Myrstacken Myrstacken skrev:
Mina barn är sådana att om inte menyn innehåller korv eller köttbulle/köttfärsås s¨kan dom inte äta--
Så jag lär bli barnlös ganska snabbt om krisen kommer.. eller nej förlåt inte om utan NÄR krisen kommer för det kommer den ju göra enligt flera här
tror inte många seriösa preppers önskar en krissituation. Jag hoppas aldrig behöva använda det jag byggt upp och förberett. Men bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inget ha.

dina barn kommer äta äcklig mat i en krissituation, då har man liksom inga val. Jag har en del mat som inte smakar nå vidare, men skulle de knipa så äter vi
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Mina barn är sådana att om inte menyn innehåller korv eller köttbulle/köttfärsås s¨kan dom inte äta--
Så jag lär bli barnlös ganska snabbt om krisen kommer.. eller nej förlåt inte om utan NÄR krisen kommer för det kommer den ju göra enligt flera här
Det går kanske att ha vardagsmat för någon vecka i frysen och rotera varje kvartal? Eller skaffa ett gäng burkar bullenspilsnerkorv
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
T
Jag har preppat genom att köra bensin och dieselbil så jag slipper bli stående utan möjlighet att komma någonstans om elen går.
 
Myrstacken
buspojken buspojken skrev:
tror inte många seriösa preppers önskar en krissituation. Jag hoppas aldrig behöva använda det jag byggt upp och förberett. Men bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inget ha.

dina barn kommer äta äcklig mat i en krissituation, då har man liksom inga val. Jag har en del mat som inte smakar nå vidare, men skulle de knipa så äter vi
Inte för att vara sådan men av allt jag läst du skrivit och dina kommentarer så börjar jag få en ganska bra bild av dig..
Du är inte så bra på att läsa av människor och förstå skämt osv.
Du lever i en ganska seriös och allvarlig värld och kan inte ta dagen som den kommer utan måste ha strukturer osv där det skall planeras....
Inget fel med detta givetvis alla är vi olika....
 
Myrstacken
F fribygg skrev:
Det går kanske att ha vardagsmat för någon vecka i frysen och rotera varje kvartal? Eller skaffa ett gäng burkar bullenspilsnerkorv
Ja eller kniper det riktigt illa går man ut 50 meter och slaktar en tjur
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Ja eller kniper det riktigt illa går man ut 50 meter och slaktar en tjur
Opraktiskt om det bara är korvbrist på livsmedelsaffärerna, att ha någon veckas extra vardagsmat i bostaden gör att man kan klara en sådan situation det blev häromsistens då Coop höll stängt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Burk är bättre. Dock inte billigt.
Exempel: [länk]
Illustration av person i rånarluva och militärjacka framför en laptop, med viruspartiklar och stadssilhuett i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:crysmile::crysmile::crysmile:
 
engs
Myrstacken Myrstacken skrev:
Mina barn är sådana att om inte menyn innehåller korv eller köttbulle/köttfärsås s¨kan dom inte äta--
Desto större anledning att vara förberedd.
Ju fler personer i samhället som är beredda på att ”något” inträffar, desto robustare är det. Vilket i sin tur ger att vi belastar myndigheter och blåljuspersonalen mindre, dvs de kan hjälpa de som verkligen behöver istället. Även risken för panikhamstring minskar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
O olofh skrev:
Kanske en glidning från ämnet men vad bör en rejält sjukvårdskit innehålla? Finns det färdiga att köpa eller ni plockar ihop själva. Kompetensen finns i närheten, frun är spec ssk och grannarna är läkare så har de bara grejer borde du kunna lappa ihop det som inte kräver rejälare utrustning. Man bör väl kunna fixa enklare kirurgi eller var på skalan lägger ni er? Hur mkt ni antibiotika och andra receptbelagda läkemedel har ni? Roterar ni dessa på samma sätt som era vattendunkar?

