L
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Har själv hus byggt med EW-element. Snustorrt!

Man kan också få en fingervisning om risken genom att ta reda på hur det ser ut i marken under huset. Vi har en vattenåder runt våran tomt som går in över en grannes fastighet. De har haft problem.

De hus med EW-element jag varit inne i och som har haft problem har i regel luktat.
okej, skönt att höra! Har du något förslag på hur man enklast tar reda på hur marken ser ut under huset?
 
L
buspojken buspojken skrev:
Är reglarna fuktiga borde de lukta ordentligt. Finns tusentals med hus med ”riskkonstruktioner” som mår alldeles utmärkt. Varenda hus med krypgrund tex. Bara för att huset är byggt med EW element innebär inte de automatiskt problem. Men något ni självklart borde haft i beaktning innan man köper ett hus

Okej du tror man borde känna på lukten om det skulle vara ett problem? Huset är väl ventilerat med FTX system om det har någon betydelse. Hittade även nu i papperna bland ritningarna att det är gjort 2 påstrykningar av kallasfalt på grunden under marknivå innan motfyllnad gjordes.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lasseholmstrom skrev:
Jo absolut det förstår jag, men det är även därför jag lyfter frågan. Bör jag ta in en besiktningsman nu för att kolla upp om det kan vara ett pågående problem? Är övertygad om att nuvarande säljare inte vill sälja ett hus med problem till oss för att sedan rycka på axlarna och säga skyll er själva
Om du inte har en besiktningsklausul i kontraktet så vänta tills tillträdesdagen. Då har ni ju gott om tid att undersöka ert hus i detalj och då finns också möjlighet att ta upp väggar och liknande. Då finns också möjlighet att ta in besiktningsfolk om det behövs.

Som säljaren vill man vanligen ha lugn och ro efter kontraktsskrivning tills tillträdesdatumet. Och denna säljare har ju lärt sig den hårda vägen att man inte ska ge en massa information om huset mellan kontraktsdatum och tillträdesdagen. Det sätter fantasin i rullning hos köparen ofta på ett negativt sätt, precis som du själv har erfarit.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
L Lasseholmstrom skrev:
okej, skönt att höra! Har du något förslag på hur man enklast tar reda på hur marken ser ut under huset?
Nja, i mitt fall råkar jag ha tillgång till papper på markundersökning innan bygget då de som byggde var noggranna med att dokumentera allt. Jag har dessutom pratat med de som byggde då jag råkar känna dem (min Mor och Far ;))
 
  • Gilla
Fnorberg och 1 till
  • Laddar…
Vi får ju inte glömma att hälsa dig välkommen till forat. Ibland kan det bli lite näbbigt när det för erfarna är ganska uppenbart att det är eget ansvar det här med att kolla upp konstruktioner etc vid husköp. Men så klart, budgivningarna går snabbt nu förtiden så det hinns inte alltid med, eller så har man själv inte koll på det.

En besiktningsman med tillgång till ritningar etc hade nog identifierat det åt er men uppfattar det som att ni inte lät besikta huset med extern hjälp så tyvärr ligger det från tillträdet nu på er att ha koll på och åtgärda ev brister. Riskkonstrutruktion kan aldrig bli dolt fel då det inte är dolt, genom ritningarna vet du ju hur det är byggt. Och ritningarna kunde du frågat om vid visningen alt hämtat ut från kommunens byggavdelning.

det till trots. Om det inte fanns någon lukt så behöver det ju inte vara några bekymmer. Som flera skriver, det funkar ju i vissa fall. Jag hade inte legat sömnlös för detta utan ta det som det kommer.
Men är husets dränering sen original så kanske ni ska ta höjd för att fixa den inom närmsta åren (eller så fortsätter det funka utmärkt pga bra markförhållanden)
 
  • Gilla
Lajnus och 19 till
  • Laddar…
Ni har köpt ett hus byggt -79
Det huset är byggt enligt de regler man hade då. Det finns ingen anledning att fundera på dränering.
 
Som flera skrivit tidigare så lär det knappast klassats som ett dolt fel. En besiktningsman hade antagligen noterat att det är en riskkonstruktion (precis som krypgrund, källare och allt annat än en modern platta på mark) och det i sig hade gjort dig uppmärksam på detta.

Men eftersom du inte har besiktat huset innan köp (eller undersökt det själv tillräckligt) så får du tyvärr skylla dig själv, hur hårt det än kan låta.

Lägg dina pengar och din energi på att ta reda på om det faktiskt är fel på grunden och åtgärda det eventuella felet istället för att gå på säljarna.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Krasst är det ju upp till dig att ta reda på det du kan och vill innan köp. De dokument du nu tittar på hade du antaget även fått se om då frågat säljaren innan köp, dvs du hade utan att bryta sönder huset kunnat konstatera det som nu gör dig orolig och därför stannat på ett lägre bud eller krävt besiktningsklausul där du kan försäkra dig om att allt inte är skit under. Alltså har du nog inte mycket för att i efterhand komma med mössan i hand o vilja pruta. Men från en som själv legat sömnlös över riskonstruktioner o fel jag hittat först efter köp, gör en besiktning! (om de inte är väldigt bra på din ort hade jag nog valt något annat än Anticimex) slit upp ett stort hål om det är det som krävs för att känna dig trygg med ditt köp. Är det något knas får du nog förbanna din egen lättvindighet och hosta upp slantarna för det, det är bara pengar det går alltid att tjäna nya.
 
