Hej! Skulle vilja installera spottar i våra fönster, problemet är att det knappt finns någon plats, sitter en regel ovanför som jag då ska sätta en list/foder på, tänkte om man lämnar en lucka mellan regeln och listen ifall man kan dra kablar där? Isåfall hur stor måste den ytan vara, finns det några väldigt smala spottar där även transformatorn får plats, eller kan man sätta transformatorn på sidan typ? Finns kanske bara 1,5cm mellan foder och regel som max! Och då kanske fodret är 1,5-2cm, så totalt drygt 3 cm får spotten vara.
Tack!
 
Myrstacken
Interiör av modernt vardagsrum med spotlightbelysning i taket och färgglada ballonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag satte spottar i fönstret hemma så satte jag dessa.
https://www.elbutik.se/product.html...MIyqWtmP6k8gIV0u3tCh2yvgiiEAQYASABEgLk5fD_BwE

De är väldigt grunda ca 3cm och jag använde nog 25 borr när jag satte dem om jag inte minns fel.
armaturen har endast ca 10-15 cm trådar så jag klämde på gammal klassisk RKUB 0,75 högtalar kabel som är svart och röd denna drog jag i slang..

Har satt dessa i alla fönster i hela huset samt dörrar vilket blev 49st..
Sen har jag använt mig av dessa drivdonen som jag har haft i kopplingsdosor..

https://www.elbutik.se/product.html...MI-d_e4_6k8gIVkDMqCh1QZwGXEAQYASABEgIwxPD_BwE

Som mest har jag 4 spottar per driver... Egentligen kan man h 9-10st men vill kunna tända olika sektioner separat..
Samt att de enkelt kan styras med app om man vill detta.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bra val, SG har även en mindre driver. Tror den går upp i hålet för länkad armatur.
 
Myrstacken
J Johan456 skrev:
Bra val, SG har även en mindre driver. Tror den går upp i hålet för länkad armatur.
berätta jag är givetvis intresserad som en iller
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
[bild]

När jag satte spottar i fönstret hemma så satte jag dessa.
[länk]

De är väldigt grunda ca 3cm och jag använde nog 25 borr när jag satte dem om jag inte minns fel.
armaturen har endast ca 10-15 cm trådar så jag klämde på gammal klassisk RKUB 0,75 högtalar kabel som är svart och röd denna drog jag i slang..

Har satt dessa i alla fönster i hela huset samt dörrar vilket blev 49st..
Sen har jag använt mig av dessa drivdonen som jag har haft i kopplingsdosor..

[länk]

Som mest har jag 4 spottar per driver... Egentligen kan man h 9-10st men vill kunna tända olika sektioner separat..
Samt att de enkelt kan styras med app om man vill detta.
oj så bra! Höll på ge upp spottarna, men med dessa saker ska det gå att få ihop allt! Tack så mycket för svaret, och jäklar så snyggt det är med spottar i fönstret som på din bild!
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
[bild]

När jag satte spottar i fönstret hemma så satte jag dessa.
[länk]

De är väldigt grunda ca 3cm och jag använde nog 25 borr när jag satte dem om jag inte minns fel.
armaturen har endast ca 10-15 cm trådar så jag klämde på gammal klassisk RKUB 0,75 högtalar kabel som är svart och röd denna drog jag i slang..

Har satt dessa i alla fönster i hela huset samt dörrar vilket blev 49st..
Sen har jag använt mig av dessa drivdonen som jag har haft i kopplingsdosor..

[länk]

Som mest har jag 4 spottar per driver... Egentligen kan man h 9-10st men vill kunna tända olika sektioner separat..
Samt att de enkelt kan styras med app om man vill detta.
en till fråga också, har du vanliga knappar på väggen+kopplingsdosor med drivern eller ryms dom i samma? Eller har du inga vanliga strömbrytare?
Ytterligare en fråga, använde du kablarna som följde till spottarna och skarvade dom med ”högtalarkablarna” eller tog du bort de som satt på och kopplade dit nya?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Myrstacken
Emil Boman Emil Boman skrev:
en till fråga också, har du vanliga knappar på väggen+kopplingsdosor med drivern eller ryms dom i samma? Eller har du inga vanliga strömbrytare?
Ytterligare en fråga, använde du kablarna som följde till spottarna och skarvade dom med ”högtalarkablarna” eller tog du bort de som satt på och kopplade dit nya?
Spotten är gjuten kan man säga så det går inte att ta bort de som är förinstallerade utan jag skarvar på dessa kablarna.
Drivdonet fungerar så att den har fast ström sen har du vanliga strömbrytare men att man sätter en impulsfjäder bakom brytarknappen..
Det gör att när du trycker på brytaren skickas endast en impuls i tändtråden och strömbrytaren fjädrar tillbaks till utgångsläget..
Håller man in brytaren dimmar man antingen upp eller ned ljuset.