någon skrev om läkarsprit som gick att få tag i utomlands, stämmer det? Vilka länder pratar vi om då? Tänker om man ska ha det som mindnote nästa gång man drar utomlands (ja får väl bli som smuggling så antar jag)
ja har bla cederroths kit xlarge, och ett Avsett för brännskador i förrådet. Sen finns såklart ett kit i varje bil. Och ett flertal mindre paket.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Inte för att vara sådan men av allt jag läst du skrivit och dina kommentarer så börjar jag få en ganska bra bild av dig..
Du är inte så bra på att läsa av människor och förstå skämt osv.
Du lever i en ganska seriös och allvarlig värld och kan inte ta dagen som den kommer utan måste ha strukturer osv där det skall planeras....
Inget fel med detta givetvis alla är vi olika....
haha din analys av mig är så fel att den liknar Bagdad Bobs analyser på 90 talet. de enda jag planerar egentligen är företagets åtaganden, och är om jag får säga de själv väldigt bra att läsa av människor, det kommer som en bonus efter ha drivit företag i många år. Så din bild av mig är ordentligt offside.
Prepping för mig är en hobby, med en allvarlig och seriös underton. jag tycker de är kul, och samtidigt en trygghet, om än liten för att familjen skulle ha större chans att klara oss vid en större samhällskris
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
Myrstacken Myrstacken skrev:
Inte för att vara sådan men av allt jag läst du skrivit och dina kommentarer så börjar jag få en ganska bra bild av dig..
Du är inte så bra på att läsa av människor och förstå skämt osv.
Du lever i en ganska seriös och allvarlig värld och kan inte ta dagen som den kommer utan måste ha strukturer osv där det skall planeras....
Inget fel med detta givetvis alla är vi olika....
Lugna ner dig nu. Gå till en annan tråd istället för att få högt blodtryck här för att du stör dig på folks förberedelser. Förstår inte varför du hetsar upp dig så mycket, ingen tvingar dig att preppa.
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Inte för att vara sådan men av allt jag läst du skrivit och dina kommentarer så börjar jag få en ganska bra bild av dig....
Jag tror de flesta i tråden har fått en ganska bra bild av dig: Du tycker prepping i stort och smått är meningslöst. Bra, nu vet vi. ;)
 
F
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det finns över 2 miljoner lagliga vapen i Sverige så du är inte direkt ensam om det. Game on säger jag bara ;)
Han håller bara på att trolla. Det har gått troll i myrstacken med andra ord
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
F Fakathong skrev:
Han håller bara på att trolla. Det har gått troll i myrstacken med andra ord
Det är väldigt uppenbart ;)
 
buspojken buspojken skrev:
instämmer, 3 dagar bör de allra flesta klara utan problem. Men är inte de nya riktlinjerna en vecka ?
Ja har mat för 2 vuxna 2 barn för ungefär 3 månader på lager. Går säkert klämma in nån vecka till men då är de ingen oxfilé på menyn.

prepping är ju inte enbart samla mat och ammo ifall ryssen kommer, utan även livets svårigheter som ex arbetslöshet, sjukskrivningar etc. Man förbereder sig så gott man kan på skit som kan hända i livet
När det gäller svårigheter som arbetslöshet och sjukskrivning så är den bästa preppningen bankkonto med pengar. Det är folk dåliga på också.
Maten betalar inte ditt boende om du blir arbetslös mitt i en kris där du får vänta på pengar kanske ett halvår. Själv fick jag vänta 4 månader 2009 men det var inga större bekymmer då man lägger undan minst ett halvårs kostnader för sådant. (förhoppningsvis har man mer pengar på andra konto också)
Vi såg ju hur många som gick ut i tidningen och klagade på att det tog så lång tid att få a-kassa. Men det var ingen skillnad mot 2009 egentligen förutom att de kanske fick vänta lite längre. Vissa har självklart inte hunnit spara, men om man jobbat sen skolan ett par år bör man ju ha säkrat upp sitt upphälle.
Enda skillnaden 2020-2009 var att 2009 så hörde jag inte om hyresvärdar som gav uppskov och lät folk betala halva hyran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.