Myrstacken Myrstacken skrev:
Adoptera honom sen kan du bara föra över pengarna till honom utan att betala någon skatt
Då får ju även snickarn ärva stugan när ägaren trillar av pinnen. Win-win för snickaren.
 
  • Haha
  • Gilla
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
När jag byggde för 15år sedan så tim-anställde jag snickarna (sjukskrivning inte mitt ansvar) & lät en bokföringstjej sköta det formella.
Som sagt, man slipper momsen då.
Momsen är inräknad då
 
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Du anställer honom för en hundring i timmen vitt sen lägger du till några tior svart. Eller vilka belopp ni nu är överens om. Inte rättt men så flyger man enklast under radarn.
L larsson r skrev:
Momsen är inräknad då
Hur menar du nu?

Om jag hyr dig till att göra ett jobb så betalar jag
Tim pris (din bruttolön, arbetsgivaravgifter, sociala avgifter)
moms

om jag anställer dig betalar jag
din nettolön
(och sköter din inbetalning av skatten och drar av detta ifrån din bruttolön)
arbetsgivaravgifter
sociala avgifter
INTE MOMS
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
A arowe17 skrev:
Då får ju även snickarn ärva stugan när ägaren trillar av pinnen. Win-win för snickaren.
Ja eller så sticker snickaren och köper korv i förtid och du får tillbaka pengarna du gett :)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Skriv ett köpekontrakt på en båt, det finns inga ägarhandlingar på båtar. Sen kan du betala hur du vill.
 
  • Gilla
tompajo och 5 till
  • Laddar…
Håller med föregående, en båt är perfekt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Eller en damcykel i guld…
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
A
Har funderat på om hantverkaren istället för ett hus, bygger en konstinstallation som ser ut som ett hus. Då blir momsen bara 12%

Men det säkraste och bästa verkar ju vara at anställa honom som privatperson.
 
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Håller med föregående, en båt är perfekt.
Konstigt att inte fler gör det? Bara att hitta på en båtaffär så blir svarta pengar vita på ett enkelt sätt ;)

/Krille
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Konstigt att inte fler gör det? Bara att hitta på en båtaffär så blir svarta pengar vita på ett enkelt sätt ;)

/Krille
Du ska väl gärna ha inköpskvitto och ha betalat försäkring/båtplats om du ska kunna göra troligt att du haft en båt att sälja
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Du ska väl gärna ha inköpskvitto och ha betalat försäkring/båtplats om du ska kunna göra troligt att du haft en båt att sälja
Den har stått uppställd hos en god vän en längre tid, och nu har du lyckats sälja den till ett vettigt pris. Och man kollar på blocket vilken båttyp som ligger rätt till i pris
 
A
vad är detta?
svart pellar spekulerar... ;):rofl:
 
  • Haha
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Den har stått uppställd hos en god vän en längre tid, och nu har du lyckats sälja den till ett vettigt pris. Och man kollar på blocket vilken båttyp som ligger rätt till i pris
Nä det går inte att göra svarta pengar vita genom påhittade båtaffärer. Det är inte ett bra råd till TS att försöka sig på en båtaffär ;)

/Krille
 
F
K Krille4 skrev:
Nä det går inte att göra svarta pengar vita genom påhittade båtaffärer. Det är inte ett bra råd till TS att försöka sig på en båtaffär ;)

/Krille
Klart det går. Jag har t.ex köpt en oregistrerad tävlingsbil. Pengarna kunde ha gått till vad som helst för banken har inte ens andats om att dom ville kolla att jag verkligen har den i garaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.