Hej!
I somras målade vi om sommarhuset som ett familjeprojekt. Min mamma köpte färgen hos colorama och blev rekommenderad att köpa 40 liter färg till huset (120kvm). Snabbt visade det sig att det var alldeles för mycket! Knappt 20 liter gick åt och där stod vi med färg för 6000 kr över.

Nu till frågan, jag anser att colorama gjorde fel när de rekommenderade så mycket färg på en gång. Samt att det på burkarna står att det går åt ca 10-12 l/kvm - vilket stämde väldigt bra med två strykningar. Vad anser ni är skälig kompensation? Och har detta hänt för någon annan?
 
Hur beskrev din mor ytan som skulle målas?

120 m2 vägg?
120 m2 byggyta?
2 våningar?
hyvlat/målat/ohyvlat underlag?
offert?

Är oanvända burkarna oskadade och ni har kvitton kvar kanske ni får lämna tillbaka färgen utan problem..?

/ATW
 
Hon visade bilder och beskrev huset, målat sen tidigare. Två våningar.
 
Düsseldorff
Reklamera och lämna tillbaka, inte svårare än så. Har ni ens pratat med säljaren? Börja där.
 
Jag skulle säga att du har strukit för tunt 240 kvm på 20 l är alldeles för lite färg man brukar räkna med 6-8 kvm per liter o strykning. Är inte färgen bruten kan du nog returnera annars blir det nog svårt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P
Om nu 120 kvadratmeter är väggytan och det skulle gå åt (enligt vad du skriver att burken säger ) 10-12 liter per kvadratmeter så skulle ni behövs 120x10x2 liter dvs minst 2400liter..

Nää ca 7 kvm målad yta per liter färg är ett normalt och lagom riktvärde.
Så på 120kvm borde en strykning behövs ca17 liter dvs 40liter är rätt ok

Något måste vara fel här om ni inte har använt mer än knappt 20 liter.
Kanske lagt på lite för lite som amatörer ofta gör. Man pressar ut färgen så det blir alldeles för tunt.

3000kr för en 10liters burk? vad sjutton har ni för färg? 1500 för en 9-10 liters är mer normalt
 
Demidekker färg, på burken står det en liter räcker till 5-8 ohyvlat alt 10-12 kmv. Fasaden var i bra skick. Absolut kan det ju vara så att vi målade något tunnt då ingen av oss är målare.
 
P
Men då stämmer ju 40liter

Men 3000 SEK för en 10liters burk? Låter helt barockt.
Färg är dyrt men inte så...
 
2095:- kostar en burk Demidekk på Colorama.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.