Finns det ens ett enda hus som inte har någon riskkonstruktion?
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
L Lasseholmstrom skrev:
Fick ta del av ritningarna under veckan och upptäckte då att källaren är byggda på såkallade EW-element vilket verkar vara en relativt känd riskkonstruktion.. Ni som vet vad det är vet också att det innebär en väldigt omfattande reparation för att åtgärda problemet.
Vi äger ett hus med EW-grund. Detta informerade mäklaren som sålde vårt hus om tydligt på visningen, men det berodde mer troligt på att hon var en erfaren mäklare samt att säljare hade köpt en dolda fel-försäkring ink. besiktning där ritning fanns med för EW-konstruktionen.

I visningsprospektet inkluderade även mäklaren en fuktutredning från en tidigare EW-försäljning där det företaget hade gett följande förslag, vid måttlig fukthalt:
- Kapa ut gips / väggskivor ca. knähögt.
- Riv ur isolering
- Borra hål i stolpar parallellt med väggen
- Installera en liten fläkt som suger ut luft ur väggen
- Täck igen med väggskivor.

På detta vis får man bort den värsta delen av fukten, vilket brukar vara längst ned i väggen. Offerten var budgeterad på ca. 1 000 kr / löpmeter.

Vi budgeterade vårt köp utefter en sådan insats plus lite till. Efter tillträde tog vi in en ordentlig fuktmätning vilket jag kan rekommendera att ni gör. Jag mätte bottenplatta (6st punkter) samt flertalet av stolparna m.m. i EW-väggen och kunde på så vis få en uppskattning om utmaningen.

Vårt hus är byggt 1978 och det luktade inte nu när vi köpte den 2020. Fukten i hörnorna berodde mer troligen från stuprör som inte hade varit anslutna mot dagvattenrör de senaste 5-10 åren. Mätning i bottenplattan visade inga förhöjda nivåer av fuktvärden som var värda att åtgärda / dränera för.

TOTAL KOSTNAD: Fuktutredning - ca. 5 000 kr

Sen har vi grävt om på baksidan av huset (souterränghus) då marken lutade in mot huset. Nu har vi ett dagvattendike på baksidan.

KOSTNAD: ca. 30 000 kr (entreprenad...)

Angående EW-konstruktionen - Ja, den kan vara problematisk, men det blir den om du får in fukt i huset och det ska man in ha från början. Åtgärda fuktproblemen som är rotorsaken snarare än symptomen på fuktproblemen. Som entreprenören som grävde dagvattendiket uttryckte det: "Ni har iaf en bra fuktindikator i väggen för att veta om ni behöva göra en åtgärd. Vad är det för skillnad där kontra andra gillestugor som är reglade innerväggar mot källarvägg som riskerar att mögla".

Helt enkelt - Det finns alltid risker men de bör hanteras.
 
  • Gilla
JimmyA6
  • Laddar…
L Lasseholmstrom skrev:
ok, förstår hur du tänker men då jag inte kan känna någon konstig lukt eller dylikt så är ju enda sättet att upptäcka problemet att borra hål i väggar eller fuktmäta hela källaren? Krävs det att man gör det vid ett husköp?
Ja, fuktmät i källaren! Vi gjorde det, det var 6st hål i bottenplattan, 3st hål under golvmattan längs bakväggen för att mäta EW-stolpe, samt övriga stolpar med ett specialverktyg som entreprenören bankade in genom väggen.

Total tid: ca. 5h

Kostnad ca. 5 000 kr

Åtgärdskostnader efteråt: 0 kr... istället för ventilerad vägg á 50 000+ kr och dränering på 100 000+ kr....
 
L Lasseholmstrom skrev:
Vill börja med att tacka för alla svar! betyder mycket med all vägledning man kan få. Huset var attraktivt och köptes väldigt hastigt då det vart köpt före det kom ut till offentlig försäljning, därav ingen besiktning vilket jag givetvis förstår själv hade varit en stor trygghet om det hade gjorts här tyvär så gick det kanske lite väl fort denna gången.. Iallafall så vill vi fortfarande köpa huset då vi verkligen gillar det, man får väl bara lite kalla fötter då man läser artiklarna om just EW elementen.. Men av de svar jag fått så verkar det ju som att man kan lugna ner sig lite då det inte verkar vara ett pågående problem då vi ej kan känna någon lukt eller se något. Ville mest ha vägledning och tips i vad jag kan göra OM det skulle vara ett problem.

Tack jimmy för ett fint inlägg, Min plan har väl varit lite densamma att renovera eftersom och ta rum för rum under en längre period men den planen var ju med beaktning att grunden skulle vara fullt fungerande. har börjat titta på en ventilerad lösning jag med redan nu så det kommer förmodligen att göras någon gång i framtiden. Kontaktar dig gärna framöver för att se hur du löst allt.

Med allt sagt så verkar ju bästa lösningen vara att fullfölja köpet utan frågeställningar/besiktningar och ta det i egna händer efter att vi fått tillträde till huset.

