Jag gör en parkeringsplats för cyklar och tänkte ha några centimeter natursingel 8-16 på toppen. I botten har jag en markduk och ovanpå duken ett lager (5 cm) makadam 8-16.

Jag tänkte köra en padda på makadamet och sedan köra ut natursinglet direkt ovanpå makadamet. Funkar det eller kommer makadamet och singlet blanda sig alltför mycket. Att någon enstaka makadambit kan sticka upp är väl ok, men inte för många.

Alternativet är annars att ha en markduk även mellan makadam och singel, men det vill jag helst undvika eftersom jag inte har jättemycket singel och inte vill att markduken ska riskera att titta fram.
 
B
Natursten är runda och glider runt och rör sig lätt, jag tror det är stor risk att paddan trycker ner naturstenen i det underliggande bärlagret.

Men är det inte bara att låta bli att padda? Känns lite överkurs att padda om du inte ska bygga något uppepå, så kommer du nog fördröja tiden det tar innan det undre bärlagret kommer fram.
 
Har precis gjort en grusgång där jag la grävde ur, la markduk, la på cirka 10-12cm makadam 0-16, paddadd, la på cirka 5cm ”gårdsgrus/ singel 8-16” som är rundade.

Hitintills har makadamen inte dykt upp.

Paddningen gjorde enormt stor skillnad.
 
B BSOD skrev:
Natursten är runda och glider runt och rör sig lätt, jag tror det är stor risk att paddan trycker ner naturstenen i det underliggande bärlagret.

Men är det inte bara att låta bli att padda? Känns lite överkurs att padda om du inte ska bygga något uppepå, så kommer du nog fördröja tiden det tar innan det undre bärlagret kommer fram.
Jag hade tänkt padda makadamen, inte naturstenen. Men planerna har ändrats, jag lägger plattor istället
 
Njingan Njingan skrev:
Har precis gjort en grusgång där jag la grävde ur, la markduk, la på cirka 10-12cm makadam 0-16, paddadd, la på cirka 5cm ”gårdsgrus/ singel 8-16” som är rundade.

Hitintills har makadamen inte dykt upp.

Paddningen gjorde enormt stor skillnad.
Ok, men du har nollfraktion i din makadam. Jag har 8-16. Men som jag skrev i tidigare inlägg har mina planer ändrats, jag lägger plattor istället.
 
Makadam saknar 0-fraktion av material, ex 11-16. Att padda det tillför inte så mycket. Om man däremot lägger bergkross ex. 0-16 så går det alldes utmärkt att padda och få en hård yta där man sedan kan lägga singel på.
 
Claes Sörmland
Köp till 0-8 kross och lägg ut jämnt innan paddningen är mitt förslag. Då får du en hård yta och dessutom mer material vilket kan vara bra eftersom det ligger markduk så pass ytligt som 50 mm från ytan. Den kommer att titta upp när du skyfflar gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.