Har ett gammalt uthus med svarta dörrar. Vill måla dem men inte med modern blank billig färg. Vilken färg ska man använda för att göra som de gjorde förr? Inte vanlig tjära väl? Den är väl mera brun? Jag vill ha svarta dörrar.
 
Linoljefärg. Min favorit tillverkare är Ottosons. Den är lite blank när den är helt ny men mattas sedan med tiden.

Vill du ha (vilket du inte verkar vilja) gammeldags blank färg typ Downing Street 10 så blanda i fernissa.

mvh plexi
 
Jag håller med. Linoljefärg. Vi köper från Gysinge och är mycket nöjda med den. Vet att du vill ha svarta dörrar men allra vanligast annars är nog kromoxidgröna.

Vi håller precis på att klä om vårt uthus. Målar med falu rödfärg och sen gröna dörrar. Det blir riktigt snyggt. Fönster, foder och knutar blir grå (grön umbra)

Kan ta bilder så du får se hur det ser ut om du vill.
 
Antingen värmer du tjäran som man ska (typ valla skidor) eller så blandar du med någon alkohol för att få ett strykbart och tunnt resultat. Oavsett så blandar du med kimrök får att få bra svärta.
 
norrbottenstorpet skrev:
Antingen värmer du tjäran som man ska (typ valla skidor) eller så blandar du med någon alkohol för att få ett strykbart och tunnt resultat. Oavsett så blandar du med kimrök får att få bra svärta.
Kopierat från länken ovan
"Tjära användes under 1700-talet för målning av uthusens dörrar, då nästan alltid tillsammans med rödfärg. Svart eller ofärgad tjära är i allmänhet en 1800-talsföreteelse. Uthusens dörrar ströks med tjära och kimrök (svart pigment). Senare, efter 1800-talets mitt, blev det vanligt med linoljefärg även på uthusdörrar.

Vill man blanda pigment i trätjäran för att få en mörkare kulör skall pigmentet först lösas upp och röras till en smidig pasta med lite balsamterpentin. Tjäran kan också blandas med linolja för att få bättre torkegenskaper (roslagsmahogny). Tjäran blir då lämplig för målning av portar."
 
Roslagsmahogny är en annan metod som var vanlig förr enligt Gysinges katalog.

Ger normalt ljusare brun färg men om man tillsätter kimrök kan man ju få den svart.

Blandas av 1/3 tjära, 1/3 balsamterpentin och 1/3 linolja. Sen får du tillsätta pigment tills du är nöjd.
 
jag har målat ett bord och en stol i linoljefärg av nyans kimrökssvart. Det blev jättebra och jag behövde bara måla ett varv fast det var omålat sedan tidigare. Täcker otroligt bra och blir helt svart.
Jag köpte en liten burk på ca 15 cl hos gysinge och det räckte och blev över, helt otroligt!
Roslagsmahogny med kimrökssvart ska jag måla altangolvet med men vädret har inte tillåtit målning ännu. Tror inte att det blir lika svart som linoljefärgen...men vi får väl se.
 
Vi behandlade vårt altangolv med roslagsmahogny som vi blandat järnoxidbrunt i. Det blev jättebra men se upp när du använder svart för som du skriver så täcker det väldigt bra. Och redan lite svart kan nog ge mycket färg. Nu vet jag ju inte hur svart du vill ha...men ett litet tips bara.
 
tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.