Hemmakatten
Min, och mina vänners, erfarenhet är att kyl/frysar med inbyggd ismaskin ofta krånglar.

Jag som bor i södra Europa köpte ingen inbyggd ismaskin. En anledning var att vi "bara" har en kyl/frys och ville inte ta en så stor plats i kyl/frysskåpet.

Köpte en fristående liten ismaskin. Underbar nu på sommaren. Inne på tredje sommaren. Kan varmt rekommendera en sådan. Får drygt 0,5 liter isbitar på 10 minuter. Och liten och nätt att ställa undan på vintern om man vill.
 
  • Fristående liten ismaskin på köksbänk, rekommenderas för dess effektivitet och kompakthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
krill7 och 5 till
  • Laddar…
Tack för tipset! Vår gamla Amana kyl och frys med ismaskin (som har hållt i 20 år) har precis lagt av. Och i väntan på något nytt så kan en fristående ismaskin vara räddningen.

Nu har vi bara en liten Smeg men i den finns inte tillräckligt med utrymme för is.

En vit Smeg-kyl placerad i ett hörn med en kartong ölflaskor och flaskor vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Har en exakt likadan. Under tusenlappen på Jula. Det enda trista är att isen är inte torr utan blöt när den kommer ur maskinen och gör man då som vi gör, burstar och kör fram tre glasslådor is på några timmar och lagrar i frysen så fryser bitarna ihop om man inte skakar lådorna efter 10 minuter... och det gör man aldrig.
 
Hemmakatten
Tror nog inte att vi har likadan ismaskin. Finns ju massor med olika märken och modeller, min är inte köpt i Sverige. Min var bra mycket dyrare än din Jula-maskin. Isen är torr och fin. Brukar göra lite is och ha färdigt i frysen och det funkar bra.
 
F
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tror nog inte att vi har likadan ismaskin. Finns ju massor med olika märken och modeller, min är inte köpt i Sverige. Min var bra mycket dyrare än din Jula-maskin. Isen är torr och fin. Brukar göra lite is och ha färdigt i frysen och det funkar bra.
Julas är inte byggd i Sverige…. Det är inte säkert att det är samma maskin, dom ser bara exakt likadana ut. Lyft på locket och ta en bild och ta en bild på märkskylten så vet vi.
 
Hemmakatten
@fsn Inte för att det har någon betydelse för mig, min ismaskin är perfekt för mig.

Men du är nyfiken, så här är två foton.
Närbild på en COSO Design ismaskins kontrollpanel med knappar för påfyllning av vatten och is full-indikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på IceMaster Pro ismaskin som visar modell, strömförsörjning, säkerhetsklass och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
:cool: Med tanke på namnet måste det vara en proffsmaskin. :D
 
Hemmakatten
Det är en typisk enkel konsumentismaskin som garanterat inte skulle hålla om man gjorde 20-30 isomgångar per dygn. 5, kanske max 10 omgångar har jag gjort på en gång.
 
Hemmakatten
@fsn har efterfrågat ett foto på insidan. Här är det.
Insidan av en öppen vit kattlåda med ren och tom botten, placerad på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
useless useless skrev:
Den ser, som sagt var, exakt ut som den på Jula. Så min gissning är att dom är gjorda i samma kinesiska fabrik, men sålda under olika varumärken.

[länk]
Ja, det är samma maskin. Men den funkar trots att den var billig. Den håller mig med kalla groggar och den spottar ut en jävla massa isbitar om man ger sig fan på det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tjonga in en glasslåda med vatten i frysen så får du ett block kvalitetsis med bra temperatur. Hacka lagom block till din dryck. Bättre is kan du inte få hemma.
 
F
M Manfreds skrev:
Tjonga in en glasslåda med vatten i frysen så får du ett block kvalitetsis med bra temperatur. Hacka lagom block till din dryck. Bättre is kan du inte få hemma.
Inte i närheten av lika fort som en ismaskin snyter ur sig is. Det märks tydligt när det skall bli festligheter att ismaskinen är grymt effektiv.

Och all is i samma frys är nog lika kall, annat kan skilja men inte temperaturen.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte i närheten av lika fort som en ismaskin snyter ur sig is. Det märks tydligt när det skall bli festligheter att ismaskinen är grymt effektiv.

Och all is i samma frys är nog lika kall, annat kan skilja men inte temperaturen.
Jag har en hel del erfarenhet av is, och givetvis krävs det förberedelser för detta. Utan att ha testat nämnda ismaskiner så har jag svårt att tro att de leverade is av någon högre kvalitet. Jag kan tjöta om isbitars egenskaper, men nöjer mig med att säga att storleken på bitarna är väldigt avgörande. Och där levererar blocket :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F
M Manfreds skrev:
Jag har en hel del erfarenhet av is, och givetvis krävs det förberedelser för detta. Utan att ha testat nämnda ismaskiner så har jag svårt att tro att de leverade is av någon högre kvalitet. Jag kan tjöta om isbitars egenskaper, men nöjer mig med att säga att storleken på bitarna är väldigt avgörande. Och där levererar blocket :)
Ja, men vad kan du om fysik? Det jag frågade dig var om din glasslåde-is är kallare i samma frys som denna ”budget is”.

Men du har rätt i att isen inte håller överdrivet hög kvalite från den här maskinen. Det är ingen kärn-is eller klar-is och den är rätt porös. Däremot så är det röris så mantelytan är stor i förhållande till kubstorlek så den kyler ner en flaska vatten extremt fort. Jag har experimenterat med vattnet och även med ambient air ( med lägre lufttemp blir isbitarna större) för att få klarare is med ”högre densitet men utan framgång.

Men jag kan en del om drinkar och grogg och isen duger bra som den är men det finns förbättringspotential.
 
  • Gilla
Omogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.