Hej! Jag har förmånen att snart få en snickarbod, 13 kvm. Tänk! Och därför vill jag skaffa en bänkborrmaskin, som lätt kan stuvas undan. Och eftersom jag tror att den inte används så ofta så få det blir en lite och billig. Vilken rekommenderar ni? Jobbar bara i trä, ej metall. Har snickrat lite enkla trädgårdsmöbler, delar av inredningen till en båt mm. Trefas saknas.

Kanske denna? https://smaskin.se/optidrill-dq14-b...Z5x8vex0GTGBBdyq1oTeJeeXXMdRjJIxoCueoQAvD_BwE

Tacksam för tips. /f
 
Jag har ingen egen, men provat några olika allt från Meec till proffs och skulle vilja påstå utifrån min egen erfarenhet, att resultatet blir det samma för enklare arbeten.

Önskeläget är en stabil, pålitlig maskin och att kunna ställa spindelvarvtalet utan att behöva justera drivremmen som man måste göra på de billigaste modellerna. Blir att man försöker hitta det bästa varvtalet för bredast ändamål.

Bosch PBD 40 hade varit given, har en på jobbet och den är riktigt bra med display och digital varvtalsjustering, men personligen väljer jag bort den då den är bäst för mindre träarbeten, max 120mm. Jag saknar justerbart bord upp/ ner/ hö/ vä. Ibland kan man helt enkelt inte komma åt att borra i ämnet där man vill tex ett reparationsarbete i metall som ett justerbart bord löser. Ratten är inte optimal.

Så min slutsats är att den du kikar på verkar vettig om nu inte Bosch PBD 40 kan övertyga dig. Men jag går nog i just detta fall på det billigaste för en hemmafixare. Typ Meec. https://www.jula.se/catalog/verktyg...ra-borrmaskiner/pelarborrmaskin-007556/#tab04
 
  • Gilla
Gfox och 1 till
  • Laddar…
I den prisklassen finns det inget bättre än Boschen nämnd ovan... Om det ska vara litet och smidigt för träarbete...
 
  • Gilla
Gfox
  • Laddar…
I prisklassen är nog Boschen ett bra köp
Plus
Den är närmast skrämmande stark, den saktar inte en ens för min svärmor
Låsfunktion i chucken (behövs!)
En bra funktion är att displayen kan visa hur djupt du borrat, nollställ och kör 10mm ner
Minus
Lite raspig precision, min chuck centrerar inte helt perfekt, lasern missar nån tiondel
Djupvisningen på displayen pajade på min maskin
Sammantaget är jag rätt nöjd med den
 
  • Gilla
Gfox
  • Laddar…
Jag har en tidigare modell av pelarborr från Jula. På mitt exemplar är chucken lite glapp i sidled. Inte mycket, men tillräckligt för att det ska vara lite pilligt att borra med precision. Det kan vara värt att kolla detta innan du köper en.

Trots det är jag nöjd med min. Jag borrar nästan uteslutande i trä, glasfiber eller kolfiber och till det funkar den tillräckligt bra.
 
  • Gilla
Gfox
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
I prisklassen är nog Boschen ett bra köp
Plus
Den är närmast skrämmande stark, den saktar inte en ens för min svärmor
Låsfunktion i chucken (behövs!)
En bra funktion är att displayen kan visa hur djupt du borrat, nollställ och kör 10mm ner
Minus
Lite raspig precision, min chuck centrerar inte helt perfekt, lasern missar nån tiondel
Djupvisningen på displayen pajade på min maskin
Sammantaget är jag rätt nöjd med den
Visste inte att man kunde se djupet, ska testa det på min, tack!
 
  • Gilla
Lyytis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.