  • Gilla
clasjson och 2 till
  • Laddar…
Som det redan påpekats så har ditt hus en risk-konstruktion. Det innebär inte per automatik att du har problem eller kommer få problem. Dessutom går det att kontrollera och åtgärda. Men det är ju så med äldre hus. Bäst före bäst datumet har löpt ut och om man inte kan förlika det med sig själv så köper man inte ett gammalt hus. En gammalt hus kan bjuda på många överraskningar.
 
  • Gilla
Lasseholmstrom
  • Laddar…
Du kan kontakta mäklare/säljare och be att för gör en fuktmätning i väggarna, annars så får du göra det efter tillträdet så kan du sova lugnt.

Vill du backa ur affären så får du räkna med att betala skadestånd, mäklarkostnader kostnader för dubbelbosättning, mm samt även mellanskillnaden mellan det pris du skulle gett och den nya försäljningen, så det kan bli rätt dyrt om man vill driva det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
L Lasseholmstrom skrev:
Jo det förstår jag, går i tankarna att kontakta anticimex för en grundbesiktning för att se om det är ett pågående problem. Är också övertygad om att säljarna inte vet att de sålt ett hus med en riskkonstruktion. Jo självklart så skulle jag ha gjort det men nu är ju det läget redan passerat…
Det kan ju vara bra att göra en riktig besiktning i alla fall så att du vet vad status på huset är. Välj då ett besiktningsföretag som är erkänt duktiga på husbesiktningar ;)
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

L Lasseholmstrom skrev:
Hej, har precis köpt ett suterränghus från -79 som vi snart får tillträde till. Husköpet gick i rasande fart, det kollades igenom noggrant utan någon speciell anmärkning på något man kunde se eller känna lukt av men någon fackmannamässig besiktning blev aldrig gjord. Fick ta del av ritningarna under veckan och upptäckte då att källaren är byggda på såkallade EW-element vilket verkar vara en relativt känd riskkonstruktion.. Ni som vet vad det är vet också att det innebär en väldigt omfattande reparation för att åtgärda problemet. Handpenning är betald och kontraktet påskrivet. Jag anser att mäklare eller säljare borde upplyst mig om riskkonstruktionen och att pris blivit satt där efter. Mäklare säger direkt att riskkonstruktioner aldrig går som ett dolt fel utan det är något man får räkna med i äldre hus, har inte kontaktat säljare ännu. Dolda fel försäkring verkar säljare inte ha.

Min fråga är nu kan man som köpare räkna med att säljaren går med på att reducera köpeskillingen om det upptagas att det finns ett pågående problem med fukt i väggarna i källaren? kan det räknas som ett dolt fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Hej,

Vi gjorde samma resa för 1 år sedan då vi köpte ett suterränghus med ew grund. Visste dock att det var lite fukt i ena hörnet vid köp.
Huset var i stortsett helt orginal från -79 så stor renovering visste vi om att vi skulle behöva göra. Hade plan att inom 5 år göra om hela nedervåningen men bestämde att blåsa ut allt första året redan.
Vi började med att dränera om hela huset då vi skulle bygga stor trall på baksidan o den vill man inte riva sen för att dränera senare.
Alla väggar o golv slets ut o man trodde ju det värsta, men reglarna kändes jätte fina. Hade inte heller som du någon lukt.
Och det är där problemet ligger.
Reglarna som är besprutade med impregnering före -79 var mkt mera giftig o släppte ifrån sig farliga ämnen som luktade jätte starkt. Så där kan ni vara lugna för -79 var det förbjudet att ha det i reglarna. Däremot är det ju inte bra att få in någon lukt i huset. Man bygger inte med impregnerat inomhus idag framförallt inte ingjutet i betongen som ew elementen oftast är.
Vi var oroliga i början om huset skulle rasa av att reglarna ger vika av fukten men det lärde jag mig att det kommer inte hända om inte alla reglar stått i vatten i 40 år o verkligen är genom ruttna vilket är väldigt osannolikt.
Våra var torra plus ny dränering. Sen när vi ändå hade slitit ut allt på nedreplan så bestämde vi oss att ventilera väggarna o golvet. Har 2 fläktar som ser till att torka ut o få med lukten ( om det nu skulle vara någon som vi aldrig känt av ) i väggar o golv.

Så ska ni renovera kan jag tipsa om det. Om inte så behöver ni inte vara oroliga om ni inte märket något.

Har lärt mig sjukt mkt om huset samt ew grund o har blivit betydligt mera avslappnad nu. Var otroligt nedstämd innan för att man tror att alla ew grunder är värdelösa. Det har varit mkt problem absolut men en stor del mår faktiskt bra.

Vi valde att renovera i stortsett hela huset på 1 år då vi bodde i nyproduktion innan o ville bo lika fräscht igen
Vart lite mer renovering än vi hade tänkt men nu i efterhand efter allt slit är det såklart värt det.