Vad jag kunnat se så ligger det 4" cementrör som nuvarande dränering, eller är det endast rör för takavattning?
Om jag inte kan hitta någon fukt eller annat misstäng problem med grunden, anser ni ändå att en dränering borde göras först av allt eller är det något man kommer att kunna vänta med?

Tack/ Lasse
Vi hade inga synliga problem eller lukt. Men huset var ju inte dränerat på 41 år när vi köpte o vi ville göra en uteplats på baksidan som man inte ev vill riva sen för att det då är dags att dränera. Därav dränerade vi för att vara på den säkra sidan i framtiden o behöver inte göra det igen sålänge vi tänkt bo där. I ditt fall hade jag nog väntat med tanke på att ni varken har synliga eller luktproblem. Vi var ju i samma situation som du så vi hade väl lite panik o tänkte att det måste göras nu nu nu.
Men absolut kan det vara bra att dränera i framtiden.
Vi hade jätte mkt sand i vår mark vilket tydligen är väldigt bra o självdränerande så när de grävde bort allt så var betongen jätte torr o fin vilket var skönt att se.

Mvh Jimmy
 
L Lasseholmstrom skrev:
Okej du tror man borde känna på lukten om det skulle vara ett problem? Huset är väl ventilerat med FTX system om det har någon betydelse.
Stäng av fläktsystemet i någon eller några dagar så får ni känna :)
 
L Lasseholmstrom skrev:
Vad jag kunnat se så ligger det 4" cementrör som nuvarande dränering, eller är det endast rör för takavattning?
Om jag inte kan hitta någon fukt eller annat misstäng problem med grunden, anser ni ändå att en dränering borde göras först av allt eller är det något man kommer att kunna vänta med?
Tips från vår entreprenör som grävde dagvattendike:
Entreprenören: "Har ni problem med fukt i bottenplattan?"
Jag: "Öhhhh, vet ej."
E: "Dränera inte då innan du vet det. Var har du fukt någonstans?".
Jag: "I väggen"
E: "Då kommer fukten ovanifrån. Dag-/ytvatten ska rinna av på ytan, inte ner till dräneringen."

Ta in en entreprenör som kan fuktmäta betongen i bottenplattan. Är den torr så ta det lugnt och andas ut och ha det skönt för att ni inte spenderat 150 000 kr på något ni inte behövde.

Vi nyttjade Z-Borr i Östersund för vår utredning. Kolla med de om de vet någon som kan göra det i ditt område...
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
WestbergA WestbergA skrev:
Tips från vår entreprenör som grävde dagvattendike:
Entreprenören: "Har ni problem med fukt i bottenplattan?"
Jag: "Öhhhh, vet ej."
E: "Dränera inte då innan du vet det. Var har du fukt någonstans?".
Jag: "I väggen"
E: "Då kommer fukten ovanifrån. Dag-/ytvatten ska rinna av på ytan, inte ner till dräneringen."

Ta in en entreprenör som kan fuktmäta betongen i bottenplattan. Är den torr så ta det lugnt och andas ut och ha det skönt för att ni inte spenderat 150 000 kr på något ni inte behövde.

Vi nyttjade Z-Borr i Östersund för vår utredning. Kolla med de om de vet någon som kan göra det i ditt område...

Håller inte riktigt med att det är bortkastade pengar att dränera ett hus som inte blivit dränerat på över 40 år. Vi körde dubbla isodränskivor vilket energiklassade hus byggs med idag. Blir varmare o behagligare i suterrängdelen o vattnet når inte in till betongen utan åker ner i dräneringsrören.
Men absolut har man inte problem så behöver man ju inte åtgärda något. Men sen kan ju problemet uppstå i framtiden. Vilket jag gärna vill förebygga.
Mvh Jimmy
 
WestbergA WestbergA skrev:
Stäng av fläktsystemet i någon eller några dagar så får ni känna :)
Vart träffade av blixten så vårt nya aggregat gick sönder som de precis satt upp på vinden. Inte haft vårat ftx igång sen i juni. Man har blivit bortskämd med bra ventilering o man känner direkt att luften är sämre (inte dålig) än tidigare. Har ju inga ventiler så måste ha fönster öppet hela tiden för att få lite korsdrag.
Ftx är nåfot jag skulle rekommendera till alla. Så otroligt fräsch luft.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Vart träffade av blixten så vårt nya aggregat gick sönder som de precis satt upp på vinden. Inte haft vårat ftx igång sen i juni. Man har blivit bortskämd med bra ventilering o man känner direkt att luften är sämre (inte dålig) än tidigare. Har ju inga ventiler så måste ha fönster öppet hela tiden för att få lite korsdrag.
Ftx är nåfot jag skulle rekommendera till alla. Så otroligt fräsch luft.
Måste bara tillägga att försäkringsbolaget tar på sig allt så det var väldigt skönt
 
