Om jag köper ett badrumsskåp som har 19W led i dörrarna, räcker det för att belysa hela rummet?
Kommer man behöva extra lampor för att motverka dålig belysning?

Vi har haft en vägglampa innan, nu vill jag sätta en ny utan att behöva dra el till taklampa.
Jag funderar på att köpa ett badrumsskåp, men vill veta vad som är tillräckligt för att belysa 4 kvm.
Gamla skåpet lyste upp bra, men det var ett väldigt gult ljus.

Vad ska man sträva efter i styrka på LED? 15-20 W?
 
BirgitS
Förr i tiden hade man kanske 60 W glödlampa i ett badrum på 4 kvm. En sån glödlampa motsvarar kanske 10 W LED så på det sättet är det mycket ljus med 19 W LED. Men eftersom du skriver "i dörrarna" så låter det ju som att det är LED-belysning som lyser rakt fram och då kommer ju ljuset att bli mycket dåligt t.ex. på golvet framför och under kommoden och på sidan av toaletten (om den inte är precis rakt framför badrumsskåpet) osv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förr i tiden hade man kanske 60 W glödlampa i ett badrum på 4 kvm. En sån glödlampa motsvarar kanske 10 W LED så på det sättet är det mycket ljus med 19 W LED. Men eftersom du skriver "i dörrarna" så låter det ju som att det är LED-belysning som lyser rakt fram och då kommer ju ljuset att bli mycket dåligt t.ex. på golvet framför och under kommoden och på sidan av toaletten (om den inte är precis rakt framför badrumsskåpet) osv.
Låter som att det är dumt att chansa på att skåpet räcker...
Men rekommenderar man alltid taklampor före vägglampor? Tänker på ljusbilden. Kanske inte blir symmetriskt ljus om man sätter vägglampa?
Spottar är inte möjligt att sätta. Jag vill inte bygga ner taket.
 
BirgitS
I vårt badrum är det nedåtriktad belysning ovanför spegelskåpet och en vägglampa som lyser runt om ungefär mittemot, och det fungerar bra förutom att man just inte ser något under kommoden när man ska städa golvet. Så taklampa är ju inte nödvändigt.

Kan du länka till vad det är för badrumsskåp du har tänkt att köpa?
 
är rummet beskaffat med dusch? badkar? en variant kan vara att sätta en kompletterande ljuslist/-ramp ovanpå badrumsskåpet som slår ljuset upp i taket och ger ett indirekt ljus i hela rummet (om än inte särdeles starkt)
 
Düsseldorff
Du kommer vilja ha taklampa också
 
BirgitS
Även hur ljusa eller mörka väggarna och inredningen är påverkar hur mycket ljus som ett rum behöver.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även hur ljusa eller mörka väggarna och inredningen är påverkar hur mycket ljus som ett rum behöver.
Jag har ljusa väggar. Jag tog inte och chansade dock, löste en taklampa. Det blev väldigt mycket bättre.
Ångrar inte att jag gjorde det lilla extra.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.