Hej! Så då börjar man inse att man bott i huset i över 10 år för nu börjar vitvarorna att haverera en efter en.. idag är det tvättmaskinen - en Electrolux ewf16580w som läcker vatten undertill.

Sopade igenom instruktionsbok samt youtube och gjorde rent avloppet, kollade slangarna så de var ok, gjorde rent tvättmedelsfacket, satte dit papper under tvättmedelsfacket för att säkerställa att det inte var därifrån det läckte, gjorde rent ”dörren” och gummit där, kollade så den stod perfekt.. nu testkörde jag och med första omgången (Kort program 40* utan något i) var det knappt något läckage alls. Men nu slängde jag i en matta och körde 60 graders tvätt.. ojojoj.. pappen som jag petade under maskinen är blött. Så visst läcker det. I framkant/mitten, men inte från dörren eller tvättmedelsfacket.

är nästa steg att skruva upp maskinen baktill? Vad ska jag leta efter? Eller är det bara att skrota o köpa nytt?
 
  • Vit Electrolux tvättmaskin med blött papper under, visar läckage från maskinen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blött papper med vattenläckage från tvättmaskin som indikation på hushållsapparatsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage på betonggolv från en vit tvättmaskin med ett blött pappersark framför, indikation på vattenläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla avloppspumpen
 
A
Du får nog ta dän frontplåten för att se riktigt.
 
Min maskin är från 1900 kallt och efter varje tvätt får jag öppna nålfilterluckan framtill och tömma ut ca 1 liter vatten manuellt i en glassbytta. Glömmer jag detta moment så läcker vatten ut på golvet under. Vart det felar vet jag inte, men det är plastmatta på golvet och golvbrunn jämte så jag tänker att det inte gör så mycket, jag kan leva med det tills vi tar oss i kragen och byter ut hela maskinparken (tumlaren gav upp i feb -19). :crysmile:
 
Hej och tack för svar!

hittade en film om hur man byter avloppspump.

När du @electroluxaren menar att man ska ta bort frontplåten antar jag att det är den fronten längst ner där avloppspumpen verkar sitta. I Filmen lägger dom maskinen på sidan och tar bort den plåten - är det så man ska göra?

Reservdelen var ju alldeles för billig för att jag inte ska göra ett försök. Var ju mentalt förberedd på nytt o fräscht ;)
 
Ja förutom att det inte finns ensån lös plåt längst ner på min tvättmaskin... såhur får man bort hela frontplåten?

I i9steni skrev:
Hej och tack för svar!

hittade en film om hur man byter avloppspump.
[media]
När du @electroluxaren menar att man ska ta bort frontplåten antar jag att det är den fronten längst ner där avloppspumpen verkar sitta. I Filmen lägger dom maskinen på sidan och tar bort den plåten - är det så man ska göra?

Reservdelen var ju alldeles för billig för att jag inte ska göra ett försök. Var ju mentalt förberedd på nytt o fräscht ;)
 
A
Inte samma maskin.
Det är därför du skall ta bort fronten.
1 bort med toppen locket
2 bort med panelen som tvättmedel facket sitter igenom
3 bort med luckan för silen
4 Bort med ringen som håller bälgen
5 bort med lucklåset
6 Bort med fronten
Nu med lite tur ser du var det läcker.
 
Hej! Jag har en exakt likadan maskin och hade samma problem med att det läckte ut vatten. För mig visade det sig bero på att utloppsröret hade lossnat. Jag lyckades tråckla dit det underifrån, utan att öppna maskinen. Fäste röret med en slangklämma och sedan dess har det inte läckt ut något mer vatten.
 
  • Gilla
i9steni
  • Laddar…
Påminner lite om när vår maskin började kissa redan efter 5-6 år och vi upptäckte att det fanns ett avlopp bakom maskinen med vattenlås man behöver rengöra ibland ☺️
 
  • Haha
Lidd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.