Hej, har en diskmaskin som ej diskar rent längre. En Elux ESF63029 som är fr 2010. Den verkar ta in vatten och tömma som den ska, och armarnas hål (de små) är ok. Den blir varm och ångar på när man öppna den.
På sidan ser det ut så här. Är det värmaren? Vad är de för klegg till höger? se bild.

Interiör av en diskmaskin med synlig värmeelement och avlagringar på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
En dum fråga kanske, men eftersom jag hade problem med att min diskmaskin inte diskade rent (Ikea = Electrolux) så... Hjulen till korgarna, är de ok? I mitt fall var ungefär hälften av hjulen trasiga som de hamnade lätt lite snett, med resultatet att korgen hamnade lite lägre och den undre armen kunde inte rotera helt fritt. Nya hjul löste det.
Det är säkert inte ditt problem, men det rä ju enkelt att verifiera.
 
A
Daydreamer Daydreamer skrev:
Hej, har en diskmaskin som ej diskar rent längre. En Elux ESF63029 som är fr 2010. Den verkar ta in vatten och tömma som den ska, och armarnas hål (de små) är ok. Den blir varm och ångar på när man öppna den.
På sidan ser det ut så här. Är det värmaren? Vad är de för klegg till höger? se bild.

[bild]
du verkar ha egen brunn
hur eller hur är det ditt skitkassa vatten som ger missfärgningen
 
A
Daydreamer Daydreamer skrev:
Hej, har en diskmaskin som ej diskar rent längre. En Elux ESF63029 som är fr 2010. Den verkar ta in vatten och tömma som den ska, och armarnas hål (de små) är ok. Den blir varm och ångar på när man öppna den.
På sidan ser det ut så här. Är det värmaren? Vad är de för klegg till höger? se bild.

[bild]
detta klegg kan påverka andra system i maskinen vilket kan förklara att det inte diskar rent olika givare mm
 
Fairlane Fairlane skrev:
En dum fråga kanske, men eftersom jag hade problem med att min diskmaskin inte diskade rent (Ikea = Electrolux) så... Hjulen till korgarna, är de ok? I mitt fall var ungefär hälften av hjulen trasiga som de hamnade lätt lite snett, med resultatet att korgen hamnade lite lägre och den undre armen kunde inte rotera helt fritt. Nya hjul löste det.
Det är säkert inte ditt problem, men det rä ju enkelt att verifiera.
Tack för tipset, men hjulen är hela och runda.
 
electroluxaren skrev:
detta klegg kan påverka andra system i maskinen vilket kan förklara att det inte diskar rent olika givare mm
Tack för tipset, "Skitkasst vatten".. tja, kanske det.
Vad är det för behållare? värmaren?
Grannen har tidigare haft problem med att sand sätter igen munstycket/silen i kökskranen, skulle det kunna vara sand i min behållare kanske ?!
 
Fairlane
Daydreamer Daydreamer skrev:
Tack för tipset, men hjulen är hela och runda.
Mina hjul var också helt runda, det var fästet som var trasigt så ibland ramlande de av, ibland kom de snett och ibland kom de i rätt läge. Som sagt, det verkar inte vara ditt problem, men kanske hjälper det någon annan som snubblar in i tråden.
 
A
Daydreamer Daydreamer skrev:
Tack för tipset, "Skitkasst vatten".. tja, kanske det.
Vad är det för behållare? värmaren?
Grannen har tidigare haft problem med att sand sätter igen munstycket/silen i kökskranen, skulle det kunna vara sand i min behållare kanske ?!
nä det är vatten tanken för inkommande vatten
vad som finns i går inte att se men en blandning av humus och järn förefinner jag inte otroligt
 
A
tror att skall byta den tanken i samband med alla övriga åtgärder du gör för att den skall diska rent
vattnet rinner ner från denna till avhärdaren så det är inte osannolikt att även denna är mer täppt än vad den behöver.
vad du har för värmare går inte att se men med tanke på inloppsventilens beskaffenhet är troigen maskinens värmare på diametralt motstående sida.
om den har erhållit motsvarande beläggning har den troligen blivit överhettad och slutat fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.