Hej,
Vi har köpt ett hus där det idag är en CTC 1100 Family, den har senaste åren körts på el, men det verkar finnas olja kvar i tanken, så frågor:

Tanken mäter:
H: 1,5m
L: 2,7m
B: 1m
=4m3?

Hur mycket olja i liter är det kvar?
Närbild av en manometer på en grön oljetank som visar nivån på oljan i centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan man sälja oljan, och vad skulle begagnat priset ligga på? Gissar att oljan är ett par år gammal.

Är det någon i Värmland som har tips på folk som tömmer/rengör och/eller plockar isär den?
Jag har tänkt skära sönder den själv med tigersåg men det kanske är värt en slant att någon annan gör det :)

En grönmålad oljetank i ett pannrum med ved och diverse föremål på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visar den rätt är det ca 500l. Oljan är diesel, den kostar 17kr/l nu. 10kr/l är nog inget problem att få.
 
B
Tömde en liknande tank för 15år sedan. Visserligen var oljan inte gammal, men det var ju 30års rost och nedbruten olja som låg i botten av tanken, så den var inte så fin. Jag fyllde över till fat, filtrerade och separerade bort vatten. Det försvinner en del i den processen, och det blir i alla fall inte exakt lika bra som ny diesel på macken. Det finns även lite skillnader mellan villaolja och diesel, även om det är liten skillnad. Tror 10kr per liter är högt räknat med tanke på hur lite olja det är.

Tanken skar jag ner med tigersåg. Blev många blad, men det är ju inget direkt svårt jobb som kräver specialkompetens. Gnistfria verktyg (och brandvakt/släckutrustning) rekommenderas
 
Jag har kapat ner en tank. Den var fin invändigt. Börja med att tömma så mycket det går med pump eller hävert. Luta tanken och töm lite mer på samma sätt. Sedan kapade jag av ett hörn och lutade tanken så att det sista skulle rinna ut. När den var helt tömd lät jag den stå med öppen manlucka och öppna fönster några veckor. Ev hade jag även en liten fläkt.
När det var luktfritt gick jag på med vikelslipen. Efter ett misslyckat försök med sticksågen. Är det slam i botten krävs det nog lite mer rengöring.
 
Tömmer du den och säljer i fat/dunkar så är 10:- inte orimligt.

köpte olja tidigare från firmor som demonterade villatankar och betalade 6:-/L utkört… tog ett tag innan vi bytte till bergvärme :)
 
Jag bokade in en firma som heter Tankdemontering, skulle landa runt 2500kr allt som allt. Skönt att slippa göra det själv, utifall att det är mycket olja kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.