Kom hem och klipparen hade backat in och lyft sig mot en utemöbel som glömts kvar. Därefter fungerar inte knappsatsen alls. Inte en enda av tangenterna fungerar och därmed kan jag inte skriva PIN-koden för att få igång den igen.

Parkerar den i laddstationen och låter den stå tills den ger med sig. När det sker backar den ut och börjar leta efter basstationen som den precis lämnade. Den hittar tillbaka efter något minut (100% guide IN), parkerar och börjar ladda inför morgondagens schema. Allt fungerar helt normalt, den klipper enligt schema, förutom själva knappsatsen som är död.

Förslag på åtgärd, förutom inlämning på service? Den är totalservad i våras inkl. dubbelt batteribyte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klassiskt för all elektronik är väl att ta bort powern (batterierna i det här fallet) samt resetta kontakter mellan display et.c. Kanske bra att börja med, om det går att komma åt?

//Lasse
 
Jag verkar ha något liknande problem med min 220 från 2011. Den har hängt sig på "dags att mata in pin", men där reagerar den ej på några knappar. Har nu tom öppnat den och ryckt ur batteriet + batteriet på moderkortet.Lät allt vara ur en timme typ,men samma sak ändå.
Några ideer? är det knappsatsen som gett upp? även testat dra ur flatkabeln till knappsatsen och stoppa tillbaka igen.
 
Pratade med Göteborgs Skog & Trädgård idag om problemet. Kanske något som har lossnat från moderkortet, men de får öppna och kolla. Inte läge att lämna in den nu dock. Efter söndagens åskväder hade de fått in reparationer av heldöda robotar för tre veckor framåt. :(
 
Har pratat med GPLshop nu och deras tekniker, kanske kan vara mikrobrytaren som krånglar. Ska testa byta den idag, annars blir det nog byte av knappsatsen.
 
Jag har fått samma fel, Nokan har svarat tidigare att det är då Microbrytaren till stopknappen som är fel..
 
Låter helt klart som att microbrytaren skall kollas upp. Går den att bytas separat genom att löda på en ny?
 
Microbrytaren byter du lätt utan att löda. Kontakt.
 
Jag jagade runt lokalt efter en ny brytare idag utan att få fatt i nån, slutsålt överallt, många som pajat pga mycket regn. Så när jag kom hem beställde jag en på nätet, kommer förhopningsvis innan helgen.. Men skam den som ger sig tänkte jag, pillade av höljet till brytaren och sprejade med elektronikrengöring, lät torka och satte ihop den igen och minsann nu funkar den igen! Så om ni vill spara in 370 kr som en ny brytare kostar, testa detta först. Brytaren går att komma åt utan att ens ta av skalet..
 
Jag glömde att rapportera om lösningen. Det var knappsatsens kontaktdon i dotterkortet inuti "tornet" som behövde rengöring. Avtorkning med isopropanol och sedan tillbaka på plats, så funkade allt normalt igen.

Brytaren är för övrigt epoxigjuten i anslutningssladdarna, så det går inte att löda om något där.
 
Hej på er!
Jag har exakt problemet ni behandlat i denna tråd men tyvärr inte kunskapen att förstå vilka komponenter ni talar om. Om det finns möjlighet att komplettera med bilder vore det uppskattat. Gäller främst mikrobrytaren och knappsatsens kontaktdon.
Tack på förhand!
 
husgvarna 220 ac
 
  • Grönt kretskort med etiketter och komponenter relaterade till Husqvarna-utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Microbrytaren är den som sitter under den röda stopp-knappen. Det har varit denna flera gånger för mig (den vibrerar sönder om man kör mycket på stenläggning, eller som hos mig berghällar).
 
Super! Stort tack för svar!
 
Problemet är att skärmen inte slås på (skärmen kontrollerade att den fungerar, kablarna och batteriet är bra) Visuellt är allt bra på kortet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.