T
Har precis köpt en Husqvarna Automower 415x.

Nu när jag ska lägga ner begränsningskabeln blir jag lite fundersam på vad klipparen klarar av. Jag har nämligen en ”korridor” på 50 meter som är ca 3 meter bred. Frågan är om jag ska lägga kabeln där och hoppas på att klipparen hittar tillbaka sen, eller om jag ska strunta i det området och klippa det manuellt istället :thinking:.

Bifogar en översikt på min tomt. På satellitbilden är det skog, men har ringat in det som är gräsmatta idag med rött.

Nu har jag en 415X med GPS och den navigerar nog rätt bra. Men tror ni den klarar ”korridoren” eller bör jag strunta i den och klippa den manuellt istället?
Satellitbild på tomt med röda markeringar som visar gräsmattans område och en korridor för Automower.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StefanFr
  • Laddar…
Åsa Lund
Du kan ju lägga guidekabel från korridoren och hem till stationen. Då hittar klipparen garanterat hem inför laddning.
 
  • Gilla
nivv och 2 till
  • Laddar…
Vore det jag skulle jag lätt dra hela området, skulle det inte fungera kan du ju bara bryta av där det börjar bli smalt. Jag skulle även dra guidekabel i det smala området, då hittar den lätt dit och hem
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
3 meter är ju inte så smalt egentligen, borde inte vara nåt problem. Som andra sagt, lägg guiden hela vägen bort så blir in-utgång inga problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tre meter är lugnt.
Din 415X har "systematisk passageklippning" för att hantera klippning vid smala passager, men det är egentligen menat för bredd upp till 1,5m, så med "vanlig" klippning skall det vara lugnt för din del. Lägg guiden hela vägen där bara, så blir det bra.

Bättre att testa och sen ta bort än att aldrig testa och få veta om det fungerar i verkligheten. Men jag tror allt det kommer fungera toppen!
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Åsa Lund
Vi har en infart på Torpet som är ungefär tre meter bred. Har guiden ansluten några meter från änden på infarten. Inga bekymmer för Nisse varken att hitta dit eller hitta därifrån. Han går inte ut med guide men hamnar på infarten ändå tillräckligt ofta för att det ska se välklippt ut.
Vi har ställt in att han ska leta efter stationen i fem minuter innan det är dags att leta upp guiden. Min uppfattning är att guiden sällan används.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi har en infart på Torpet som är ungefär tre meter bred. Har guiden ansluten några meter från änden på infarten. Inga bekymmer för Nisse varken att hitta dit eller hitta därifrån. Han går inte ut med guide men hamnar på infarten ändå tillräckligt ofta för att det ska se välklippt ut.
Vi har ställt in att han ska leta efter stationen i fem minuter innan det är dags att leta upp guiden. Min uppfattning är att guiden sällan används.
Lite off topic, men generellt är det god idé att ha söktid för guide på 0 för att få mest effektiv återgång till laddstationen. Sannolikheten för att klipparen stöter på guiden före laddstationen när den söker bör vara markant högre, och så länge man inte lagt guiden på ett riktigt märkligt sätt bör den leda mer eller mindre raka vägen hem.
 
Åsa Lund
Säkert effektivt men vi vill inte ha gångar/stigar av gräsklippare på gräsmattan.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Säkert effektivt men vi vill inte ha gångar/stigar av gräsklippare på gräsmattan.
Aldrig sett tillstymmelse till att det skulle inträffa eftersom Husqvarnas klippare snirklar sig fram längs guiden just för att undvika att det blir att den kör i samma hjulspår varje gång.

Och då har jag dessutom lagt mina tre guider i samma spår 5-10 meter från laddstationen så att klipparen i princip alltid följer samma väg in den sista delen. Är bara halvmetern utanför laddstationen som det syns lite spår, men det är ju oundvikligt.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Hur har det gått för dig, TS?
 
T
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hur har det gått för dig, TS?
Begränsningsslingan tog slut så har inte hunnit installera den ännu.
 
tensiden tensiden skrev:
Aldrig sett tillstymmelse till att det skulle inträffa eftersom Husqvarnas klippare snirklar sig fram längs guiden just för att undvika att det blir att den kör i samma hjulspår varje gång.

Och då har jag dessutom lagt mina tre guider i samma spår 5-10 meter från laddstationen så att klipparen i princip alltid följer samma väg in den sista delen. Är bara halvmetern utanför laddstationen som det syns lite spår, men det är ju oundvikligt.
Jag har hjulspår längs med guiden på min gräsmatta då jag har för smala passager (1,5m) på ett par ställen för att ha maximal bredd på slinga och begränsning. Jag skall spräcka lite berg i höst så att jag kan bredda en av passagerna och då skall jag kunna öka hur nära guiden som klipparen kör. Klipparen hittar inte hem om den följer begränsningen idag, passagerna är för smala för detta.

Men, om man har hög spårbredd både för guide och begränsing så är inte spår något större problem.

3m är absolut inga problem.

Kom också ihåg att man kan skicka ut klipparen längs begränsingen för att starta i 3m-tarmen, det kan vara närmare än via guiden beroende på hur du planerar gräsmattans klippning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.