Såg idag att vi har en skada på ett rör som går från köksfläkten upp till skorstenen. När man drar på köksfläkten på nedervåningen blåser det luft ut i det här hålet på övervåningen. Hur ska man laga det? Det är så himla trångt i skåpet. Det är som att det satt upp rören och motorn och sen satt upp gipsskivor jättetajt runt allt.
 
  • Skadat rör med synligt hål i anslutning till köksfläkt och skorsten, placerat trångt innanför en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat flexibelt rör för köksfläkt som visar tecken på läckage och omgiven av tätt monterade gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silvertejp, eller byt
 
MrJay
plåtrickard plåtrickard skrev:
Silvertejp, eller byt
Inte silvertejp, ventilationstejp används till ändamålet.
 
Så det man ser på bilderna är från våningen över köket eller missförstår jag? Tänker spontant att om så är fallet så borde nog denna slangen med hål vara i nått robustare material som tillåter rensbarhet samt att brandisolering saknas. Bilden är från skåpet direkt över fläkten så kan du bortse från kommentaren
 
M myrstack skrev:
Så det man ser på bilderna är från våningen över köket eller missförstår jag? Tänker spontant att om så är fallet så borde nog denna slangen med hål vara i nått robustare material som tillåter rensbarhet samt att brandisolering saknas. Bilden är från skåpet direkt över fläkten så kan du bortse från kommentaren
Ja, gav inte så många detaljer. Köket på våning ett har en köksfläkt, vanliga ventilationsrör först i stål tror jag, upp till övervåningen där kökskanal trängs med två kanaler där luft sugs med fläktmotorn (en annan fläkt för badrum etc) man ser lite av i bild. Jag tror de har använt det tunnare materialet i röret på bilden för att få plats i ett trångt utrymme. Men jag kan inget om ventilation.
 
Redigerat:
M mrgert skrev:
Ja, gav inte så många detaljer. Köket på våning ett har en köksfläkt, vanliga ventilationsrör först i stål tror jag, upp till övervåningen där kökskanal trängs med två kanaler där luft sugs med fläktmotorn (en annan fläkt för badrum etc) man ser lite av i bild. Jag tror de har använt det tunnare materialet i röret på bilden för att få plats i ett trångt utrymme. Men jag kan inget om ventilation.
Då har ditt hål avslöjat ett större problem i att din installation är långt ifrån enligt byggregler. En imkanal då ska med undantaget från en kort sträcka mellan fläkt och starten av kanalen vara brandskyddsisolerad och oftast består den av någon cm stenull runt kanalen med nät tunt. Läs mer på tex https://www.boverket.se/sv/sok/?query=imkanal
Detta så inte en brand på spis i kök sprider sig via imkanalen ut i byggnaden.

När är det byggt?

Ett praktiskt problem hur du lagar röret tillsvidare är väl att hitta något som som dels är rätt och dels är rimligt värmetåligt. Om möjligt att ersätta med en likadan flexibel stump kanske är minst illa medans du funderar på om du ska göra något större insats med brandskydd
 
  • Gilla
mrgert
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Då har ditt hål avslöjat ett större problem i att din installation är långt ifrån enligt byggregler. En imkanal då ska med undantaget från en kort sträcka mellan fläkt och starten av kanalen vara brandskyddsisolerad och oftast består den av någon cm stenull runt kanalen med nät tunt. Läs mer på tex [länk]
Detta så inte en brand på spis i kök sprider sig via imkanalen ut i byggnaden.

När är det byggt?

Ett praktiskt problem hur du lagar röret tillsvidare är väl att hitta något som som dels är rätt och dels är rimligt värmetåligt. Om möjligt att ersätta med en likadan flexibel stump kanske är minst illa medans du funderar på om du ska göra något större insats med brandskydd
Aj då. Huset är byggt 1961 men det hade självdrag original. Mekanisk frånluft är installerat senare, kanske 20 år sen men säljare hade ingen dokumentation, hade bara bott där några år och var väldigt ointresserade. Motorn till den mekaniska frånluften är det som gör det så väldigt trångt i luckan. Vi flyttade in i år. Både köpare och säljare har anlitat besiktning och ingen har sagt något om att ventilationen är felaktig, bara att den ska rengöras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.