Hej alla,

Jag ska installera en ny badrumslampa, fasledaren(?) och jorden är "frikopplad". Däremot är nollan(?) ihopkopplad enligt bild. Vad beror detta på och vad har jag för alternativ?

Tack på förhand,

Mvh P
 
  • Eluttag utan täckplatta med exponerade elledningar och kopplingar mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kronströmbrytaren eller dubbla strömbrytare?

Finns det fler lampor i badrummet?
Var ifrån kommer de fem trådarna som kommer via tejp/krympslang/etc?

Det där ser inte riktigt helt rätt ut, det borde troligen finnas en jord ihop med blåa & orangea tråden.

Arbetshypotes:
De fem trådarna är inkommande, gulgrön jord, blå nolla, brun fas (till uttag i badrumsskåp), vit tändtråd (till lampa/badrumsskåpet), orange tändtråd (till annan lampa).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du kronströmbrytaren eller dubbla strömbrytare?

Finns det fler lampor i badrummet?
Var ifrån kommer de fem trådarna som kommer via tejp/krympslang/etc?

Det där ser inte riktigt helt rätt ut, det borde troligen finnas en jord ihop med blåa & orangea tråden.

Arbetshypotes:
De fem trådarna är inkommande, gulgrön jord, blå nolla, brun fas (till uttag i badrumsskåp), vit tändtråd (till lampa/badrumsskåpet), orange tändtråd (till annan lampa).
Hej,

Tack för svar.

Ja, det finns en taklampa. Denna koppling sitter ovanför badrumsskåpet. Kopplingarna verkar komma från köket, som är placerat på andra sidan vägg.

Har du något förslag på hur jag ska koppla lampan?
 
  • Vit kvadratisk eluttagskåpa på en vit kakelvägg ovanför ett badrumsskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggtermostat med digital display som visar 28 grader Celsius, ovanför en ljusströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mellan Blå & Vit ledare t.ex.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Mellan Blå & Vit ledare t.ex.
Tack för svar.

Du får gärna utveckla, problemet är just att nollorna är ihopkopplade med varandra. Som jag förstår det behöver jag en jord, fas och nolla. Det som saknas nu är nollan.
 
P Philly skrev:
problemet är just att nollorna är ihopkopplade med varandra.
Varför skulle det vara ett problem? Det hade varit ett problem för taklampan om tråden inte varit ihopkopplad.
P Philly skrev:
Som jag förstår det behöver jag en jord, fas och nolla.
Vad du behöver beror på hur den armatur du skall koppla in är konstruerad. Demmpa har gett en fullt plausibel hypotes vilka trådar som är vad, samt en klart berättigad fundering kring varför inte jorden också kopplas vidare.
P Philly skrev:
Det som saknas nu är nollan.
Vaddå saknas? Den finns ju där (om vi förutsätter att blå är nolla). Eventuellt behöver du byta den klämman till en där du kan grena ut en egen tråd till den nya armaturen.
 
P Philly skrev:
Tack för svar.

Du får gärna utveckla, problemet är just att nollorna är ihopkopplade med varandra. Som jag förstår det behöver jag en jord, fas och nolla. Det som saknas nu är nollan.
Om blå är nollan (som är en tänkbar hypotes) så finns ju nollan.
Elektriker behöver byta ut ’Wago 773-102’ klämman (är ingen Wago utan någon annan tillverkare) till tex Wago 221-413.

Men det är alldeles för många frågetecken i den kopplingsdosan för att någon ska kunna ge ett bra svar via nätet. Det behöver utredas på plats av någon som kan el.


Genom att öppna strömbrytarna (bryt spänningen på gruppen först) så kan man dra lite i trådarna för att se om dom kommer direkt från strömbrytarna eller om de går via annan dosa (tex via taklampan i badrummet).


När är huset byggt?
När är badrummet renoverat?
Vilken elfirma gjorde elen i badrummet?
Hur ser det ut bakom kopplingsdosan?

Vart går oranga & blåa trådarna, som går iväg ihop, varför är inte jorden med där?
Sedan mitten av 90-talet så ska jorden dras med även om den inte ansluts till förbrukaren.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.