Vi har precis fått vårt bygglov för nybyggnation där höjden på huset i bygglovshandlingarna angetts till 42,5m. Förstår jag det korrekt att man i vanliga fall får lägga på 0,5m (dvs. totalt 43m) även fast bygglovet säger 42,5? Och är det +0,5m på den högsta punkten på tomten?
 
Claes Sörmland
I grund och botten ska huset placeras enligt bygglovet.

Men jag har sett trådar där skribenten menar vissa kommuner har accepterat än ändring av husets höjdläge efter bygglovsbeviljande efter kontakt. Min granne ska bygga och fick just bygglov och kom på att de ville höja husets placering med 0,5 m. Kommunens handläggare sa att det inte var möjligt utan ett nytt bygglov vid kontakt enligt grannen.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag tror du tänker på att man får ändra markhöjd ca. 50cm utan bygglov. Det innebär inta att du få bygga ett hus på fel höjd. Höjer du huset 50cm. Så kan det räknas som svartbygge. I värsta blir det rivning (men det är osannolikt).
 
Och regeln om 50cm ändring gäller totalt. Har du en (naturlig) grop på tomten som är djupare än 50 cm, så får du formellt sett inte fylla den. Men fullt så strikt brukar det inte tillämpas.
 
Hm okej då får vi helt enkelt prata med handläggaren när han är tillbaks från sin semester. Tack!
 
Håkanen67
Hej
På bygglovshandlingarna står det troligen FG 42,5m vilket står för Färdigt Golv. Dvs den höjd golvet i huset har när du lagt klinker/parkett etc.
Om du efter att gjort avtäckning av marken upptäcker någon uppstickande bergknalle eller liknande så kan man troligen få ändra FG höjd lite grann, ev. kan dock grannar ha invändningar om du vill höja väldigt mycket. Efter avtäckning och inban ev. sprängning görs en detaljerad utsättning av kommun eller entrepenör, tag upp detta med höjden vid byggsamrådsmötet i samband med detta.
 
Fg är plattans höjd. Sedan om du lägger plastmatta eller 70mm ekplank är sak samma.

I ditt bygglov har du säkert att grunden måste mätas in innan gjutning eller innan stommen reses. Och det är där man går efter på +fg
 
Tycker att det är rätt så delade meningar kring vad FG står för. En del räknar med klinker/parkett andra menar att det enbart är plattans höjd. Någon som vet med säkerhet innebörden av denna förkortning?

Låter rimligt att FG som står för Färdigt golv inkluderar innergolvet och inte bara plattan.
 

Bästa svaret

S Dddd86 skrev:
Tycker att det är rätt så delade meningar kring vad FG står för. En del räknar med klinker/parkett andra menar att det enbart är plattans höjd. Någon som vet med säkerhet innebörden av denna förkortning?

Låter rimligt att FG som står för Färdigt golv inkluderar innergolvet och inte bara plattan.
Färdigt golv är översidan av ytskikten. Ovansidan av plattan anges ÖK platta. Det finns inga öppningar för tolkning.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.