Håller på att monterar ett marbodalkök. Det verkar inte ingå skruvar/vinkeljärn för (ljus)listen i ekträ under överskåpen. Vilken skruv skall jag köpa?

Har också extra sidostycken i ekträ för över- underskåp skall ju skruvas fast. Vilken skruv skall jag köpa för detta?
Var hittar man rekomendationer på fästelement för skåpen. Konstigt att marbodal inte har någon länk- beskrivning på sin hemsida.

Deras medföljande "monteringsanvisning" är inte komplett.
 
där ska komma med vinkel järn ifrån fabrik till ljusrampslisten


vad menar du med sidstycke?

baldakin eller täcksida

om den är 16 mm tjock så ska du ha skruvar som max är 30 mm
 
Fredrik.engdahl skrev:
där ska komma med vinkel järn ifrån fabrik till ljusrampslisten


vad menar du med sidstycke?

baldakin eller täcksida

om den är 16 mm tjock så ska du ha skruvar som max är 30 mm
Jag avser täcksida.
Har köpt diverse skruv nu på bygghandeln. Dom bekräftade (också) att det skall följa med vinkeljärn till ljusramplisten. Skruv också möjligen...
 
Ang. ljusramplist- (av Marbodal betecknad "dekorlist")

Har nu lusläst läst Marbodals bifogade montageanvisning ( som endast består av bilder)

Den ljusramplist jag har, dvs vanlig rektangulär, typ 60 mm * 20 mm skall skruvas fast med genomgående skruv uppifrån genom skåpet. Man skall alltså borra genom skåpet och dra rejäla skruvar genom överskåpets bottenplatta.

Inga vinkeljärn alltså längre. Inte konstigt att det saknades vinkeljärn i levransen.
Jag kommer dock att vägra borra på detta sätt. Monterar på gamla sättet med vinkeljärn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.