Hej, behöver lite tips och råd från det mer erfarna.
Håller på med ett sovrum i en lägenhet. Har precis rivit bort 7 lager gammal tapet och har i princip fått bort allt.

Vad är nästa steg? Tanken är att i sluttändan måla rummet. Väggarna ser ut enligt nedan.
Har ångat ned tapeterna men nu när man är inne på sista småbitarna så släpper även spacklet(?) på väggen av ångan? Känns som att man gör mer skada än nytta.

Kan man gå över allt med en väggslip? Ska man smeta på "tapetloss" på resterna?
Sedan bredspackla/rullspacka/renoveringstapet?

Ska även prata med lokala färghandeln men tänkte höra mig för även här.

Mvh
 
  • Ett sovrum med avrivna tapetlager och exponerad vägg, stege till vänster, och solbelyst fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet som visar ojämnheter och spår av lim och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttagen tapet som visar rester av gammalt spackel och ojämnheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämn yta och rester av gammal tapet och spackel, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte lämna kvar löst spackel så det är väll ingen skada att det lossnar?
 
Som ytan ser ut nu kan du bredspackla den.
Det är dock rätt svårt som amatör.

Sist jag renoverade en lgh så valde jag att limma renoveringsgips på och sedan spackla den. Blir betydligt mindre att spackla.

Men om ni har råd är det klart bästa alternativet att anlita någon som bredspacklar åt er.
 
maah maah skrev:
Som ytan ser ut nu kan du bredspackla den.
Det är dock rätt svårt som amatör.

Sist jag renoverade en lgh så valde jag att limma renoveringsgips på och sedan spackla den. Blir betydligt mindre att spackla.

Men om ni har råd är det klart bästa alternativet att anlita någon som bredspacklar åt er.
Okej, så man kan gå på med spackel trots det lilla som är kvar av tapeten?
Tänker om det är risk att de bubblar/släpper när man spacklar över de?
 
Prova.

Om det släpper, köp lämplig spärrfärg för att få ett bra underlag att spackla på. Bra att prova och se om du slipper spärra eftersom sådan spärrfärg är ganska dyr.
 
Dra över väggen med en slipmaskin och borsta rent den så slipper du allt skräp i spacklet sen
 
A ati skrev:
Dra över väggen med en slipmaskin och borsta rent den så slipper du allt skräp i spacklet sen
Ja precis, håller på med de nu faktiskt. Var in på färghandeln och har köpt både förankringsfärg och rullspackel så nu har man att göra i helgen. Håller tummarna att de blir bra.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Så ser våra väggar ut också när jag rivit ner tapeten här hemma. Jag bredspacklar bara över det, slipar och sen tapet. Du märker ju när du lägger på spackel om det skulle bubbla någonstans och då skrapar du bara bort det.

Och bredspackling är inte så svårt som detta forum gillar att måla upp det som. Köp och testa, det är till och med roligt!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.