Ska byta insats, FM Mattsson, 9000. Allt gick bra tills jag kom till fästnippeln. Har FM Mattsons egna verktyg och nippeln är i stål (mässing) eller något och inte den där svarta plastringen så jag tror att allt är rätt än så länge.

Har försökt i en timme nu med fästnippeln, kletat på medel som tar bort kalk och slagit på verktyget som FM Mattson föreslår. Sen slog det mig: Tänk om jag försöker dra bort fästnippeln åt fel håll?


Så slutligen: Drar man fästnippeln MEDURS eller MOTURS

Har bara testat MOTURS för det kändes mest logiskt???

Ja..Jag la lite tejp runt när jag insåg att det skulle gå våldsamt till och jag slog bort den röda plastringen...om någon undrar
 
  • Hand håller specialverktyg för att justera en duschblandares fästnippel, skyddad med maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschblandarens insats omgiven av skyddande tejp och demonteringsverktyg i bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss som visar rotationsriktningarna medurs och moturs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
moturs, är ju en vanlig högergänga. Kan inte tänka mig nåt annat.
Fast har den nå år på nacken så kan det ärga fast duktigt..........
 
  • Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
Moturs. Har nog aldrig misslyckats med att lossa den på dusch/badkarsblandare, kök kan vara värre då hela blandaren har en tendens att rotera om det sitter riktigt hårt. Testa att klappa till på verktyget med en handslägga, slag brukar vara effektivare än drag när grejer sitter fast.
 
J jonko skrev:
Moturs. Har nog aldrig misslyckats med att lossa den på dusch/badkarsblandare, kök kan vara värre då hela blandaren har en tendens att rotera om det sitter riktigt hårt. Testa att klappa till på verktyget med en handslägga, slag brukar vara effektivare än drag när grejer sitter fast.
En hammare, FM Mattssons nyckel och lite ättika gjorde susen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.