Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag har fått ett erbjudande om att köpa ett bromsat släp med totalvikt 1000kg.
Det är en -03:a med sommar- och vinterdäck.
Flaket är ca 1250x2520mm och allt i vettigt skick.

Pris 10000:- (Kanske lite prutmån)

Är det ok???
 
Det låter bra! Ser det bra ut också, och är det besiktat, så är det bara att slå till.
 
Tack för ditt svar, ska kolla närmare i morron...

Nån mer med en åsikt??
 
Om det är vad som matchar dina krav, så låter det rimligt..
 
GoForIt skrev:
Om det är vad som matchar dina krav, så låter det rimligt..
Man får ju aldrig exakt vad man vill men jag tror att jag kommer långt med den...

Blev affär idag, 9000:- fattigare är man nu! ;)
 
W
Var det med kåpa eller grindar eller pressening? Om inget av ovanstående var det inget specielt bra pris men heller inget dåligt pris utan ett helt normalt.
 
Wester skrev:
Var det med kåpa eller grindar eller pressening? Om inget av ovanstående var det inget specielt bra pris men heller inget dåligt pris utan ett helt normalt.
Nop...

En kärra utan massa tillbehör.
Den är dock nybesiktad och efter det har den varit på service...
 
Wester skrev:
Var det med kåpa eller grindar eller pressening? Om inget av ovanstående var det inget specielt bra pris men heller inget dåligt pris utan ett helt normalt.
Håller med. Själv köpte jag nytt släp i november. Samma flakmått som ovan och med tipp. Dessutom fick jag med förhöjningslämmar. 11900:- gick det på. Letade begagnat länge och väl men oftast skiljde det bara ett par tusenlappar och oftast var de begagnade släpen riktigt välanvända så då slog jag till på ett helt nytt. Verkar ju vara bra andrahandsvärden på dem så jag får nog igen det mesta om jag säljer det om några år. Då kommer det dessutom vara välvårdat :).

Ska också tillägga att det var samma pris på bromsat som obromsat. Jag valde obromsat. "Varför då pucko" tänker säkert många då. Jo det finns en EU-regel som säger att ett obromsat släp får framföras i 80 km/h om dess totalvikt inte överstiger halva bilens tjänstevikt. Mitt släp kommer mest att stå på gården med sönderrostade bromsar som följd. Denna erfarenhet verkar de flesta ha som har eget bromsat släp (iaf de jag pratat med). Varenda besiktning är det samma sak; "jaha här tog inte bromsarna som de ska". Så ska man köra bromsat så gäller det att motionera bromsarna också (jfr. bromsskivor bak på personbilar). Lasta släpet ordentligt och ut och tvärnita några gånger så ofta man bara kan. Fast det är klart, om man använder sitt släp OFTA så klarar det sig nog ändå.
 
esox71 skrev:
Håller med. Själv köpte jag nytt släp i november. Samma flakmått som ovan och med tipp. Dessutom fick jag med förhöjningslämmar. 11900:- gick det på. Letade begagnat länge och väl men oftast skiljde det bara ett par tusenlappar och oftast var de begagnade släpen riktigt välanvända så då slog jag till på ett helt nytt. Verkar ju vara bra andrahandsvärden på dem så jag får nog igen det mesta om jag säljer det om några år. Då kommer det dessutom vara välvårdat :).

Ska också tillägga att det var samma pris på bromsat som obromsat. Jag valde obromsat. "Varför då pucko" tänker säkert många då. Jo det finns en EU-regel som säger att ett obromsat släp får framföras i 80 km/h om dess totalvikt inte överstiger halva bilens tjänstevikt. Mitt släp kommer mest att stå på gården med sönderrostade bromsar som följd. Denna erfarenhet verkar de flesta ha som har eget bromsat släp (iaf de jag pratat med). Varenda besiktning är det samma sak; "jaha här tog inte bromsarna som de ska". Så ska man köra bromsat så gäller det att motionera bromsarna också (jfr. bromsskivor bak på personbilar). Lasta släpet ordentligt och ut och tvärnita några gånger så ofta man bara kan. Fast det är klart, om man använder sitt släp OFTA så klarar det sig nog ändå.

Känns som att du fick ett bra pris. Om det är bra kvalitet och nära Stockholm så kanske man skall slå till...

Vore intressant att läsa hur du tänkte med säkerhetsaspekterna när du skall köra med last och obromsat släp? Bromsdiskussionen som du förde är ju helt rimlig.

Yamma
 
Bra pris vet jag inte egentligen. Kollade ett par firmor (här i Gbg-området) och de låg ganska nära varandra. De klassiska "märkessläpen" låg väl ytterligare någon tusenlapp högre i pris. Jag köpte en Tiki Treiler. Tror han sa att de byggdes i Estland. Helgalvat osv. Är ju inte så mycket krusiduller på ett släp så hur kass kan kvalitén bli? :). Axeln är ju iofs viktig så den frågade jag särsklit om. Den var tydligen tillverkad i Tyskland av någon tillverkare som levererar axlar till de flesta märken och det lät ju bra. På tal om axel, insåg precis att mitt släp har en 750 kg axel. P-plats köpte ett släp som pallar 1000 kg fast med samma lastmått men helt rättvist är det ju inte att jämföra.

