Hej!
Gör om en kattvind till sovrum och i och med detta så funderar jag över ventilationen, primärt på övervåningen.

Huset är från början äldre hus med självdrag, men har idag mekanisk frånluft i form av paxfläkt i badrum på övervåning (och kraftigare kanalfläkt från badrum på undervåning).

Tilluft finns genom yttervägg i alla sovrum och vardagsrum på undervåningen.

Det jag oroar mig för nu är att jag förmodligen har för dålig ventilation i sovrummen, särskilt de som ligger längst bort med ytterligare ett genomgångsrum fram till badrummet.
Med dörrar stängda så är det tre dörrar från sovrum till frånluften i badrummet.

Handritad skiss av en övervåningsplanlösning med sovrum, hall, badrum och markerad ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad hade ni valt för lösning? God ventilation avvägning installationskostnad, driftskostnad och i någon mån mängd arbete.

1. Mer drag frånluften på toa med ny kraftigare kanalfläkt och kanske montera överluftsdon mellan rummen.

2. Ytterligare nån mer frånluft med kanalfläkt, från sovrummet längst bort (sovrum 3). Och överluftsdon mellan rum.

3. Ett gäng Mini-FTX i sovrummen?

4. FTX

5. Annat?

Förutsättningar: Bergvärme, Norrköping. Äldre ej välisolerat hus.

Vidare finns frånluftsdon och kanal utan fungerande fläkt i sovrum 2 och 3, men att ha frånluft och tilluft i samma rum är ju inte riktigt enligt normen…
 
BirgitS
En enda paxfläkt lär inte ge ett luftflöde som är tillräckligt för att ge tillräckligt med luftombyte i fyra sovrum och ett allrum. Bättre fläkt i badrummet och ytterligare en fläkt i hallen och kanske också i klädkammaren i sovrum 2.

FTX är nog det bästa men kostnaden är hög.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En enda paxfläkt lär inte ge ett luftflöde som är tillräckligt för att ge tillräckligt med luftombyte i fyra sovrum och ett allrum. Bättre fläkt i badrummet och ytterligare en fläkt i hallen och kanske också i klädkammaren i sovrum 2.

FTX är nog det bästa men kostnaden är hög.
Tack för svar!
Nej, paxfläkten lär inte ge tillräckligt luftombyte, därav min fråga. :)

Vad är det som gör att du skulle välja att ha den nya frånluften i hallen och garderoben?
Jag skulle nog helst vilja ha den så nära de två rummen (gröna) längst bort.

Utan att ha en aning så tänker jag att om jag placerar den andra i hallen så hämtar den lika gärna/hellre luft från nedervåningen där inga hinder finns på vägen, än att pressa luft genom två dörrar (eller överluftsdon om man monterar sådana)…
 
BirgitS
Därför att det inte finns så mycket alternativ. I rum där man vistas länge, dvs. sovrum och allrum ska det finnas friskluft, inte luft som har passerat genom något annat rum först.

Men en ventilationskonsult som kan se det hela på plats har kanske andra och bättre förslag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Därför att det inte finns så mycket alternativ. I rum där man vistas länge, dvs. sovrum och allrum ska det finnas friskluft, inte luft som har passerat genom något annat rum först.

Men en ventilationskonsult som kan se det hela på plats har kanske andra och bättre förslag.
Jo, det vore ju optimalt, men jag är som sagt rädd att cirkulationen uteblir i rummen längst in, och då är det kanske bättre med bättre begagnad luft än ingen… ;-)
Hallen går tyvärr också bort av samma anledning i så fall, för där är vårt hemmakontor där arbetsdagarna nu tillbringas… :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.