Myrstacken Myrstacken skrev:
Dricksvatten i sverige hur kan det ens vara ett problem..
är det kris är det bara att gå ut och hämta i en sjö damm eller bäck..
Koka det om du är rädd för bakterier.. Vi bor inte i Gobi öknen
Regional katastrof typ Tjernobyl, fast över hela landet o med mer nedfall. Boom, där blev allt yt- och regnvatten odrickbart.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Eller inte, LTP pump kräver ju ström eller hur!
Ja men alla kan spola några ggr utan att tanken blir full? Eller hur ?
 
Myrstacken
oshu oshu skrev:
Regional katastrof typ Tjernobyl, fast över hela landet o med mer nedfall. Boom, där blev allt yt- och regnvatten odrickbart.
Seriöst.....Skärpning... om nu ett tjernobyl skulle hända här får du väl åka hem till svågern i grannbyn och dricka vatten då..
Hur farligt tror du att strålning är egentligen..
Du vet att du utsätts dagligen av massa radioaktiv strålning både inomhus och utomhus..
Våra kroppar även alla djur och levande organismer har en fantastisk förmåga att skydda sig..
Googla gärna hur många som dog vid tjernobyl får du se själv att det var inte så många....
OCh att den mängden strålning som är dödlig skulle drabba hela landet... ja då spelar det ingen roll om du har vatten hemma i svarta dunkar...
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja men alla kan spola några ggr utan att tanken blir full? Eller hur ?
Inte direkt en långsiktig lösning....ämnet avser preppning...inte hur man klarar 30 minuter strömlöst.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Seriöst.....Skärpning... om nu ett
Chill. Det är inte jag som är prepper. Ville bara hjälpa dig lyfta blicken o se saker ur en preppers perspektiv.
 
Kanske en glidning från ämnet men vad bör en rejält sjukvårdskit innehålla? Finns det färdiga att köpa eller ni plockar ihop själva. Kompetensen finns i närheten, frun är spec ssk och grannarna är läkare så har de bara grejer borde du kunna lappa ihop det som inte kräver rejälare utrustning. Man bör väl kunna fixa enklare kirurgi eller var på skalan lägger ni er? Hur mkt ni antibiotika och andra receptbelagda läkemedel har ni? Roterar ni dessa på samma sätt som era vattendunkar?

någon skrev om läkarsprit som gick att få tag i utomlands, stämmer det? Vilka länder pratar vi om då? Tänker om man ska ha det som mindnote nästa gång man drar utomlands (ja får väl bli som smuggling så antar jag)
 
R Rkarlsson skrev:
Jag kommer ihåg gudrun. Och det funkade faktiskt riktigt bra för de som inte preppade som bodde på landet. Utan det var det vanliga inköpen som dög. En släkting var utan ström i 2-3 veckor. Duschade på jobbet och tog med vatten hem.
I med de då bodde på landet på en liten gård så var inte matlagning några bekymmer då de hade gas.
Maten var inga problem heller då de hade gas, mannen är jägare och hade en del kött.

Det som stabor och andra menar är prepping är oftast normal vardag för folk som bor på landet (glebygd)

Pandemins början var inte något problem alls för vår del. Vi har standard att ha minst en vecka på färskvaror och övrigt klarar alltid en månad om vi slutar handla idag, att köpa paket pasta för en veckas tid är ju meningslöst.

Så att folk inte ens har i normaltid för en eller två veckor minst är ju kass. Samma med värktabletter, jag tror jag hade en 100-200 tabletter i medicinskåpet :p

Vi har jäkligt bra gällande vatten. 15 minuters promenad så kommer jag åt rent vatten från rinnande källa, godare är de man får i kranen dessutom.
Med en stadsboendes mått så är det du beskriver prepping :D när vi bodde i lägenhet så knatade vi ofta ner till affären inför varje måltid.
 
Jag började skriva ett inlägg som svar på "vad har toalettspolningsransonering att göra med elavbrott" där jag beskrev hur krångligt det blev när jag blev av med strömmen i flera dagar mitt i vintern med typ -18 utanför. Vatten på flaska har jag alltid men vatten till att spola i toan var det värre med. Allt vatten ute var fryst så det blev till att smälta snö i hinkar för att kunna spola och det drog så mycket energi att all värme jag lyckats elda upp i huset under dagen försvann när jag ställde hinkar med snö inne under natten för att snön skulle smälta till vatten. Hämta ved, elda och smälta vatten i en oändlig loop, ju fler timmar jag sov i sträck ju mer föll temperaturen och jag fick elda längre nästa gång för att få det drägligt.

Men så tänkte jag att nä... Folk måste ju ändå begripa att vattenpumpar går på el och att det kan vara kallt så att allt vatten är fryst. Så jag tog bort inlägget för det är ju basala kunskaper och människor måste ju ändå förstå att alla inte bor på liknande sätt och att krångel sällan inträffar när alla omständigheter är perfekta.

Jag hade uppenbarligen fel....
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 7 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag började skriva ett inlägg som svar på "vad har toalettspolningsransonering att göra med elavbrott" där jag beskrev hur krångligt det blev när jag blev av med strömmen i flera dagar mitt i vintern med typ -18 utanför. Vatten på flaska har jag alltid men vatten till att spola i toan var det värre med. Allt vatten ute var fryst så det blev till att smälta snö i hinkar för att kunna spola och det drog så mycket energi att all värme jag lyckats elda upp i huset under dagen försvann när jag ställde hinkar med snö inne under natten för att snön skulle smälta till vatten. Hämta ved, elda och smälta vatten i en oändlig loop, ju fler timmar jag sov i sträck ju mer föll temperaturen och jag fick elda längre nästa gång för att få det drägligt.

