Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
Men var det inte just det han skrev, att vården bör vara solidarisk. Men att detta fått honom att fundera över försäkringsmodellen.

Det du räknar upp har väl också en genetisk komponent, så det är inte så enkelt som att det är livsstilsberoende eller självförvållat. De som har dessa sjukdomar betalar ju för sin vård indirekt genom skatten. Precis som alla andra som inte behöver just den vården. Tanken var väl att med försäkring skulle krav kunna ställas på vaccin. Precis som det ställs olika krav när du ska försäkra din mc eller bil.

Sedan skriver du om att vägra vård till dem som bryter mot regler eller tar risker. Det har ingen i tråden hävdat, frågan var bara finansieringen. Vård ges efter behov. Den med störst behov får vård först och de andra får vänta i kö på akuten. Detta oavsett om jag kört omkull på mc utan hjälm eller är gängkriminell och har skottskador. Då går jag förbi kön med lindrigt skadade. I krig ska vi vårda en skadad fiendesoldat på samma sätt som våra egna. Till viss del regleras trafikskador pga brott mot regler ekonomiskt genom att du inte får ut något på din försäkring och att premien höjs. Tyvärr är de som lever utanför samhället immuna mot detta och har inte mer att förlora.
Det råder väldigt skilda uppfattningar om hur pass mycket genetik som spelar in i våra folksjukdomar.
Jag ser inte skillnaden över huvud taget på om man skulle införa ett försäkringssystem med premier och självrisker som höjs eller sänks beroende på hur mycket man sökt sig till vården. Det är i min värld ett annat sätt att säga att man ska betala för vården man kräver.
 
D jonas_t skrev:
Jag tror inte att du är ensam om att inte se likheterna eftersom det kommer till tals relativt ofta. Men jag tror att det mest handlar om en frustration kring ens egen övertygelse.
Jag tror att det är direkt farligt att förhindra människor i att leva fritt utifrån vad de tror och upplever är rätt, att du och många med dig inte gör det gör mig rädd och otroligt besviken.
så om jag upplever och tror det är rätt att använda heroin och köra bil med mina barn fasttejpade på taket så ska det vara ok? Antagligen inte, men var tycker du att gränsen går?
 
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 12 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
så om jag upplever och tror det är rätt att använda heroin och köra bil med mina barn fasttejpade på taket så ska det vara ok? Antagligen inte, men var tycker du att gränsen går?
Med den parallellen bevisar du någonstans din förmåga att diskutera.
Tack för ditt "bidrag".
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 9 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Det råder väldigt skilda uppfattningar om hur pass mycket genetik som spelar in i våra folksjukdomar.
Jag ser inte skillnaden över huvud taget på om man skulle införa ett försäkringssystem med premier och självrisker som höjs eller sänks beroende på hur mycket man sökt sig till vården. Det är i min värld ett annat sätt att säga att man ska betala för vården man kräver.
Jag förespråkar inte försäkring, men här skulle premien inte baseras på tidigare historik med sjukdom utan på om du är vaccinerad eller inte.

Det som föreslagits i ett annat inlägg att införa covid pass som krav för att vistas bland andra är effektivare. Tycks fungera väl för dem som vill åka på utlandssemester.
 
  • Gilla
keeej och 5 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Och om man är rökare så ska man betala sig egen vård eller vad anser du där?
För de som börjar röka idag är det faktiskt fullt rimligt att de borde betala sin egen kol/astma-vård tex när riskerna är så klarlagda som de är och informationen om detta är så lättillgänglig. Man missar liksom inte texten på paketen…
 
  • Gilla
Blackbird1100xx och 10 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag förespråkar inte försäkring, men här skulle premien inte baseras på tidigare historik med sjukdom utan på om du är vaccinerad eller inte.

