Snart är det visning på ett litet hus som vi är intresserade av (vi har hittills bara bott i lägenhet) och jag sitter och funderar på husets värmesystem och om vi bör räkna med att byta ut det. Idag sitter en gammal elpanna.

I övrigt är det ett

Enplans hus med källare.
Boyta 70 kvm, biyta 30kvm
Driftkostnader 32 000kr
2 glas fönster

Hur mycket i besparingar tror ni vi kan göra med ett annat system?

Finns det någon typ av system som helt faller bort pga att huset är så litet? Då tänker jag på ex att investeringen för en bergvärmepump skulle vara för stor i förhållande till åtgången i ett sånt litet hus.
 
Hur många kWh förbrukas det i huset per år?
 
Vet inte än ty det fanns inte med i beskrivningen av huset men jag antar att mäklaren skall ta med den informationen på visningen.

Jag tänkte att driftkostnaderna till största del består av el och uppvärmning och att man kan utgå från det men det kanske blir en för grov gissning för att ge något vettigt eller?
 
Det är olika vad som tas med i driftkostnaden, det kan vara allt från elen till snöröjning, sotning och slamtömning.

Driftskostnaden som är angiven till 32000kronor kan också vara en chablon som mäklaren räknat efter.
 
Vi körde med elpatron i vår oljepanna första vintern i vårt hus. Värmen kostade 2-3 tusen i månaden från november tom mars, då har vi iofs ett hus som är 95 kvm boyta, lika mycket biyta (källare som inte värmdes mycket). Vårt hus är byggt 66 och har inte jättemycket isolering samt att det var den kalla vintern 05-06.

Att ha elvärme är DYRT, men om det finns återvinning i systemet så kan det vara acceptabelt, även om det aldrig är bra.

I driftskostader är det rimligt att räkna med kostnader för:
El
Vatten
Avlopp
Soptömning
Försäkring

detta är kostader som du ska lägga på månadskostnaderna för att få en siffra som är motsvarande hyreskostnaden (plus kostnad för el då).

Lycka till med ev husköp!
 
Personligen så tror jag att det är tveksamt med bergvärme på en såpass liten yta
 
Driftskostnaderna låter mycket höga, och det går säkert att få ned dem med 10.000kr om året med hjälp av billigare uppvärmning, 3-glasfönster och mera isolering. Det kostar säkert sin rundliga slant att åtgärda huset, och det kan bli 15-20 års återbetalningstid på sådana stora åtgärder, men i det långa loppet får man nästan alltid betalt för sådana åtgärder.

Jag hyser en teori om att hus med höga driftskostnader kommer bli mycket svåra att sälja inom en nära framtid. Det är helt enkelt för dyrt att bo där med ständigt stigande energipriser.
 
Att få ner driftkostnaderna med 10 000kr vore ju väldans bra.

Tilläggsisolera har vi räknat med och ev. att byta fönster men det verkar finnas olika åsikter om det. Vissa säger att det är en nödvändighet medan andra säger att det knappt gör någon skillnad.

Imorgon har jag mer info om elförbrukning...hoppas jag!
 
Ja, det här med att byta fönster för att spara pengar ger bättre komfort, dvs. mindre kallras / drag vid fönstren.
Men energibesparingen är inte så stor så att det är värt det kan tyckas.

Kan nämna våran situation.
Ett timmerhus från 1911, ganska bra golvdrag :) , vattenburen värme.
Vi förbrukade första året prick 3kbm olja, ungefär 29000kwh, + hushållsel, summa
ca 35000kwh

Vi tilläggsisolerade vinden, la om pannan på elpatron eftersom oljepriset sköt i höjden, köpte en luft/luft-pump.
Förbrukning för 2006 landade på 20000kwh inkl. hushållsel.
 
När vi köpte huset så frågade jag om just vad dom menade med driftskostnad, Mäklaren sa då att där är allt inräknat som villaförsäkring, Sopor, vatten/avlopp, Sotning, Värme mm.. Det va bara lånen som inte va inräknade..
 
En bra lösning kanske kan vara att montera in en separat varmvattenberedare och installera en luftvärmepump så att du helt kan stänga av den gamla elpannan på sommar halvåret. Detta är en lösning som fungerade bra i mitt lilla hus. En ny varmvatten beredare av ett bra fabrikat som exempelvis OSO är väldigt energisnål(80L). 5-6kw per dygn drar den i el. Då är vi två som duschar varjedag plus att vi diskar manuellt.. eller rättare sagt jag diskar: )Värmepumpen är av ett billigt kinesiskt fabrikat och duger gott och väl. Detta tillgrepp har besparat mig 6000kw om året.
 
En braskamin (ved eller pellets) kan kanske vara en väg att minska elförbrukningen på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.