Men så tänkte jag att nä... Folk måste ju ändå begripa att vattenpumpar går på el och att det kan vara kallt så att allt vatten är fryst. Så jag tog bort inlägget för det är ju basala kunskaper och människor måste ju ändå förstå att alla inte bor på liknande sätt och att krångel sällan inträffar när alla omständigheter är perfekta.

Jag hade uppenbarligen fel....
tack för reflektionen, som stadsbo så är allt inte solklart. Dock uppvuxen med morföräldrar som inte hade kommunalt VA så minns hur kallt det var att gå på kvälls och morgontoa på vintern på utedass, men iof så behövs det ju inget vatten till det :) men när man ändå var ute o ”sprang” fick man gärna pumpa upp en hink med vatten o ta in till köket där vedeldade spisen höll värmen. Så kanske bättre att bo helt på landet (förenklat) än inne i stan när det händer
 
O olofh skrev:
ok. Jag har ingen koll men så kan det så klart vara. Men brukar inte såna anläggningar ha nödström? Och toan visst är det så att toan kan man spola genom att hälla vatten ner. Är ju synd att vi kör prima dricksvatten till det i vanliga fall men vatten från sjön lär väl funka?
Nödström, hur tänker du då? Och ja, självklart kan du spola med en hink vatten.

Myrstacken Myrstacken skrev:
Och det går inte pissa eller skita i skogen som alla djuren gör??
Har jag påstått annat?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Myrstacken
Litengubbe Litengubbe skrev:
Har jag påstått annat?
Nix men du lade upp det som att det var ett stort problem annars hade du ju inte nämnt det i en sådan här tråd...
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Nix men du lade upp det som att det var ett stort problem annars hade du ju inte nämnt det i en sådan här tråd...
Ok, håller med dig i sak. Kanske inte att det var ett stort problem, men skit samma.(y)
Nu lämnar vi toalettbesöket och låter tråden återgå till TS ursprungsfråga där jag inte har något vettigt att komma med heller...
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Med en stadsboendes mått så är det du beskriver prepping :D när vi bodde i lägenhet så knatade vi ofta ner till affären inför varje måltid.
Ja det är ju ett problem i sig. Har släkting i Sthlm som när han var singel bara hade öl och sprit i kylskåpet. Alla mål åts ute. Lättstädat förvisso men krisen kan ju innebära att man blir riktigt dålig i magsjuka eller annat och då bör man ju ha till en vecka om man bor ensam.

Det är inte beredskap att klara sig i 3 dagar utan myndigheter, det är vardag för de flesta svenskar. Skulle jag hårddra och låta bli att handla mat överhuvudtaget och rensar varenda skåp och frysen så har jag mat för 2 vuxna och ett barn på 2.5 år i tre veckor. Sista dagarna lär bli tråkiga förvisso men fullt godkänt för att överleva.
 
Myrstacken
R Rkarlsson skrev:
Ja det är ju ett problem i sig. Har släkting i Sthlm som när han var singel bara hade öl och sprit i kylskåpet. Alla mål åts ute. Lättstädat förvisso men krisen kan ju innebära att man blir riktigt dålig i magsjuka eller annat och då bör man ju ha till en vecka om man bor ensam.

Det är inte beredskap att klara sig i 3 dagar utan myndigheter, det är vardag för de flesta svenskar. Skulle jag hårddra och låta bli att handla mat överhuvudtaget och rensar varenda skåp och frysen så har jag mat för 2 vuxna och ett barn på 2.5 år i tre veckor. Sista dagarna lär bli tråkiga förvisso men fullt godkänt för att överleva.
Mina barn är sådana att om inte menyn innehåller korv eller köttbulle/köttfärsås s¨kan dom inte äta--
Så jag lär bli barnlös ganska snabbt om krisen kommer.. eller nej förlåt inte om utan NÄR krisen kommer för det kommer den ju göra enligt flera här
 
R Rkarlsson skrev:
Ja det är ju ett problem i sig. Har släkting i Sthlm som när han var singel bara hade öl och sprit i kylskåpet. Alla mål åts ute. Lättstädat förvisso men krisen kan ju innebära att man blir riktigt dålig i magsjuka eller annat och då bör man ju ha till en vecka om man bor ensam.

Det är inte beredskap att klara sig i 3 dagar utan myndigheter, det är vardag för de flesta svenskar. Skulle jag hårddra och låta bli att handla mat överhuvudtaget och rensar varenda skåp och frysen så har jag mat för 2 vuxna och ett barn på 2.5 år i tre veckor. Sista dagarna lär bli tråkiga förvisso men fullt godkänt för att överleva.
instämmer, 3 dagar bör de allra flesta klara utan problem. Men är inte de nya riktlinjerna en vecka ?
Ja har mat för 2 vuxna 2 barn för ungefär 3 månader på lager. Går säkert klämma in nån vecka till men då är de ingen oxfilé på menyn.

prepping är ju inte enbart samla mat och ammo ifall ryssen kommer, utan även livets svårigheter som ex arbetslöshet, sjukskrivningar etc. Man förbereder sig så gott man kan på skit som kan hända i livet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.