A Anders99999999 skrev:
Tänker bygga ett fritidshus på en mindre skogsfastighet vid kusten.

Jag känner hantverkaren och han är duktig. Har byggt massor med hus. Han har lagt ner sitt företag för han har tröttnat på pappersarbetet.

Vilka alternativ finns att betala honom? Är inte sugen på att betala allt svart då man kanske får skatteverket efter sig.

*Anställa honom i min enskilda firma? Har läst lite att en del andra har gått tillväga på detta sätt.

*Låta honom bygga huset och stå för alla kostnader. Därefter köper jag det av honom. Det skulle bli som att han bygger på sin arrendetomt och sen köper jag huset. Tomten ska ändå inte styckas av.

Alla övriga arbeten, vvs, el osv, kommer givetvis göras av andra hantverkare så att jag får kvitton.

Tack för alla tips och råd.
Då får han fakturera via Frilandsfinens eller annan faktureringtjänst så handerar de moms. Haken är att du inte kommer kunna nyttja ROT.
 
För nybygge kan han inte få ROT i vilket fall som helst.
Min summering av denna tråd:
* mycket lösa boliner kring tim-anställning av snickare eller uppdrag som egen företagare
* en del tips för skattefusk (därav en del helt obrukbara)
* fel uppfattningar om rollen av kontantbetalning mot banköverföring
Så inget användbart för TS sålänge.
 
A Anders99999999 skrev:
det bästa verkar ju vara att anställa honom som privatperson för då slipper man betala moms. Sen vet jag inte hur krångligt det är för honom att skaffa a-skattsedel. Gör han det får jag dra rotavdrag också. Om jag förstår det hela rätt.
Det är ju du som får allt administrativt krångel med arbetsgivaravgifter och skatteinbetalningar på lön, så han kan nog tycka att A-skatt är en enkel ansökan hos Skatteverket.
Du rapporterar och betalar in löneskatter varje månad.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Privatpersoner måste betala moms.
Privatpersoner kan inte anställa någon utan skyldighet att betala arbetsgivaravgifter 31,42%.
Byggmoms har omvänd skattskyldighet så underlåtenhet att rapportera och betala är ett flagrant skattebrott så #47 kan få något att tänka på.
Då det i slutändan är en privatperson som ska äga huset, givet att en privatperson äger fastigheten, så går det inte att undvika vare sig moms eller arbetsgivaravgifter då de måste betalas i något led.
Mest pengar i fickan för snickaren blir det om han startat ett Aktiebolag (25000 i kapitalinsats), anställer sig själv i det bolaget och plockar ut lön till brytpunkt och plockar ut vinst som aktieutdelning ur fåmansbolag.
Skillnaden mellan skatt på lön (33%?+31,42) och skatt på aktieutdelning i fåmansbolag (25% + 20,6%) är betydande.
Man kan snabbt få en bra timpeng för det där administrativa med att driva bolag.....
Blir inte så mö pengar över i ett litet bolag att det blir utdelning
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
på lön, så han kan nog tycka att A-skatt är en enkel ansökan hos Skatteverket.
Du
Med andra ord, precis som vilken anställning som helst.
På vilket sätt är detta krångligt?

Det är du som hittat på en massa krånligheter som inte finns.

Timanställ personen, se till att sköta det formella via nån som kan det och betala ut lön på vanligt sätt. Försäkra via tex Länsförsäkringar.

Och, självklart kan du anställa nån utan att ha en firma/företag.
 
P
A Anders99999999 skrev:
Detta måste bli det mest kostsamma alternativet?
Om jag istället anställer honom slipper jag väl betala moms?

Om man skulle betala en del svart - hur går man tillväga för att minimera risken att åka dit? Självklart inget jag kommer göra, men ställer frågan av ren nyfikenhet.
Om du anställer honom får du både arbetsmiljöansvar och skyldighet att betala sjuklön på halsen. Har du råd att chansa att han inte skadar sig?
 
P Porsvant skrev:
Om du anställer honom får du både arbetsmiljöansvar och skyldighet att betala sjuklön på halsen. Har du råd att chansa att han inte skadar sig?
Är personen tim-anställd har du inget sjuklöneansvar, men självklart har du arbetsmiljö ansvar, det är därför du tar en försäkring.

Vad ni krånglar till det.
 
  • Gilla
PW92 och 2 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Är personen tim-anställd har du inget sjuklöneansvar, men självklart har du arbetsmiljö ansvar, det är därför du tar en försäkring.

Vad ni krånglar till det.
Blir det inte billigare att ta in en firma?
 
L lat skrev:
Är personen tim-anställd har du inget sjuklöneansvar, men självklart har du arbetsmiljö ansvar, det är därför du tar en försäkring.

Vad ni krånglar till det.
Stämmer det verkligen?
Som timanställd har du rätt till sjuklön om du blir sjuk när du är schemalagd
 
Karl.s Karl.s skrev:
Stämmer det verkligen?
Som timanställd har du rätt till sjuklön om du blir sjuk när du är schemalagd
Men du är inte schemalagd, utan din anställning avslutas efter varje arbetspass och påbörjas vid nästa pass.
Dvs, tack för idag. Har du möjlighet att komma imorgon.

Sen är ju en av förutsättningarna för denna tråd att den inhyrde VILL JOBBA PÅ DETTA SÄTT.

Inte att det är nån som vill jävlas.
 
Påminner om avsnittet i Solsidan då Alex skulle anlita en snickare och dribblade om betalningen. Om du anlitar en snickare betala denne som som denne vill ha betalt. Du vet ju själv vad du får ut av jobbet då du känner personen. Begär av honom något simpelt kvitto på utfört jobb då du betalar så har du ditt på de gröna. Vad han sedan gör med myndigheterna/banker får stå för honom.

Ibland dribblar folk till det helt i onödan. Kör bara!
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
A
N Nucky skrev:
Påminner om avsnittet i Solsidan då Alex skulle anlita en snickare och dribblade om betalningen. Om du anlitar en snickare betala denne som som denne vill ha betalt. Du vet ju själv vad du får ut av jobbet då du känner personen. Begär av honom något simpelt kvitto på utfört jobb då du betalar så har du ditt på de gröna. Vad han sedan gör med myndigheterna/banker får stå för honom.

Ibland dribblar folk till det helt i onödan. Kör bara!
Okej, så om jag gör en banköverföring på 400.000 och får ett kvitto på att han har byggt huset, så är jag på det torra?
Låter lite för bra..
 
Det är ditt ansvar att kontrollera att har F skatt. Har han det så är det inte ditt problem ifall han aldrig tar upp det i bokföringen.
 
A
Om du verkligen vill gå utanför "ramarna" skriv ett eller flera gåvobrev eller liknande, dela upp beloppen. Banken kan inte fråga något. Om sedan någon i din omkrets ser till att myndigheterna får höra om ert upplägg så är det ju fortfarande ord mot ord. Vem ska bevisa att snickaren byggt detta åt dig? - Det kan lika gärna varit du som gjort det.

Det är när diskussionen blir som den blir i just det här läget där man brukar dribbla bort sig själv. Typ som Alex i solsidan.

Vill du slippa obekväma diskussioner med myndigheterna i framtiden så får du helt enkelt lägga upp det för din vän att han får använda Frilans tjänsten eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.