När det gäller säkerheten så har jag inte märkt någon större skillnad mot att köra bromsat. Det är ju egentligen vid full last som det känns mest och hur ofta kör man med det? Har testat en gång (t.o.m. med lite överlast tror jag) då jag hämtade en halv kubik sand med släpet. Drog det i 80 km/h och testade att bromsa ganska hårt på raksträcka för att testa men jag kunde inte se några tendenser till att det skulle slingra sig eller något annat. Tror att det kan vara mer vanskligt vid t.ex. halt väglag att köra obromsat men är det halt ute så låter jag släpet så i vilket fall som helst.
 
Kör man med ombromsat och inte för mycket vikt så funkar det kanon.
Har du dock ett ton obromsat bakom bilen och får nita i en nedförsbacke så kommer det gå illa!

Olika släp är bra till olika saker...
 
Jag har aldrig kört en obromsad kärra och har en 3 år gammal Sävsjö 750kg, men det märks tydligt när påskjutsbromsen slår till. Har kört rätt mycket virke och en fullastad kärra trycker på ganska bra. En annan fördel är att att man kan låsa kärran med handbromsen när den står uppställd på stödhjulet och kan låta lasten vara kvar på kärran när man kopplar bort bilen, samt att kärran då står hyfsad i våg.
Men jag kanske ändrar mig när det blir dags för besiktning.
 
W
esox71 skrev:
Bra pris vet jag inte egentligen. Kollade ett par firmor (här i Gbg-området) och de låg ganska nära varandra. De klassiska "märkessläpen" låg väl ytterligare någon tusenlapp högre i pris. Jag köpte en Tiki Treiler. Tror han sa att de byggdes i Estland. Helgalvat osv. Är ju inte så mycket krusiduller på ett släp så hur kass kan kvalitén bli? :). Axeln är ju iofs viktig så den frågade jag särsklit om. Den var tydligen tillverkad i Tyskland av någon tillverkare som levererar axlar till de flesta märken och det lät ju bra. På tal om axel, insåg precis att mitt släp har en 750 kg axel. P-plats köpte ett släp som pallar 1000 kg fast med samma lastmått men helt rättvist är det ju inte att jämföra.

När det gäller säkerheten så har jag inte märkt någon större skillnad mot att köra bromsat. Det är ju egentligen vid full last som det känns mest och hur ofta kör man med det? Har testat en gång (t.o.m. med lite överlast tror jag) då jag hämtade en halv kubik sand med släpet. Drog det i 80 km/h och testade att bromsa ganska hårt på raksträcka för att testa men jag kunde inte se några tendenser till att det skulle slingra sig eller något annat. Tror att det kan vara mer vanskligt vid t.ex. halt väglag att köra obromsat men är det halt ute så låter jag släpet så i vilket fall som helst.

Köpte oxo en obromsad tikki trailer med plastkåpa här i gbg och är mer än nöjd med den. Gav 8500 för trailern + 3700 för kåpan. Tog oxo obromsad för jag orkar inte hålla på med bromsarna som jag har behövt på mina tidigare släp. Har överlastat den något grymt (massa murbruk + tegel) vid ett par tillfällen och det har den pallat lätt. Har en mycket tung bil så det märks inte vid körning att den e obromsad heller. Om jag däremot skulle behöva tvärnita så skulle det nog gå åt he---tte.
Hur som helst e riktigt nöjd med en obromsad.
 
P-plats skrev:
Olika släp är bra till olika saker...
Exakt. Själv kör jag som sagt väldigt sällan med full last utan det blir mest lite virke och nån runda till soptippen då och då.

När det gäller högsta vikt för obromsade släp så har jag faktiskt inte sett något som är tyngre än 750 kg så det kanske är en övre gräns. Kan nog vara vettigt...

Anders, när det gäller handbromsen så håller jag med. Den saknar jag ibland. Kan vara lite trixigt att få kärran att stå som jag vill men det brukar jag lösa genom att låsa stödhjulet och lägga en kloss under ett hjul.
 
Wester skrev:
Om jag däremot skulle behöva tvärnita så skulle det nog gå åt he---tte.
Då får vi verkligen hoppas att det inte är ett treårigt barn eller något anat omtåligt du behöver tvärnita för någon gång.

Allvarligt talat, det är ganska korkat att överlasta ett obromsat släp. Mardrömmarna efter att ha sett hjärnsubstansen på ett barn rinna iväg efter vägen försvinner aldrig. Skuldkänslorna försvinner inte heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.