Inbyggda spotlights i taket över fönster med utsikt över landskap vid skymningen, öppen kopplingsdosa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drivern ryms i samma apparatdosa som brytaren men det är ett jävla pill så när jag installerar sådana här saker lägger jag alltid pucken/drivdonet uppe i kopplingsdosa..
jag tog bort doslocket nu så man kan se uppe till höger...

Invändig hörna av ett rum vid skymningen med takspotlights och ett öppet fönster som visar en utsikt över en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Emil Boman
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Spotten är gjuten kan man säga så det går inte att ta bort de som är förinstallerade utan jag skarvar på dessa kablarna.
Drivdonet fungerar så att den har fast ström sen har du vanliga strömbrytare men att man sätter en impulsfjäder bakom brytarknappen..
Det gör att när du trycker på brytaren skickas endast en impuls i tändtråden och strömbrytaren fjädrar tillbaks till utgångsläget..
Håller man in brytaren dimmar man antingen upp eller ned ljuset.

[bild]

Drivern ryms i samma apparatdosa som brytaren men det är ett jävla pill så när jag installerar sådana här saker lägger jag alltid pucken/drivdonet uppe i kopplingsdosa..
jag tog bort doslocket nu så man kan se uppe till höger...

[bild]
jag förstår exakt! Så du gör en enkom dosa för drivern och en för strömbrytarn?
Tack för svaren börjar förstå allt nu, kommer definitiv göra något liknande!
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Myrstacken
Glöm inte att dom skall parallelkopplas och inte seriekopplas.....
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Glöm inte att dom skall parallelkopplas och inte seriekopplas.....
Tvärtom va, dina Nano är seriekopplade.
 
  • Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
J Johan456 skrev:
Tvärtom va, dina Nano är seriekopplade.
Ja det har du rätt i :seenoevil:
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
E
Jag sätter oftast Hide-a-Lite core smart i nybyggnationer och renoveringar. De kostar en liten slant mer än SG-spottarna, eller liknande med förmonterade trådar. Eftersom man kan koppla RQUBen direkt på spotten och slippa hålla på med skarvhylsor eller dylikt så väger det upp då montaget går snabbare.
Gillar även starkt deras "spotmuffar", 2-vägs muff med 25mm hål åt ena hållet och 2x16mm åt andra hållet. Borrar med 28mm i regeln och fäster med två spik från ovansidan.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Myrstacken
E Emil_K skrev:
Jag sätter oftast Hide-a-Lite core smart i nybyggnationer och renoveringar. De kostar en liten slant mer än SG-spottarna, eller liknande med förmonterade trådar. Eftersom man kan koppla RQUBen direkt på spotten och slippa hålla på med skarvhylsor eller dylikt så väger det upp då montaget går snabbare.
Gillar även starkt deras "spotmuffar", 2-vägs muff med 25mm hål åt ena hållet och 2x16mm åt andra hållet. Borrar med 28mm i regeln och fäster med två spik från ovansidan.
Har testat dessa och håller med dig absolut..
Men när jag byggde mitt egna hus och har fantastisk kontakt med en säljare på SG som jag haft kontakt med i många år så var det inte ens en ide att fundera på annat..
Samt att jag även installerade 80st sådana här hemma :)
https://www.sg-as.com/sv/produkter/junistar-isosafe-dimtowarm
samt utomhus armaturer somj ag inte ens kommer ihåg vad jag valde..
Men när jag hade ca 150 st armaturer som skulle inköpas ja då spelar rabatten och priset jag kan få väldigt stor roll :p
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
E
Myrstacken Myrstacken skrev:
Har testat dessa och håller med dig absolut..
Men när jag byggde mitt egna hus och har fantastisk kontakt med en säljare på SG som jag haft kontakt med i många år så var det inte ens en ide att fundera på annat..
Samt att jag även installerade 80st sådana här hemma :)
[länk]
samt utomhus armaturer somj ag inte ens kommer ihåg vad jag valde..
Men när jag hade ca 150 st armaturer som skulle inköpas ja då spelar rabatten och priset jag kan få väldigt stor roll :p
Så är det absolut. Det kan dra iväg något ofantligt med belysning.
För mig som oftast lämnar fasta priser på jobb eller delar av jobb så spelar ju faktiskt montagetiden in en hel del också. Dessutom har jag, enligt mig, lyckats få väldigt bra priser på just hide-a-lite eftersom jag handlat så mycket av det fabrikatet. Det tjänar både jag, kunden, och tillverkaren på.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.