Har du frågor eller vill se bilder på hur en ew grund är uppbyggd så har jag massvis från våran. Bara skicka pm.

Men andas o tyck inte att husköpet ska förstöras för att du sett det är en ew grund.

Mvh Jimmy
 
  • Gilla
shtob och 26 till
  • Laddar…
JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Hej,

Vi gjorde samma resa för 1 år sedan då vi köpte ett suterränghus med ew grund. Visste dock att det var lite fukt i ena hörnet vid köp.
Huset var i stortsett helt orginal från -79 så stor renovering visste vi om att vi skulle behöva göra. Hade plan att inom 5 år göra om hela nedervåningen men bestämde att blåsa ut allt första året redan.
Vi började med att dränera om hela huset då vi skulle bygga stor trall på baksidan o den vill man inte riva sen för att dränera senare.
Alla väggar o golv slets ut o man trodde ju det värsta, men reglarna kändes jätte fina. Hade inte heller som du någon lukt.
Och det är där problemet ligger.
Reglarna som är besprutade med impregnering före -79 var mkt mera giftig o släppte ifrån sig farliga ämnen som luktade jätte starkt. Så där kan ni vara lugna för -79 var det förbjudet att ha det i reglarna. Däremot är det ju inte bra att få in någon lukt i huset. Man bygger inte med impregnerat inomhus idag framförallt inte ingjutet i betongen som ew elementen oftast är.
Vi var oroliga i början om huset skulle rasa av att reglarna ger vika av fukten men det lärde jag mig att det kommer inte hända om inte alla reglar stått i vatten i 40 år o verkligen är genom ruttna vilket är väldigt osannolikt.
Våra var torra plus ny dränering. Sen när vi ändå hade slitit ut allt på nedreplan så bestämde vi oss att ventilera väggarna o golvet. Har 2 fläktar som ser till att torka ut o få med lukten ( om det nu skulle vara någon som vi aldrig känt av ) i väggar o golv.

Så ska ni renovera kan jag tipsa om det. Om inte så behöver ni inte vara oroliga om ni inte märket något.

Har lärt mig sjukt mkt om huset samt ew grund o har blivit betydligt mera avslappnad nu. Var otroligt nedstämd innan för att man tror att alla ew grunder är värdelösa. Det har varit mkt problem absolut men en stor del mår faktiskt bra.

Vi valde att renovera i stortsett hela huset på 1 år då vi bodde i nyproduktion innan o ville bo lika fräscht igen
Vart lite mer renovering än vi hade tänkt men nu i efterhand efter allt slit är det såklart värt det.

Har du frågor eller vill se bilder på hur en ew grund är uppbyggd så har jag massvis från våran. Bara skicka pm.

Men andas o tyck inte att husköpet ska förstöras för att du sett det är en ew grund.

Mvh Jimmy
Ett väldigt klokt och bra inlägg!
 
  • Gilla
clasjson och 4 till
  • Laddar…
Nissens
L Lasseholmstrom skrev:
Jo det förstår jag, går i tankarna att kontakta anticimex för en grundbesiktning för att se om det är ett pågående problem. Är också övertygad om att säljarna inte vet att de sålt ett hus med en riskkonstruktion. Jo självklart så skulle jag ha gjort det men nu är ju det läget redan passerat…
Det är en bra idé, men nu har ju tåget gått. Detta skulle du gjort från början…
 
L
Vill börja med att tacka för alla svar! betyder mycket med all vägledning man kan få. Huset var attraktivt och köptes väldigt hastigt då det vart köpt före det kom ut till offentlig försäljning, därav ingen besiktning vilket jag givetvis förstår själv hade varit en stor trygghet om det hade gjorts här tyvär så gick det kanske lite väl fort denna gången.. Iallafall så vill vi fortfarande köpa huset då vi verkligen gillar det, man får väl bara lite kalla fötter då man läser artiklarna om just EW elementen.. Men av de svar jag fått så verkar det ju som att man kan lugna ner sig lite då det inte verkar vara ett pågående problem då vi ej kan känna någon lukt eller se något. Ville mest ha vägledning och tips i vad jag kan göra OM det skulle vara ett problem.

Tack jimmy för ett fint inlägg, Min plan har väl varit lite densamma att renovera eftersom och ta rum för rum under en längre period men den planen var ju med beaktning att grunden skulle vara fullt fungerande. har börjat titta på en ventilerad lösning jag med redan nu så det kommer förmodligen att göras någon gång i framtiden. Kontaktar dig gärna framöver för att se hur du löst allt.

Med allt sagt så verkar ju bästa lösningen vara att fullfölja köpet utan frågeställningar/besiktningar och ta det i egna händer efter att vi fått tillträde till huset.

Vad jag kunnat se så ligger det 4" cementrör som nuvarande dränering, eller är det endast rör för takavattning?
Om jag inte kan hitta någon fukt eller annat misstäng problem med grunden, anser ni ändå att en dränering borde göras först av allt eller är det något man kommer att kunna vänta med?

Tack/ Lasse
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.