaten ut spänning på utgången (plint 1 och 2), hur styrd utrustning funkar med detta är oklart.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då har du i och för sig köpt fel termostat, den du har är för GB, men det är inte nödvändigtvis kört för det, den skulle kunna funka ändå.
Är du säker på vad som finns på de gamla trådarna, är det 230V?
Som etompau skriver, funktionen är en annan så även om det råkar vara 230V i trådarna så går det inte bara att koppla in med befintlig kabel, det behövs fler ledare.
 
Redigerat:
Vad är det för värmepump och hur ser det ut i andra änden av kabeln?
 
Kan man inte byta termostaten till en med en potentialfri reläutgång så sätt ett relä emellan.
Med ett relä borde det gå att spara in en tråd i den nya kabeln.
 
Nibe F2025 värmepump placerad utomhus med övre vita elledningen som referens för termostatanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Vad är det för värmepump och hur ser det ut i andra änden av kabeln?
useless useless skrev:
Vad är det för värmepump och hur ser det ut i andra änden av kabeln?
blackarrow blackarrow skrev:
Kan man inte byta termostaten till en med en potentialfri reläutgång så sätt ett relä emellan.
Med ett relä borde det gå att spara in en tråd i den nya kabeln.
useless useless skrev:
Vad är det för värmepump och hur ser det ut i andra änden av kabeln?
Seriks Seriks skrev:
Hej, har idag en termostat till styrning av en luft/vatten värmepump som styr innetemperaturen i huset, som jag ändrar manuellt, bild1. Har skaffat en ny som man kan styra via en app, bild2-4. Hur ska jag koppla trådarna till den nya? Vad jag förstår så är det inställning GA som ska kopplas!
[bild][bild][bild]
[bild][bild]
Seriks Seriks skrev:
Hej, har idag en termostat till styrning av en luft/vatten värmepump som styr innetemperaturen i huset, som jag ändrar manuellt, bild1. Har skaffat en ny som man kan styra via en app, bild2-4. Hur ska jag koppla trådarna till den nya? Vad jag förstår så är det inställning GA som ska kopplas!
[bild][bild][bild]
[bild][bild]

Tack för svaren så långt. Följande kan jag tillägga. Om min gamla termostat är för
A alfista skrev:
Då har du i och för sig köpt fel termostat, den du har är för GB, men det är inte nödvändigtvis kört för det, den skulle kunna funka ändå.
Är du säker på vad som finns på de gamla trådarna, är det 230V?
Som etompau skriver, funktionen är en annan så även om det råkar vara 230V i trådarna så går det inte bara att koppla in med befintlig kabel, det behövs fler ledare.
Tack för alla svar. Nibe F2025 värmepump placerad utomhus med övre vita elledningen som referens för termostatanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen elcentral med flera anslutna kablar, inklusive en övre vit elledning som går till termostat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 230V till gamla termostaten. Om den gamla är GB så borde man kunna koppla GB i den nya! Dock verkar problemet vara att det behövs fler ledare! Värmepumpen är en Nibe F2025. Se bilder. Det är den övre vita elledningen som går till termostaten.
 
Seriks Seriks skrev:
[bild]

Lite mer info om den nya termostaten se bild[bild]








Tack för svaren så långt. Följande kan jag tillägga. Om min gamla termostat är för


Tack för alla svar. [bild] [bild] Det är 230V till gamla termostaten. Om den gamla är GB så borde man kunna koppla GB i den nya! Dock verkar problemet vara att det behövs fler ledare! Värmepumpen är en Nibe F2025. Se bilder. Det är den övre vita elledningen som går till termostaten.
 
Den termostat du har på väggen är en ON(OFF och då måste du ha en lika , det går inte att ersätta med en elektronisk. det duger med vad som helst i ON/OFF termostat , det klickar i den när du vrider på skivan. Det att tänka på är att kan skilja rätt bra i hysterikan mellan termostater, en del slår mellan 5 och 7 C andra mer exakta på nåon/ra C skillnad.
 
J jonaserik skrev:
Den termostat du har på väggen är en ON(OFF och då måste du ha en lika , det går inte att ersätta med en elektronisk. det duger med vad som helst i ON/OFF termostat , det klickar i den när du vrider på skivan. Det att tänka på är att kan skilja rätt bra i hysterikan mellan termostater, en del slår mellan 5 och 7 C andra mer exakta på nåon/ra C skillnad.
ok, tack för dit svar
 
Personligen hade jag inte chansat med något annat än en potentialfri slutning/brytning, som du då får med GC-varianten av termostaten.
Kanske har du 230 V i närheten av platsen för termostaten.
 
Seriks Seriks skrev:
Har skaffat en ny som man kan styra via en app, bild2-4. Hur ska jag koppla trådarna till den nya? Vad jag förstår så är det inställning GA som ska kopplas!
Titta i listan förklaring till modellbeteckningarna.
Du har köpt modellen THP6000-GBLW. Den lägger ut fas + nolla på stift 1 resp 2, Max 16A.
Om du köpt en THP6000-GCLW hade den haft en reläkontakt på stift 1 resp 2, Max 5A som du kunde kopplat till Nibens två anslutningar för termostaten.

De 3 bilderna i manualen visar 3 olika modeller av termostaten. Så här hade en …GVLW se ut.
Termostatmodell THP6000-GBLW med anslutningsklämmor och modellbeteckning överstruket och omskrivet till GCLW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för alla svar. Visa bilaga 539026 Visa bilaga 539025 Det är 230V till gamla termostaten. Om den gamla är GB så borde man kunna koppla GB i den nya! Dock verkar problemet vara att det behövs fler ledare! Värmepumpen är en Nibe F2025. Se bilder. Det är den övre vita elledningen som går till termostaten.
Det blir inte 230V bara för att kabeln har vissa färger. ;) Kravet på kabeln för termostaten är bara 50V enl manualen. Dumt att koppla in 230V där…
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är inte 230 V till den gamla termostaten. Kopplar du in det där så bränner du kretskortet i värmepumpen.

Varför inte koppla in Nibes styrsystem med rumsgivare istället för den där termostaten?
 
E etompau skrev:
Personligen hade jag inte chansat med något annat än en potentialfri slutning/brytning, som du då får med GC-varianten av termostaten.
Japp, enligt manualen för värmepumpen skall det vara potentialfri brytning (dry contact), den inköpta termostaten fungerar absolut inte.
 
useless useless skrev:
Det är inte 230 V till den gamla termostaten. Kopplar du in det där så bränner du kretskortet i värmepumpen.

Varför inte koppla in Nibes styrsystem med rumsgivare istället för den där termostaten?

Vad jag förstår av era svar så behöver jag en annan termostat, typ GC

Nibes styrsystem via app funkar inte på denna värmepump, den är för gammal.
 
Seriks Seriks skrev:
Nibes styrsystem via app funkar inte på denna värmepump, den är för gammal.
vad jag förstår av blackarrow så är det en termostat GCLW jag behöver. En dum fråga, i befintlig termostat är det en jordning men ser det inte i GCLW? Anledning att jag önskar styra termostaten via en app är att pumpen är i ett fritidshus som inte står fullt uppvärmt under vintern men att jag önskar öka värmen någon dag innan vi åker dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.