Är inne i en fas då husets vitvaror börjar bli trötta en efter en. Huset byggdes 2006 med Siemens som leverantör. Diskmaskin, tvättmaskin, mikro och induktionshäll är redan bytta, Återstår är ugn, kyl, frys och torktumlare. De tre sistnämnda fungerar fortfarande förutom att handtagen har gett upp. Vitala slitagedelar är tillverkade i plast!. Nya handtag går lös på en 1500-hundring stycket och då tillverkat med samma plastdetaljer som gav upp första gången.

Har hållit mig till Siemens (av någon märklig anledning) när jag bytt ut övriga vitvaror, förutom tvättmaskinen (Siemensmaskinen började ryka efter 4 år). Kommer definitivt byta till något annat nästa gång.

Finns det något märke/modeller som har kvalitet som signum på deras premium-modeller istället för en massa skitfunktioner som wifi o dyl?
. Närbild på ett brutet plasthandtag på en vitvaruprodukt som illustrerar slitaget och behovet av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kylskåpshandtag i plast som är sönder med synlig inre mekanism och fästdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit Siemens vitvara med trasigt plasthandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nää
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Tropanezaren Tropanezaren skrev:
Är inne i en fas då husets vitvaror börjar bli trötta en efter en. Huset byggdes 2006 med Siemens som leverantör. Diskmaskin, tvättmaskin, mikro och induktionshäll är redan bytta, Återstår är ugn, kyl, frys och torktumlare. De tre sistnämnda fungerar fortfarande förutom att handtagen har gett upp. Vitala slitagedelar är tillverkade i plast!. Nya handtag går lös på en 1500-hundring stycket och då tillverkat med samma plastdetaljer som gav upp första gången.

Har hållit mig till Siemens (av någon märklig anledning) när jag bytt ut övriga vitvaror, förutom tvättmaskinen (Siemensmaskinen började ryka efter 4 år). Kommer definitivt byta till något annat nästa gång.

Finns det något märke/modeller som har kvalitet som signum på deras premium-modeller istället för en massa skitfunktioner som wifi o dyl?
.[bild]
[bild]
[bild]
Är nöjd med Miele. Kyl, frys, diskmaskin, tvätt och tork. Dock är glashällen Cylinda för Cylinda har en väldigt bra glashäll. Ett bra prisalternativ.
 
C
Är nog kört tyvärr. Vårt kylskåp har 40 år på nacken men sådana prylar tillverkas inte idag, de får man hålla hårt i :rofl:
Funderar på att köpa proffsgrejor när det blir dags att byta. Då är vi tyvärr uppe i 20-40 tkr:s-klassen + moms om man vill ha nya prylar, men jag får för mig att de grejorna håller.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A
Tropanezaren Tropanezaren skrev:
Är inne i en fas då husets vitvaror börjar bli trötta en efter en. Huset byggdes 2006 med Siemens som leverantör. Diskmaskin, tvättmaskin, mikro och induktionshäll är redan bytta, Återstår är ugn, kyl, frys och torktumlare. De tre sistnämnda fungerar fortfarande förutom att handtagen har gett upp. Vitala slitagedelar är tillverkade i plast!. Nya handtag går lös på en 1500-hundring stycket och då tillverkat med samma plastdetaljer som gav upp första gången.

Har hållit mig till Siemens (av någon märklig anledning) när jag bytt ut övriga vitvaror, förutom tvättmaskinen (Siemensmaskinen började ryka efter 4 år). Kommer definitivt byta till något annat nästa gång.

Finns det något märke/modeller som har kvalitet som signum på deras premium-modeller istället för en massa skitfunktioner som wifi o dyl?
.[bild]
[bild]
[bild]
siemens har ju 4 olika nivåer på sina produkter så att såga alla är nog inte riktigt rätt
 
Husqvarna, Miele och Cylinda vitvaror tycker jag har hållt bra under årens lopp.
 
Som noterats är det inte bara märke utan även modell som avgör kvalite.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Med undantag för en tvättmaskin från Siemens som tydligen var spanien-tillverkad (och att jag fick rätta till packning mot sump för diskmaskin) har jag bra erfarenhet av just Siemens. Femårig garanti skulle jag dock se till att få alla gånger.

Reservdelar till kylskåp etc köper jag (org.delar) från Tyskland. Tror det senast gick löst på en tredjedel mot vad siemens-sidan skulle ha för bland annat hyllor och glasskiva.
 
Köpte nyligen tvättmaskin och torktumlare från Gram hem, jobbat med deras restaurangmaskiner tidigare och har bra erfarenheter av märket.
 
A
M mattiasborger skrev:
Köpte nyligen tvättmaskin och torktumlare från Gram hem, jobbat med deras restaurangmaskiner tidigare och har bra erfarenheter av märket.
Gram restaurang är det 75% fel på nya produkter.
Det är annat med gram konsument vilka är gjorda på arcelic fabriken Turkiet. Samma produkter som till cylinda och alla uddamärken. Brukar hålla garantitiden ut!
 
C
electroluxaren skrev:
Gram restaurang är det 75% fel på nya produkter.
När du ändå nämner restaurangmaskiner - vilka gör bra/hållbara grejor där?
 
M
Hur är kvaliteten på Neff? De är ju en del av BSH och på vissa maskiner stor "Hergestellt in Deutschland" på deras tyska webb, prisnivån är ju högre än vanliga Bosch/Siemens speciellt i Sverige men ger det något mer än ett fancy märke?
 
A
M mnils skrev:
Hur är kvaliteten på Neff? De är ju en del av BSH och på vissa maskiner stor "Hergestellt in Deutschland" på deras tyska webb, prisnivån är ju högre än vanliga Bosch/Siemens speciellt i Sverige men ger det något mer än ett fancy märke?
det är mycket design för de peningarna, reservdelarna brukar vara samma som för bosch, en del lösningar finns bara i vissa neff. men i huvudsak är det en bosch du köper
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
När du ändå nämner restaurangmaskiner - vilka gör bra/hållbara grejor där?
när det gäller kyl så är det porkka som gäller.
ugnar rational
men det finns fler märken på spisar och ugnar som föredras av stjärnkockarna
 
H HEM2121 skrev:
Är nöjd med Miele. Kyl, frys, diskmaskin, tvätt och tork. Dock är glashällen Cylinda för Cylinda har en väldigt bra glashäll. Ett bra prisalternativ.
Tack! Har goda erfarenheter av Miele, haft en dammsugare i 20 år som fortfarande är i nyskick prestandamässigt. Hällen jag har är ny, Siemens induktion med flexzoner, helt värdelös men den får irritera mig ett tag till innan jag byter ut den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.