Hej

Jag har ett gammalt DSC-larm som jag vill demontera. Det är inte (längre) kopplat till larmcentral, men jag skulle behöva lite vägledning för att inte trigga larmet och sätta igång sirenerna (sitter en siren inne och en ute).

Bifogar bild på installationen nedan, samt en av manöverpanelerna.

Några frågor:

1. Finns det installatörsläge eller liknande jag kan ställa det i? Jag har enbart tillgång till en användarkod, ingen masterkod eller liknande.
2. Om jag inte kan ställa det i standby, i vilken ordning ska jag kapa/lossa kablarna till huvudenheten. Någon som kan på rak arm peka ut vilka kablar som ansluter batteriet resp transformatorn?
3. Om jag av misstag skulle råka trigga larmet, kan jag då fysiskt tysta sirenerna genom att kapa kabeln till dem, eller har de inbyggda reservbatterier el liknande som gör att de kan tuta vidare ett tag?

Tack på förhand!
 
  • Manöverpanel för DSC-larm med display som visar datum och tid, knappsats och varningsikoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bara manöverpanelen.

Kopplar du loss backup-batterierna och nätspänningen så ska larmet vara helt utslaget.
 
Konstigt. Provar igen. Öppet elskåp med exponerat kretskort, kaotiska kablar och telekommunikationsmodul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med datumstämpel och säkerhetstransformator på vägg, nycklar hänger på skåpdörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under locket på transformatorn (till vänster i bilden) finns en glas säkring. Lyft bort den och lossa batteriet. Då "dör" larmet. Sen kan du lossa manöverpanelen. Sitter vill jag minnas en liten skruv under och sen får man bända med en liten mejsel!
 
Stort tack för hjälpen! Kanske safe:ar med ett par hörselkåpor ändå…
 
  • Gilla
Alstam
  • Laddar…
Om du har en utomhussiren likt denna

teletec-siren-utomhus-tl-30l-blixt.jpeg
Så kan den ha ett inbyggt batteri och ibland vara inställd så den börjar tjuta om sryrspänningen försvinner.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, se upp för siren med backupbatteri. Det kan vara "lite" störande.

Du har uppenbarligen tagit dig in i centralapparaten utan att lösa ut sabotageskyddet, det kanske inte är inkopplat?

Installatörsläge nås med *8[Installatörskod] men har man inte den är det stökigare. Det går att nollställa larmet (om inte den möjligheten är avstängd) men det är rätt pyssligt. Om du ändå ska plocka bort det så finns ingen anledning att göra det.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Om du har en utomhussiren likt denna

[bild]
Så kan den ha ett inbyggt batteri och ibland vara inställd så den börjar tjuta om sryrspänningen försvinner.
Det var precis nåt sånt jag oroade mig för. Se nedan bild på sirenen, går den att identifiera?

Hur tystar/dämpar jag den snabbast om den går igång?
 
tommib
Ser ingen bild, men principiellt så öppnar du den och kopplar bort batteriet. Kolla att den inte har sabotagekontakt. Om den har det bör du koppla förbi den.
 
tommib tommib skrev:
Ser ingen bild, men principiellt så öppnar du den och kopplar bort batteriet. Kolla att den inte har sabotagekontakt. Om den har det bör du koppla förbi den.
Provar igen med bilden. Beige ventilationsgaller monterat på en putsad vägg under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En redig hammare......
 
Det ser ut som en tl-10 siren, den har plats för internt batteri. Men det är bara att öppna locket och koppla ur. Ev. sabotagelarm borde redan löst ut när du öppnat centralapparaten.

För övrigt är det ett bra larm, hoppas inte det ska ersättas med något trådlöst junk. Du kan säkert tjäna en hacka på att sälja delarna.
 
Och (det behöver väl knappast nämnas) men ha på hörselskydd när du öppnar sirenen…
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter den här tråden, tänkte montera ner det i helgen.

Innan jag demonterar - jag har som sagt användarkoden till larmet men inte så mycket mer. Kan jag använda den till att släcka och nollställa larmet (dvs ngn form av fabriksåterställning) innan jag skruvar ner delarna? Kanske finns någon annan som vill ta över det och då är det ju synd om det är ”låst” eller liknande.
 
tommib
Nej, du behöver installatörskoden för att kunna sätta larmet i just installatörsläge. I vanligt användarläge så är sabotagesektioner alltid aktiva. Däremot kan du stänga av allt genom att koppla bort matningsspänningen och batteriet.

Fabriksåterställning görs på hårdvaran. Om detta är ett PC1616 eller PC1864 så görs det genom att stänga ner systemet helt. Därefter byglar man Z1 och PGM1 på huvudkortet (ta bort allt annat). Anslut därefter matningsspänningen (men inte batteriet) i tio sekunder. Bryt sen matningsspänningen och ta bort bygeln. Nästa gång du startar ska systemet vara fabriksåterställt. Installtörskoden är 5555 (eller 555555 om sexsiffriga koder är valda). Det finns en masterkod också som från fabrik är 1234 (eller 123456) som kan användas för att programmera nya användarkoder men inte nå själva installatörsläget.

En varning är att man kan ha aktiverat option 990, vilket innebär att man tar bort möjligheten till hårdvarureset. Då måste du ha koden, annars är centralkortet oanvändbart så vitt jag vet. Om denna option är aktiverad så klickar larmet med reläet för telefonlinjen tio gånger vid uppstart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.