  • Gilla
d99mli
  • Laddar…
L Lasseholmstrom skrev:
Hej, har precis köpt ett suterränghus från -79 som vi snart får tillträde till. Husköpet gick i rasande fart, det kollades igenom noggrant utan någon speciell anmärkning på något man kunde se eller känna lukt av men någon fackmannamässig besiktning blev aldrig gjord. Fick ta del av ritningarna under veckan och upptäckte då att källaren är byggda på såkallade EW-element vilket verkar vara en relativt känd riskkonstruktion.. Ni som vet vad det är vet också att det innebär en väldigt omfattande reparation för att åtgärda problemet. Handpenning är betald och kontraktet påskrivet. Jag anser att mäklare eller säljare borde upplyst mig om riskkonstruktionen och att pris blivit satt där efter. Mäklare säger direkt att riskkonstruktioner aldrig går som ett dolt fel utan det är något man får räkna med i äldre hus, har inte kontaktat säljare ännu. Dolda fel försäkring verkar säljare inte ha.


Min fråga är nu kan man som köpare räkna med att säljaren går med på att reducera köpeskillingen om det upptagas att det finns ett pågående problem med fukt i väggarna i källaren? kan det räknas som ett dolt fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det är ju inget fel vad jag förstår på huset utan det har en riskonstruktion precis som torpargrund är. många hus har stått med torpargrund i hundratals år utan problem. det är ditt ansvar att kolla huset inna köp. om du kliver av innan tillträde skett så står du ansvarig för de kostnader det innebär för säljaren vilket kan vara mer än er handpenning. dolda fel försäkring är för att skydda säljaren om det skulle visa sig vara dolda fel så tar försäkringen dessa kostnader istället för säljaren.
 
Undvik AC om du väljer att besiktiga
 
L Lasseholmstrom skrev:
Hej, har precis köpt ett suterränghus från -79 som vi snart får tillträde till. Husköpet gick i rasande fart, det kollades igenom noggrant utan någon speciell anmärkning på något man kunde se eller känna lukt av men någon fackmannamässig besiktning blev aldrig gjord. Fick ta del av ritningarna under veckan och upptäckte då att källaren är byggda på såkallade EW-element vilket verkar vara en relativt känd riskkonstruktion.. Ni som vet vad det är vet också att det innebär en väldigt omfattande reparation för att åtgärda problemet. Handpenning är betald och kontraktet påskrivet. Jag anser att mäklare eller säljare borde upplyst mig om riskkonstruktionen och att pris blivit satt där efter. Mäklare säger direkt att riskkonstruktioner aldrig går som ett dolt fel utan det är något man får räkna med i äldre hus, har inte kontaktat säljare ännu. Dolda fel försäkring verkar säljare inte ha.

Min fråga är nu kan man som köpare räkna med att säljaren går med på att reducera köpeskillingen om det upptagas att det finns ett pågående problem med fukt i väggarna i källaren? kan det räknas som ett dolt fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Besiktningsmän borrar för att kontrollera om de misstänker fukt ja. Men känner du ingen lukt skulle jag vara lugn om jag var du. Titta på husets faktiska status och stirra dig inte blind på vad som står på pappret. Varje hus har ju olika förutsättningar som inte går att beräkna exakt, har man en befarad risk för något så gäller det att hålla lite extra koll helt enkelt.
 
  • Gilla
Excel och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Vart träffade av blixten så vårt nya aggregat gick sönder som de precis satt upp på vinden. Inte haft vårat ftx igång sen i juni. Man har blivit bortskämd med bra ventilering o man känner direkt att luften är sämre (inte dålig) än tidigare. Har ju inga ventiler så måste ha fönster öppet hela tiden för att få lite korsdrag.
Ftx är nåfot jag skulle rekommendera till alla. Så otroligt fräsch luft.
De här varma sommaren har öppna fönster varit ett krav i alla fall. Om man inte kyler med AC. FTX är för eldningssäsongen skulle jag säga.
 
Excel
Behöver inte vara fel trots riskkonstruktion, köpte själv ett souterränghus 2013. Dränerade det första jag gjorde. Har löpande bytt ut uppreglat golv mot EPS i tvättstuga, badrum, bastu mm.

Rev ett badrum förra veckan, hör och häpna, regelkonstruktionen i vägg/golv i princinp felfri förrutom lite svart murket runt gjutjärnsbrunnen. Ingenting kopplat till kontruktionen i fråga. Besiktningsmannen mätte upp 92% fuktkvot vid köpet.

Ta det lite chill, måla inte fan på väggen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De här varma sommaren har öppna fönster varit ett krav i alla fall. Om man inte kyler med AC. FTX är för eldningssäsongen skulle jag säga.
Säger inte att vi inte haft varmt hemma. Det har vi på övervåningen. Otroligt varmt stundtals. Menar på att ftx byter ut befintlig luft när den är igång så luften känns otroligt mkt fräschare när den funkar.
 
  • Gilla
Lasseholmstrom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.