maskeradeproggaren
Vårt hus är från 64 och har ett inglasat uterum som väl är ungefär från den tiden. Marken var stenbelagd. Förrförra sommaren så lade jag in tryckimpregnerat trägolv.

Vad jag nu märkt är att den ger ifrån sig en lite unken lukt. Först trodde jag det i huvudsak berodde på att vi haft ett råttbo som jag rensade bort i april som luktade men nu var det så länge sedan att borde väl ha släppt?

Vad jag inbillar mig är att det inte varit i princip någon lukt dagtid men att den börjar smyga på kvällstid och den är mer markant nu i aug än den var i t ex juni när det var varmare.

Misstänker det kanske har med fukten att göra då? Frågan är om det är träet eller markstenen som luktar? Och om man kan göra något åt det (utan riva)?
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Düsseldorff
Markstenen luktar inte. Det kan däremot tryckat virke göra. Ett annat alternativ är att det blivit så fuktigt mellan sten och trall att det börjat mögla. Lyft en bräda, kolla hur det ser ut och luktar och återrapportera.
 
maskeradeproggaren
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Markstenen luktar inte. Det kan däremot tryckat virke göra. Ett annat alternativ är att det blivit så fuktigt mellan sten och trall att det börjat mögla. Lyft en bräda, kolla hur det ser ut och luktar och återrapportera.
Har kollat nu och tycker inte det ser speciellt fuktigt ut på själva regeln som är mot marken. Inte heller spår av mögel.

Om det är fukten som gör det. Skulle det hjälpa att lägga ngn plast på, sedan lummpapp och sedan ett nytt golv ovanpå detta eller är det dumt? Eller förbättra ventilationen med att t ex installera en fläkt?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Düsseldorff
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har kollat nu och tycker inte det ser speciellt fuktigt ut på själva regeln som är mot marken. Inte heller spår av mögel.

Om det är fukten som gör det. Skulle det hjälpa att lägga ngn plast på, sedan lummpapp och sedan ett nytt golv ovanpå detta eller är det dumt? Eller förbättra ventilationen med att t ex installera en fläkt?
Ja, nu har du ju uteslutit mögel, nice. Då blir ju den uppenbara följdfunderingen hur det står till med ventilationen. Du skriver bara att det är ett uterum. Är det sliding doors eller bara en liten dörr ut? Finns ventiler?
 
maskeradeproggaren
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, nu har du ju uteslutit mögel, nice. Då blir ju den uppenbara följdfunderingen hur det står till med ventilationen. Du skriver bara att det är ett uterum. Är det sliding doors eller bara en liten dörr ut? Finns ventiler?
Rummet är på 20m2 rektuangulärt kanske 7-6x3m2. Ena kortsidan är mot garage, andra kortsidan är öppen med en dörr där ventilationen består i att dörrglaset åkt ner så det är en springa på 2cm.
På långsidan finns ett glasparti i mitten som går att öppna samt ett öppningsbart fönster. Kanalplasttak. Ventiler finns ej.
 
Düsseldorff
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Rummet är på 20m2 rektuangulärt kanske 7-6x3m2. Ena kortsidan är mot garage, andra kortsidan är öppen med en dörr där ventilationen består i att dörrglaset åkt ner så det är en springa på 2cm.
På långsidan finns ett glasparti i mitten som går att öppna samt ett öppningsbart fönster. Kanalplasttak. Ventiler finns ej.
Ok, vad händer med lukten om du öppnar dörrarna halvt ett dygn eller så?

Synd att det inte går att få till korsdrag men det ordnar sig oavsett. Så länge det inte är mögel är det bara en ventilationsfråga.
 
maskeradeproggaren
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok, vad händer med lukten om du öppnar dörrarna halvt ett dygn eller så?

Synd att det inte går att få till korsdrag men det ordnar sig oavsett. Så länge det inte är mögel är det bara en ventilationsfråga.
Provade öppna dörrarna några timmar och mkt riktigt så blev det bättre så helt klart känns hypotesen att det är en ventilationsfråga rimlig.

Kan det behövas aktiva fläktar eller räcker med passiva?
 
Düsseldorff
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Provade öppna dörrarna några timmar och mkt riktigt så blev det bättre så helt klart känns hypotesen att det är en ventilationsfråga rimlig.

Kan det behövas aktiva fläktar eller räcker med passiva?
Ja det är ju svårt att svara på. Du får prova dig fram helt enkelt. Det trevliga är ju att det förmodligen bara är stillastående luft som orsakar den unkna känslan och det bör gå att lösa relativt enkelt.
 
maskeradeproggaren
Tack för svar!

Hur ska jag tänka med ventilerna? C är i Sydöst och A/B är i nordöst. Är det smartast att ha en ventil lågt och en högt? Tex då att ha en tilluftsventil vid A och en frånlufts vid C?


Ett hus med terrass markerat med punkterna A och B vid fönster i nordöst, samt punkt C vid en dörr i sydöst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Du borde ha en fläkt för att få frånluft och god cirkulation. Tilluft i ena väggen och fläkt i andra så långt mellan som möjligt. Till dom som löser tråden och funderar på en liknande lösning, bygg inte med tryckat virke och trall inomhus!
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du borde ha en fläkt för att få frånluft och god cirkulation. Tilluft i ena väggen och fläkt i andra så långt mellan som möjligt. Till dom som löser tråden och funderar på en liknande lösning, bygg inte med tryckat virke och trall inomhus!
noterat! Var skulle du sätta den då? (A, B eller C?) Har du tips på fläkt?
 
Fläkt kanske på B och friskluftsventil på D ;) Andra sidan om C om det går.
 
Ingen aning, borde ju funka.
 
maskeradeproggaren
Har nu nått en konklusion och tänkte jag postar den så kanske ngn annan har nytta av det.

Det är egentligen tre saker i uterummet som jag önskade rätta till. 1) Den unkna lukten, 2) Kondensen på höst/vinter och 3) värmen sommartid

Detta hoppas jag kunna uppnås genom att sätta en frånluftsfläkt (sätter den på vägg C av estetiska skäl) och det blir en FRESH INTELLIVENT CELSIUS som ska kunna flytta en hel del luft, låg ljudnivå och ha lång livslängd. Då golvet är oisolerat så kommer jag inte installera en friskluftskanal utan räknar med att det kommer vara tillräckligt från de springor som finns i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.