Hur får man till det om man vill få en installation enligt reglementet i ett diskbänksskåp modell Ikea Metod?
Skruva fast rören i väggen blir ju knepigt med den sladdriga masonitryggen. Tänker man sig att man gör hål i ryggen och skruvar i väggen bakom ser jag inte hur man får till ett uppvikt vattentätt bottenskikt under kopplingar och vattenlås.
Hur löser proffsen detta?

/Höghus

Schematisk illustration av installation i diskbänksskåp med markerat montageutrymme och skruvbar skiva. Schematisk bild av installation under diskbänk med vattenkran, PEX-rör och vattenlås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borrar hål och sen trär man skåp och bottenplatta över rören. Sen tätar man med någon gucka runt det som är kvar.
 
Googla tätningssats diskbänkskåp.
 
raveper raveper skrev:
Borrar hål och sen trär man skåp och bottenplatta över rören. Sen tätar man med någon gucka runt det som är kvar.
Med ursågningarna som Metodskåpen kommer med blir det svårt.
Om man inte bredspacklar med gucka förstås.

/Höghus

Utsågning i toppen av ett vitt Metodskåp som skapar en svårighet vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hos mig löste snickarna som jag anlitade via IKEA det genom en plastinsats i skåpet samt plastmatta med uppvik på golvet under skåpet.

Se bild
 
  • Plastinsats i skåp och plastmatta med uppvik på golvet för att skydda mot vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sir_erken sir_erken skrev:
Hos mig löste snickarna som jag anlitade via IKEA det genom en plastinsats i skåpet samt plastmatta med uppvik på golvet under skåpet.

Se bild
Är det högra röret kv och det vänstra vv upp till blandare? Vv-röret ser ut att gå bakom skyddet. Skulle inte vattnet från en läckande koppling rinna utefter röret och missa skyddet isf?
Men plastinsatsen skulle ju funka.

/Höghus
 
Syns dåligt på bilden men rören på vänster sida går också genom platsskyddet.

Sen som sagt plastmatta med uppvik under både diskho och diskmaskinen så helt säkra på att plastinsatsen är tät kan dom inte varit?
 
sir_erken sir_erken skrev:
Syns dåligt på bilden men rören på vänster sida går också genom platsskyddet.

Sen som sagt plastmatta med uppvik under både diskho och diskmaskinen så helt säkra på att plastinsatsen är tät kan dom inte varit?
Perfekt.

Hängslen och livrem är inte fel när det gäller vatten.
Hur löste dom klamringen av rören upp mot blandaren? Jag har inte kommit på nåt bra där ännu.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.