Det som föreslagits i ett annat inlägg att införa covid pass som krav för att vistas bland andra är effektivare. Tycks fungera väl för dem som vill åka på utlandssemester.
Man ska alltså inte göra skillnad på de som belastar vården, utan endast basera denna utifrån val som endast vissa människor gör? Jag ser inte att det är lösningen, nej. Om man vill att det ska vara rättvist så ska det vara det överallt, det är min mening.

Nej jag tycker inte att Covid-pass är lösningen på något, dels verkar det ju som att det är just dessa hemvändare som nu är en del av anledningen till att smittan ökar i Sverige och dels därför att jag anser det vara fel att hindra människor att leva fritt baserat på vad de är övertygade om.
 
  • Gilla
jim_b och 3 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Och om man är rökare så ska man betala sig egen vård eller vad anser du där?
Det skulle vara ok med mig, men finansmodellen kan ju vara som idag, ett stort skattepåslag på produkten.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Med den parallellen bevisar du någonstans din förmåga att diskutera.
Tack för ditt "bidrag".
Tja, du satte nivån själv genom att jämföra vaccination i en pandemi med nazism.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
hyggabus och 31 till
  • Laddar…
Jätteintressant diskussion om vård och kostnader. Men har ni hamnat lite off topic?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Man ska alltså inte göra skillnad på de som belastar vården, utan endast basera denna utifrån val som endast vissa människor gör? Jag ser inte att det är lösningen, nej. Om man vill att det ska vara rättvist så ska det vara det överallt, det är min mening.

Nej jag tycker inte att Covid-pass är lösningen på något, dels verkar det ju som att det är just dessa hemvändare som nu är en del av anledningen till att smittan ökar i Sverige och dels därför att jag anser det vara fel att hindra människor att leva fritt baserat på vad de är övertygade om.
Ja precis så var det formulerat i inlägget om jag uppfattade det rätt. (y)

Du är i din fulla rätt att tycka att vi ska få leva fritt baserat på övertygelse. Du får även tro att det är så det redan fungerar i Sverige. Där utnyttjar jag då min frihet att säga emot dig främst gällande nuläget i Sverige, men även som en vision eller dröm om ett idealsamhälle. Jag tycker att man ska tänka och diskutera helt fritt. När det kommer till handling måste det finnas begränsningar.

Nu är det ju så att var och en bestämmer över sin kropp så vaccin är den enskildes beslut. Precis som tobak och alkohol. De senare beskattar vi rätt hårt för att minska bruket och få in skatt till de negativa effekterna.
 
  • Gilla
helhag0 och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Tja, du satte nivån själv genom att jämföra vaccination i en pandemi med nazism.
Nej, jag jämförde att hindra människor från att leva fritt baserat på den övertygelse de har.
 
  • Gilla
OramaC och 8 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Jätteintressant diskussion om vård och kostnader. Men har ni hamnat lite off topic?
Nej men vi har vaskat fram behov av nya svarsalternativ:

”Jag vaccinerar mig inte för jag följer min övertygelse”

”Finansieringsmodellen är fel. De som vaccineras ska betala själva och de som blir sjuka ska också betala själva”
 
  • Haha
Anonymiserad 385710 och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
M Move105 skrev:
Jätteintressant diskussion om vård och kostnader. Men har ni hamnat lite off topic?
ja har poppat lite popcorn
 
  • Gilla
  • Haha
Funkisfia och 3 till
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Nej, jag jämförde att hindra människor från att leva fritt baserat på den övertygelse de har.
Och min fråga till dig var var gränsen för "att leva fritt baserat på sin övertygelse" går - du kanske kan ge några exempel? Det låter ju fint att säga det, men i praktiken är ju just det skälet till att vi har lagar och domstolar. I snitt är folk för dumma i huvudet för att kunna tillåtas att leva fritt baserat på sin övertygelse bland andra medborgare.

Så, några exempel vore bra för att förstå vad du menar?
 
  • Gilla
  • Haha
Bromma1927 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.