Hej vänner,
Någon som bytt ut BRINE UT givare på sin VP Thermia 8? (kan man byta ut den själv) Sökt en del i forumet utan att hitta rätt konversation därav fråga här. Fråga gärna vad ni behöver för detaljer eller bilder så lägger jag upp det här för att komma vidare
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Inte bytt på just Thermia, men min Nibe.
Allt du behöver veta om värmepumpar hittar du på:
[länk]
M MagHam skrev:
Inte bytt på just Thermia, men min Nibe.
Allt du behöver veta om värmepumpar hittar du på:
[länk]
Okay, kände inte till den sidan. Känner du möjligtvis rätt sida/konversation i forumet som du kan posta länken här?
 
Givaren sitter i ett kopprrör som är lött på KB-röret eller så är det bara fastdraget med strips/buntband, i manualen så står det var givaren är kopplas på kortet, bara följs den ledningen och under isoleringen så sitter den. Inga problem att byta själv.
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
@jonaserik bäst! :) Kanon, kollar manualen senare ikväll. Vore bra kunna se en bild på detta. Sökt här med alla möjliga sökord, men har inte hittat ett inlägg om just byte av BRINE

Har du tips på sökord, konversation här att ta del av m?

Tips på var man kan köpa denna givare? ( online )
 
B
Jag hade en trasig givare på min Panasonic. Jag köpte här: https://jsenergi.com/ snabbt levererat och överkomligt pris.

Tror det kan vara värt att ringa och prata med dem. Ofta är det standardgivare som används, det är ju dumt att ha modellunika givare.
 
Leta reda på givarna, läs av vad dom visar i displayen, sen skiftar du dom på inkopplingen på kortet, då ska det bli omvända värden. och du har en indikering på vilken som felar. Byte av KB är det inte :( det är givare som bytes ;)
 
C Cap81 skrev:
Hej vänner,
Någon som bytt ut BRINE UT givare på sin VP Thermia 8? (kan man byta ut den själv) Sökt en del i forumet utan att hitta rätt konversation därav fråga här. Fråga gärna vad ni behöver för detaljer eller bilder så lägger jag upp det här för att komma vidare
Jodå den kan du byta ut själv och vi tar 60kr+moms för givaren.
 
Redigerat:
@jonaserik hittade inte manual hemma. ska leta vidare men är det en skötsel anvisning eller el kopplingsschema du syftar på?

ett par andra frågor:

Vad står KB-rör för? Är röret innuti VP eller utanför ?
Tror du det går indikera vilken givare kopplat till kortet Om man öppnar och tittar bakom kortet? ( i fall jag inte hittar manual)
Någon annan som beskrivit detta i forumet med text och bild som/ni sett kan skicka länken?
 
KB-rör är dom kalla rören från borrhålet. för att hitta givarna kan man följa dom kalla rören som kommer in i VP , och på något ställe så går det in en sladd bakom isoleringen, det rör som går ut till hålet är retur. Här finns det en generell info om Atria , https://docplayer.se/807630-Install...mat-comfort-diplomat-duo-atria-atria-duo.html sidan 7 och 9 visar lite plats på givare. Sidan 62 talar om värdena på givarna
 
B
C Cap81 skrev:
@jonaserik hittade inte manual hemma. ska leta vidare men är det en skötsel anvisning eller el kopplingsschema du syftar på?

ett par andra frågor:

Vad står KB-rör för? Är röret innuti VP eller utanför ?
Tror du det går indikera vilken givare kopplat till kortet Om man öppnar och tittar bakom kortet? ( i fall jag inte hittar manual)
Någon annan som beskrivit detta i forumet med text och bild som/ni sett kan skicka länken?
KB står för köldbärare, d.v.s. brine-kretsen. Givaren som felar sitter i maskinen på rören som redan sagts ovan. Att lokalisera givaren borde inte vara svårt utan nån dokumentation. Följ kb-rören in i maskinen, det borde vara en flödesgivare och 1 eller (mer troligt) 2 tempgivare. De går till en värmeväxlare. Följer du dessa givare till kretskortet, så borde det stå nånting på kretskortet vid anslutningen, som kanske kan hjälpa dig att lokalisera rätt givare. Det brukar vara snabb-kontakter för dessa, så om du är osäker på om det är rätt givare du hittat kan du ju prova att koppla bort en givare i taget och se vad du får ett nytt felmeddelande (givetvis med avstängd maskin, spänningslöst).

Är du osäker, ta lite kort på kb-rören i din maskin och lägg upp här så får du säkert hjälp att lokalisera tempsensorn i fråga
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Återkommer
 
@jonaserik det gick jätte bra med att byta givaren enligt er förklaring. Stort tack!
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej alles,

En annan fråga som jag tänkte följande här kan hjälpa mig.

VP övergår till elpatron för att vad jag tror hinna varma vattnet under / efter en dusch.

Är detta normalt? Är det inte tänkt att kompressorn ska initialt producera värme till varmvattenberedaren?

Vi har förbrukat säg 180liter vatten och kompressorn orkar inte producera vatten utan VP måste aktivera elpatron?
 
  • Värmepumpsdisplay som visar rumstemperatur på 21 grader och automatläge aktiverat, intill kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske finns det inställning kapacitet varmvatten hög - låg, där hög också är med el-patronen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.