Apropå kartor. Använder KAK:s bilkarta från 1984 fortfarande och den är oöverträffad. Tyvärr görs den inte längre.
 
  • KAK:s bilatlas från 1984 med texten "BIL atlas" och "Sverige/Norden" på framsidan, placerad på röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
ichigo
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Apropå kartor. Använder KAK:s bilkarta från 1984 fortfarande och den är oöverträffad. Tyvärr görs den inte längre.
Farsan kör fortfarande efter KAK vägatlas från 75. Stämmer nästan överallt.
 
  • Wow
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
hsd
Visst klarar man sig men det är mycket som förändrats
 
engs
Exostor Exostor skrev:
Farsan kör fortfarande efter KAK vägatlas från 75. Stämmer nästan överallt.
Det har jag svårt att tro, när jag inte använder Waze utan kör på min vanliga bil-GPS av anledningar (vissa kunder/platser får ej läggas in på molntjänster av sekretesskäl så har fortfarande en vanlig GPS jag använder, de är OK med att jag lagrar det lokalt på min GPS dock).
Uppdaterar jag inte den på ett år eller så så nog fan är man ute på en åker och åker rätt som det är. Då pratar vi 1-1½år alltså, inte 45...
 
Exostor Exostor skrev:
Farsan kör fortfarande efter KAK vägatlas från 75. Stämmer nästan överallt.
Den stämmer väl på så sätt att vägarna från 1975 oftast finns kvar. De nya vägarna missar han ju, troligen utan att märka något.
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Funderar om raspberry pi eller så kan vara lösningen, så man kan se komponenterna åtminstone. Om man hjälps åt att bygga/installera en spelemulator för att öka intresset. Eller så är det bara jag som försöker pådyvla nått föråldrat, kanske allt är så integrerat när de är i gymnasieåldern att det är hel poänglös kunskap.



Concord tänkte jag faktiskt nämna, är väl inte så länge sen den togs ur drift men det var nått nästan mytomspunnet man hörde om som barn. Tänk att kunna ta London - NY på 3h? Vad tar det idag, 8h?
Tror aldrig det är poänglös kunskap att förstå hur saker fungerar under ytan. Men man får inte pusha det då blir de bara ointresserade :D
 
  • Gilla
claym och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Den stämmer väl på så sätt att vägarna från 1975 oftast finns kvar. De nya vägarna missar han ju, troligen utan att märka något.
Precis. Städer flyttar sig inte så ofta och de flesta vägar går mellan städer. Sen kollar han vägskyltar för detaljer.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Game & Watch - Donkey Kong

s-l400.jpg
 
  • Gilla
Ingenjören och 10 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Game & Watch - Donkey Kong

[bild]
Den där rackaren hade man. :D Spelade i bilen påvgen till Spanien på åttiotalet

Låg i bakluckan på farsans Ford Grenada (kombi). Var lite annan säkertht på den tiden. MIns man blev ledsen när han köpte en 750i som var sedan. :D Att det var mycket finare bil brydde man sig inte om
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
engs engs skrev:
Det har jag svårt att tro, när jag inte använder Waze utan kör på min vanliga bil-GPS av anledningar (vissa kunder/platser får ej läggas in på molntjänster av sekretesskäl så har fortfarande en vanlig GPS jag använder, de är OK med att jag lagrar det lokalt på min GPS dock).
Uppdaterar jag inte den på ett år eller så så nog fan är man ute på en åker och åker rätt som det är. Då pratar vi 1-1½år alltså, inte 45...
Lite vid sidan av ämnet, men ack så viktigt
VI bor lite avsides på landet och hade minst en gång i månaden bilar som kom in på gården, saktade in och åkte vidare över bakvägen bort i skogen- Ibland vände dom också.
Så småningom ramlade polletten ner så jag testade min egen GPS på några olika vägval i närheten. Klart som korvspad, GPS tyckte att man skulle åka igenom vår gård för att ta sig till närmaste stad.
Rotade lite i datorn, och hittade knappen "Rapportera felaktigheter". Skrev in och markerade vår bakre utfart som "Parkväg"
Två uppdateringar senare slutade GPS att föreslå genvägen genom vår gård. Sedan dess har vi MYCKET få bilar som försöker använda vår gård som genväg (dåligt uppdaterade?)
Poängen är att markägare som upplever udda trafik borde titta på ifall databasen i GPS behöver uppdateras. Det är bara markägarna som vet ifall vägarna på deras mark är användbara. Och det är enkelt att fixa, men det tar lite tid.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Game & Watch - Donkey Kong

[bild]
kom på att den redan varit med i tråden, #107
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Jonas Persson
P Pin skrev:
Komfort som i en SL buss i mach 2 :rolleyes:
Men det var hippt och dyrt, så det måste ha varit bra att flyga med världens förnämsta personer och wannabies:thinking:
 
Jonas Persson
Isakare Isakare skrev:
Saker med optimal funktion. Tex de äldre flaskorna för senap och ketchup där man kan lägga på en sträng utan kladd, för stor mängd eller att ett barn drar locket i den uttryckta ketchupen.
...och där hålet var lagom stort då att man inte fick för mycket. Gäller speciellt schampoflaskor.
 
Jonas Persson
hsd hsd skrev:
Visst klarar man sig men det är mycket som förändrats
Minns fortfarande när jag åkte via E20 och Uddevalla till Västkusten i början av 90-talet. Man byggde om 44:an och vi var någon mil från Trollhättan och Vänersborg, men kunde inte få verkligheten att stämma med kartan. Stockholm har också förändrats otroligt mycket i och med arbetena med söderledstunneln och norra länken. En gammal karta fungerar inte alls.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.