Min sambo och jag har köpt en lägenhet i ett hus byggt 1959. Den tidigare ägaren hade gjort en inte så snygg eldragning för att få takbelysningen på en viss plats. Vi vill ha den på en annan plats och funderar nu på vad som är möjligt att göra innan vi beställer elektriker. Innertak i modern mening var knappast påtänkt för 60 år sedan, men någonstans därunder taket verkar ju finnas en elledning... Så min fråga är hur det kan tänkas se ut därunder. Om det finns ett hålrum. Om det skulle vara möjligt att borra hål och på ett snyggt sätt placera elanslutningen där vi skulle vilja ha den, utan att ha någon ful utanpåliggande kabel. Se bilden och kommentera gärna om du kanske vet!
 
  • Tak med oönskad utanpåliggande eldragning och täckplatta på gråmålat innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för material i taket? Betong eller något mjukare?
 
useless useless skrev:
Vad är det för material i taket? Betong eller något mjukare?
Betong (tror jag). Det är hårt i alla fall.
 
Myrstacken
nej det går inte om du inte skall fräsa in det i betongen
 
H Henrikrso76 skrev:
Betong (tror jag). Det är hårt i alla fall.
Då är det grannen som finns ovanför taket.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Innertak har väl aldrig använts i flerbostadshus? Har bott i eller besökt sådana från nästan alla årtionden från 1900 och aldrig sett ett innertak. Jag vet att man under 60 och 70-talet ibland satte in innertak i äldre lägenheter för att sänka takhöjden och få bättre ljudisolering, men det är det enda jag känner till. Dock har jag mest koll på konstruktioner av tegel och betong, stockholmare som jag är.
 
BirgitS
Vi har en lägenhet som är byggd tidigt 60-tal så det är ju inte så många år emellan och det verkar som att rören för elledningarna las samtidigt som man gjorde betongbjälklagret. De ligger alltså några cm in i betongen.

Takdosor används ofta som kopplingsdosor och där kan gå väldigt många ledningar, in från en annan takdosa, bort till strömbrytaren för taklampan, bort till vägguttag och bort till en annan takdosa.

Men visst går det att fräsa ett spår i betongen och lägga in elledningar till ett annat ställe men befintligt doslock blir ni ju troligen inte av med. Sen får man putsa igen spåret och måla hela taket. Dock tveksamt om elektrikern gör sådana arbeten.
 
Tack för alla svar!

Har någon här på forumet dragit om ledningar i tak (i lägenhet)? Hur gjorde ni i så fall? Fräste och målade?
Man vill ju att taket ska se snyggt ut, men det behövs ju mer än en ljuskälla i ett stort vardagsrum...

..
Min sambo och jag är ganska gröna på området, eftersom vi tidigare bodde mindre och hade belysning i bokhyllorna, sänglampor och klämspotar på gardinstänger och liknande. Men nu har vi en ny lägenhet med ett jättestort vardagsrum - som tydligen (1959) var byggt för att ha en central ljuskälla - men vars förra ägare gjorde en ful budgetlösning för att få plats med två...
 
BirgitS
Vi hade en hantverkare som gjorde det och jag vet inte vad det var för sorts maskin som han använde för att göra spår. Jag tror att spåren sen "spacklades" med husfix innan målningen.

Glöm inte bort ljuskällor som bords- och golvlampor.
 
Hur ser hela ledningen ut? Var slutar de båda ändarna i? Är det ett lamputtag i varje ände? Det jag är ute efter är om det går att göra någon bättre dragning, kanske utefter golvsockeln och bara upp till det ställe ni vill ha taklampa i stället för tvärsöver hela rummet.
 
Det finns särskilda fräsar för ändamålet. Två klingor som sitter bredvid varandra och sen ställer man djupet. Inga problem för en elektriker. Sen behöver ni målare eller om ni lagar och målar själva. Betongfräs Flex finns att hyra på Stavfal, Cramo etc.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.